38111 Rådgivningspraksis

2024/2025

Der er en maksimal kapacitet på 15 studerende fra DTU på dette kursus, for at matche antallet af studerende fra John Hopkins University.
Kursusinformation
The Practice of Consulting
Engelsk
5
Kandidat
Januar
Campus Lyngby
Også i København
Gruppeprojekter, besøg, diskussioner og klassepræsentationer. De studerende vil blive påkrævet at læse den præsenterede litteratur i DTU inside/ Learn file sharing.
3-uger
Bedømmelse af opgave(r)/rapport(er)
Bedømmelser vil blive baseret på: gruppearbejde (50 %) ved bedømmelse af individuel bidrag og individuel report (50 %).
Alle hjælpemidler - med adgang til internettet
7-trins skala , intern bedømmelse
Minimum 8 Maksimum: 15
Robin van Oorschot , Lyngby Campus, Bygning 371, Tlf. (+45) 4525 4416 , roor@dtu.dk
MC Coghlan , mcoghla2@jhu.edu
42 Institut for Teknologi, Ledelse og Økonomi
38 DTU Entrepreneurship
Johns Hopkins University
I studieplanlæggeren
Dette kursus giver den studerende en mulighed for at lave eller forberede et projekt som kan deltage i DTUs studenterkonference om bæredygtighed, klimateknologi og miljø (GRØN DYST). Se mere på http://www.groendyst.dtu.dk
Overordnede kursusmål
Formålet med kurset er at hjælpe de studerende med at lære at kombinere indsigt omkring virkelige ledelses- og lederskabsproblemer med praktisk konsulenterfaring. Kurset består af planlagte klassemøder, klientmøder, en klassepræsentation og en afsluttende individuel rapport relateret til konsulentoplevelsen.
De DTU-studerende vil sammen med gæstestuderende fra Johns Hopkins University udvikle løsninger til en specifik kunde og få mulighed for at interagere med dennes interessenter såsom kunder og ledere i Københavnsområdet, reflektere over organisatoriske processer og modtage løbende vejledning og formel evaluering af forløbet.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • Formulering af mål/resultater for rådgivningsprojektet
  • demonstrere færdigheder inden for selvbevidsthed og selvevaluering
  • Få indsigt i forskellige ledelsesstile, arbejdskultur osv.
  • Anvende indsigt til faglig/​karriereplanlægning
  • Levere effektive, professionelle mundtlige præsentationer
  • Giv konstruktiv, professionel feedback
  • Opret velorganiserede og velskrevne forretningsdokumenter
  • Udvikle arbejdsstrukturer for tværkulturelle og tværfaglige teams
Kursusindhold
1. Opbygning af relationer
2. Dimensioner af konsulentarbejde
3. Opbygning af modstandsdygtighed
4. Dynamikken i organisatoriske forandringer
5. Ledelse af forandringer - nødvendige kompetencer
6. Brug af teknologi til at skabe værdier
7. Forretningsplanlægning for ventures
8. Besøg på innovationssteder
9. Gruppearbejde - arbejde i tværkulturelle eller tværfaglige grupper
Litteraturhenvisninger
Sadler, P. (Ed.). (2001). Management consultancy: A handbook for best practice. Kogan Page Publishers.
Magaldi, D., & Berler, M. (2020). Semi-structured interviews. Encyclopedia of personality and individual differences, 4825-4830.
Anand, G., & Kodali, R. (2008). Benchmarking the benchmarking models. Benchmarking: An international journal, 15(3), 257-291.
Bemærkninger
Kurset er udviklet og undervises af Johns Hopkins University’s Whiting School of Engineering, særligt henvendt til de besøgende studerende fra Johns Hopkins University, men er ligeledes åbent for DTU-studerende. Deltagelse er begrænset til et tilsvarende antal af studerende fra John Hopkins University og fra DTU.
Sidst opdateret
02. maj, 2024