Overordnede kursusmål
Formålet med kurset er at hjælpe de studerende med at lære at
kombinere indsigt omkring virkelige ledelses- og
lederskabsproblemer med praktisk konsulenterfaring. Kurset består
af planlagte klassemøder, klientmøder, en klassepræsentation og en
afsluttende individuel rapport relateret til konsulentoplevelsen.
De DTU-studerende vil sammen med gæstestuderende fra Johns Hopkins
University udvikle løsninger til en specifik kunde og få mulighed
for at interagere med dennes interessenter såsom kunder og ledere i
Københavnsområdet, reflektere over organisatoriske processer og
modtage løbende vejledning og formel evaluering af forløbet.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
- Formulering af mål/resultater for rådgivningsprojektet
- demonstrere færdigheder inden for selvbevidsthed og
selvevaluering
- Få indsigt i forskellige ledelsesstile, arbejdskultur osv.
- Anvende indsigt til faglig/karriereplanlægning
- Levere effektive, professionelle mundtlige præsentationer
- Giv konstruktiv, professionel feedback
- Opret velorganiserede og velskrevne forretningsdokumenter
- Udvikle arbejdsstrukturer for tværkulturelle og tværfaglige
teams
Kursusindhold
1. Opbygning af relationer
2. Dimensioner af konsulentarbejde
3. Opbygning af modstandsdygtighed
4. Dynamikken i organisatoriske forandringer
5. Ledelse af forandringer - nødvendige kompetencer
6. Brug af teknologi til at skabe værdier
7. Forretningsplanlægning for ventures
8. Besøg på innovationssteder
9. Gruppearbejde - arbejde i tværkulturelle eller tværfaglige
grupper
Litteraturhenvisninger
Sadler, P. (Ed.). (2001). Management consultancy: A handbook for
best practice. Kogan Page Publishers.
Magaldi, D., & Berler, M. (2020). Semi-structured interviews.
Encyclopedia of personality and individual differences, 4825-4830.
Anand, G., & Kodali, R. (2008). Benchmarking the benchmarking
models. Benchmarking: An international journal, 15(3), 257-291.
Bemærkninger
Kurset er udviklet og undervises af Johns Hopkins University’s
Whiting School of Engineering, særligt henvendt til de besøgende
studerende fra Johns Hopkins University, men er ligeledes åbent for
DTU-studerende. Deltagelse er begrænset til et tilsvarende antal af
studerende fra John Hopkins University og fra DTU.
Sidst opdateret
02. maj, 2024