Overordnede kursusmål
Formålet med kurset er at præsentere den studerende for en række
perspektiver på teknologisk innovation gennem en aktiv
læringsproces, hvor den studerende får en forståelse for
grundlæggende teorier og metoder indenfor innovationsledelse.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
- Definere hvad innovation er, hvilke typer af innovationer, der
eksisterer, og forklare hvorfor innovation er vigtigt.
- Forklare teknologiens rolle i innovation både i teori og i
praksis.
- Identificere relevante spørgsmål om innovation i anvendte
cases.
- Forklare centrale begreber i Schumpeters teorier om innovation
i forhold til teknologisk innovation.
- Forklare de centrale begreber i ressourcebaseret perspektiv og
dets relevans for innovationsstrategi.
- Forklare nøglebegreberne i teorier omkring viden og læring, og
disses relevans for innovationsledelse.
- Diskutere styrker og svagheder ved de teoretiske perspektiver,
der præsenteres i kurset.
- Analysere innovationsprocessen i en organisation.
- Evaluere konsekvenserne for en organisation at arbejde med
forskellige former for innovation.
- Vurdere hvordan værdi skabes og udnyttes af innovative
organisationer med henblik på åbne og lukkede
innovationsprocesser.
- Indsamle relevant empirisk materiale til et casestudie af en
konkret innovation.
- Udvikle en konkret innovationscase ved hjælp af de teorier og
metoder, der præsenteres i kursets materiale.
Kursusindhold
Dette kursus anvender det ressource- og vidensbaserede perspektiv
til at studere innovation og innovationsledelse, og ser teknologisk
innovation som en kilde til konkurrencemæssige fordele for
organisationer gennem en kombination af interne ressourcer og
eksterne relationer.
De studerende bliver introduceret til teorier, modeller, værktøjer
og relevante cases, der har til formål at præsentere, hvad
teknologisk innovation er, hvorfor det er relevant og hvad der
kræves for at muliggøre og styre teknologisk innovation både i og
udenfor organisationer. Selvom det primære fokus er på innovation i
teknologibaserede virksomheder, arbejdes der også med innovation på
andre niveauer, bl.a. individer, grupper, netværk og brancher.
Pensum består af kapitler i bøger, videnskabelige artikler og
cases.
Ud over at opnå en teoretisk forståelse for teknologisk innovation,
skal de studerende arbejde praktisk med innovation gennem løbende
udvikling af en case.
Litteraturhenvisninger
Pensum består af forskningsartikler indenfor innovation. Følgende
er en del af det samlede pensum.
Sharma (1999). Central Dilemmas of Managing Innovation in Large
Firms. California Management
Review, 41(3):146-164.
Tidd, J. (2001). Innovation management in context: environment,
organization and performance.
International Journal of Management Reviews, 3(3), 169-183.
Hidalgo, A., & Albors, J. (2008). Innovation management
techniques and tools: a review from the-
ory and practice. R&D Management, 38(2), 113-127.
Optional textbook to use as further reading throughout the
semester:
Tidd, J., & Bessant, J. R. (2020). Managing innovation:
integrating technological, market and organizational change. John
Wiley & Sons
Vargo, S.L. and Lusch, R.F. (2004). Evolving to a new dominant
logic for Marketing. Journal of Marketing, 68: 5-12.
Collis, D. J., & Montgomery, C. A. (2008). Competing on
resources. Harvard Business Review,
86(7/8): 140-150.
Barney, J. (1991). Firm resources and sustained competitive
advantage. Journal of Management, 17(1): 99-120
Dodgson, M., Gann, D. and Salter, A. (2006). The role of technology
in the shift towards open innovation: the case of Procter &
Gamble. R&D Management, 36: 333–346.
Breschi, S., Malerba, F. and Orsenigo, L. (2000), Technological
Regimes and Schumpeterian Patterns of Innovation. The Economic
Journal, 110: 388–410
Woodman, R. W., Sawyer, J. E. and. Griffin, R. W. (1993). Toward a
theory of organizational creativity. Academy of Management Review,
18(2): 293-321.
Tang et al., (2009). Managing New Product Development and Supply
Chain Risks: The Boeing
787 Case. Supply Chain Forum, 10(2): 74-86.
Ritala, P. & Hurmelinna-Laukkanen, P. (2009). What's in it
for me? Creating and appropriating value in innovation-related
coopetition. Technovation, 29(12): 819--828.
Sidst opdateret
02. maj, 2024