38108 Teknologi og Innovationsledelse

2024/2025

Kursusinformation
Technology and Innovation Management
Engelsk
5
Kandidat
Generel retningskompetence (MSc), se flere
Generel retningskompetence (MSc), Autonomous Systems
Generel retningskompetence (MSc), Civil Engineering
Generel retningskompetence (MSc), Computer Science and Engineering
Generel retningskompetence (MSc), Earth and Space Physics and Engineering
Generel retningskompetence (MSc), Industrial Engineering and Management
Generel retningskompetence (MSc), Sustainable Energy
Retningsspecifikt kursus (MSc), se flere
Retningsspecifikt kursus (MSc), Civil Engineering
Retningsspecifikt kursus (MSc), Industrial Engineering and Management
Retningsspecifikt kursus (MSc), Mechanical Engineering
Retningsspecifikt kursus (MSc), Sustainable Energy
Teknologisk specialisering (MSc), Design and Innovation
Tilvalgskursus (B Eng), Proces og innovation
Tilvalgskursus (B Eng), Produktion
E3B (fre 13-17)
Kurset indeholder tre obligatoriske gruppepræsentationer, hvor alle skal deltage. Disse tæller som en del af den samlede karakter. De obligatoriske undervisningsgange er session 4 , session 7 og session 12.
Campus Lyngby
Forelæsninger, case studier, gruppearbejde og individuel rapport
13-uger
Aftales med underviser, Den individuelle opgave skal afleveres senest midnat om mandagen efter den sidste undervisningsgang. Den sidste undervisningsgang er en Q&A om denne opgave.
Bedømmelse af opgave(r)/rapport(er)
Evaluering sker ud fra en skriftlig individuel opgave på maksimalt tre sider (60 % af karakteren), samt tre gruppepræsentationer af to innovationsværktøjer og gruppens innovationscase (hhv. 10 %, 10 % og 20 % af karakteren).
7-trins skala , intern bedømmelse
42575 og 42075
42575
Grundlæggende forståelse af projektledelse, organisationsteori og produktudvikling anbefales som faglige forudsætninger. Kurset er henvendt til studerende på Industriel Økonomi og Teknologiledelse.
Jason Li-Ying , Lyngby Campus, Bygning 371, Tlf. (+45) 4525 4856 , yinli@dtu.dk
Lars Alkærsig , Lyngby Campus, Bygning 371, Tlf. (+45) 4525 4534 , lalk@dtu.dk
Euiju Jeon , Lyngby Campus, Bygning 371 , euije@dtu.dk
Maria-Theresa Norn , tnorn@dtu.dk
42 Institut for Teknologi, Ledelse og Økonomi
38 DTU Entrepreneurship
I studieplanlæggeren
Dette kursus giver den studerende en mulighed for at lave eller forberede et projekt som kan deltage i DTUs studenterkonference om bæredygtighed, klimateknologi og miljø (GRØN DYST). Se mere på http://www.groendyst.dtu.dk
Overordnede kursusmål
Formålet med kurset er at præsentere den studerende for en række perspektiver på teknologisk innovation gennem en aktiv læringsproces, hvor den studerende får en forståelse for grundlæggende teorier og metoder indenfor innovationsledelse.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • Definere hvad innovation er, hvilke typer af innovationer, der eksisterer, og forklare hvorfor innovation er vigtigt.
  • Forklare teknologiens rolle i innovation både i teori og i praksis.
  • Identificere relevante spørgsmål om innovation i anvendte cases.
  • Forklare centrale begreber i Schumpeters teorier om innovation i forhold til teknologisk innovation.
  • Forklare de centrale begreber i ressourcebaseret perspektiv og dets relevans for innovationsstrategi.
  • Forklare nøglebegreberne i teorier omkring viden og læring, og disses relevans for innovationsledelse.
  • Diskutere styrker og svagheder ved de teoretiske perspektiver, der præsenteres i kurset.
  • Analysere innovationsprocessen i en organisation.
  • Evaluere konsekvenserne for en organisation at arbejde med forskellige former for innovation.
  • Vurdere hvordan værdi skabes og udnyttes af innovative organisationer med henblik på åbne og lukkede innovationsprocesser.
  • Indsamle relevant empirisk materiale til et casestudie af en konkret innovation.
  • Udvikle en konkret innovationscase ved hjælp af de teorier og metoder, der præsenteres i kursets materiale.
Kursusindhold
Dette kursus anvender det ressource- og vidensbaserede perspektiv til at studere innovation og innovationsledelse, og ser teknologisk innovation som en kilde til konkurrencemæssige fordele for organisationer gennem en kombination af interne ressourcer og eksterne relationer.
De studerende bliver introduceret til teorier, modeller, værktøjer og relevante cases, der har til formål at præsentere, hvad teknologisk innovation er, hvorfor det er relevant og hvad der kræves for at muliggøre og styre teknologisk innovation både i og udenfor organisationer. Selvom det primære fokus er på innovation i teknologibaserede virksomheder, arbejdes der også med innovation på andre niveauer, bl.a. individer, grupper, netværk og brancher.
Pensum består af kapitler i bøger, videnskabelige artikler og cases.
Ud over at opnå en teoretisk forståelse for teknologisk innovation, skal de studerende arbejde praktisk med innovation gennem løbende udvikling af en case.
Litteraturhenvisninger
Pensum består af forskningsartikler indenfor innovation. Følgende er en del af det samlede pensum.
Sharma (1999). Central Dilemmas of Managing Innovation in Large Firms. California Management
Review, 41(3):146-164.
Tidd, J. (2001). Innovation management in context: environment, organization and performance.
International Journal of Management Reviews, 3(3), 169-183.
Hidalgo, A., & Albors, J. (2008). Innovation management techniques and tools: a review from the-
ory and practice. R&D Management, 38(2), 113-127.
Optional textbook to use as further reading throughout the semester:
Tidd, J., & Bessant, J. R. (2020). Managing innovation: integrating technological, market and organizational change. John Wiley & Sons
Vargo, S.L. and Lusch, R.F. (2004). Evolving to a new dominant logic for Marketing. Journal of Marketing, 68: 5-12.
Collis, D. J., & Montgomery, C. A. (2008). Competing on resources. Harvard Business Review,
86(7/8): 140-150.
Barney, J. (1991). Firm resources and sustained competitive advantage. Journal of Management, 17(1): 99-120
Dodgson, M., Gann, D. and Salter, A. (2006). The role of technology in the shift towards open innovation: the case of Procter & Gamble. R&D Management, 36: 333–346.
Breschi, S., Malerba, F. and Orsenigo, L. (2000), Technological Regimes and Schumpeterian Patterns of Innovation. The Economic Journal, 110: 388–410
Woodman, R. W., Sawyer, J. E. and. Griffin, R. W. (1993). Toward a theory of organizational creativity. Academy of Management Review, 18(2): 293-321.
Tang et al., (2009). Managing New Product Development and Supply Chain Risks: The Boeing
787 Case. Supply Chain Forum, 10(2): 74-86.
Ritala, P. & Hurmelinna-Laukkanen, P. (2009). What's in it for me? Creating and appropriating value in innovation-related coopetition. Technovation, 29(12): 819--828.
Sidst opdateret
02. maj, 2024