25311 Fiskerioceanografi

2024/2025

Se engelsk version
Kursusinformation
Fisheries oceanography
Engelsk
5
Kandidat
Kurset udbydes som enkeltfag
Retningsspecifikt kursus (MSc), Ocean Engineering
Retningsspecifikt kursus (MSc), Sustainable Fisheries and Aquaculture
Teknologisk specialisering (MSc), Sustainable Fisheries and Aquaculture
Tilvalgskursus (B Eng), Fiskeriteknologi
E5B (ons 13-17)
Campus Lyngby
Se engelsk version
Undervisningen vil basere sig på:
• Forelæsninger og gæsteforelæsninger.
• Mundtlige fremlæggelser.
• Øvelser, både individuelle og i grupper.
13-uger
E5B
Mundtlig eksamen og bedømmelse af opgave(r)
Mundtlig eksamen (70% af den samlede karakter) og to skriftlige opgaver (hver tæller for 15% af den samlede karakter). Mundtlig eksamen uden forberedelse. Undervisning både fysisk og med "remote classroom" se detaljer under lokation.
30 minutter.
Ingen hjælpemidler
7-trins skala , intern bedømmelse
25302/25307/25349
Minimum 5
Brian MacKenzie , Lyngby Campus, Bygning 201, Tlf. (+45) 3588 3445 , brm@aqua.dtu.dk
25 Institut for Akvatiske Ressourcer
I studieplanlæggeren
Kontakt underviseren for information om hvorvidt dette kursus giver den studerende mulighed for at lave eller forberede et projekt som kan deltage i DTUs studenterkonference om bæredygtighed, klimateknologi og miljø (GRØN DYST). Se mere på http://www.groendyst.dtu.dk
Overordnede kursusmål
Kursets mål er at give deltagerne en basal forståelse af hvordan oceanografiske og marine økosystemprocesser påvirker og interagerer med fisks økologi (fx produktivitet, overlevelse, geografisk fordeling) og fiskerier. Kurset vil lægge hovedvægten på interaktionen mellem naturlig og menneskeskabt klimavariation/​ændring, fiskeri og eutrofiering og vil bygge på den viden og de principper der er erhvervet i uddannelsens forudgående kurser.
Kurset hjælper de studerende med at lære videnskabelige metoder forbundet med forskning, herunder en introduktion til fordele og ulemper ved at bruge AI og generative teknologier til rapportudarbejdelse.
Kursus kerneelementer:
1. Dynamikker i populationer og økosystemer på flere tid-rum skalaer (cm - 1000'er km og s - århundreder).
2. Forandringsfaktorer eller forstyrrelser af forandring - fiskeri, klimaændringer og variabilitet, eutrofiering, ændring af levested.
3. Fiskebestandes reaktioner på forstyrrelser - produktivitet, distributioner, vækst, overlevelse, udbytter.
4. Processer der påvirker overlevelse og vækst af tidlige livsstadier; larve økologi, feeding succes, overlevelsessandsynlighed.
5. Videnskabelig metode til problemløsning og hypotesetest, herunder potentielle eksempler på anvendelser af AI og generative teknologier.
6. Fortolkning af observationelle fiskerioceanografiske data.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • Ved at benytte process knowledge og first principles, at kunne forudsige hvordan havtilstande og menneskelige aktiviteter (eks. fiskeri, stigende CO2 udslip, eutrofiering) påvirker fiskeæg og larvers økologi (kerneelementer 1-4).
  • Beregne på individ- og bestands niveau, fiskelarvers fødeindtag og -krav ved hjælp af data om adfærd, bioenergetik og miljø. (kerneelementer 4, 5)
  • Tilbageregne fødselsdag og fødested ved hjælp af larveotolitter og forklare hvordan denne type information er nyttig i forbindelse med rekrutteringsstudier (fx ved non-random dødelighed). (kerneelementer 4-6)
  • Bruge økologisk og oceanografisk procesviden til kvantitative udtalelser og følgeslutninger om, hvordan bestande kunne reagere på forstyrrelser fra ligevægt (eks. klima-oceanografiske variationer, fiskeri, eutrofiering, invasive arter). (kerneelementer 1-5)
  • Estimere størrelser og placeringer af levesteder for populationer eller arter under skiftende klima- og oceanografiske forhold ved hjælp af moderne habitatmodelleringsmetoder og oceanografiske, biologiske og livshistoriske data. (kerneelementer 1, 2, 3, 5).
  • Opsummere mindst tre almindelige statistiske problemer forbundet med at analysere tidsserie data i fiskerioceanografi og marin økologi, og foreslå måder at minimere deres indvirkning på analyseresultater. (kerneelementer 5, 6)
  • Demonstrere, ved hjælp af observationer og simulerede data, de fordele og faldgruber, der er forbundet med forskellige tilgange til modellering af tidsmæssige variationer i økologiske responsvariabler. (kerneelementer 3, 5, 6)
  • Udføre centrale videnskabelige opgaver, såsom planlægning af forskning, udvikle hypoteser og kritisk vurdere resultaterne af (1) fiskerioceanografiske dataanalyser, (2) andre studerendes arbejde (dvs. peer review af andre studerendes værker) (3) peer-reviewed litteratur (4) AI-genererede tekst eller/og illustrationer amt formidle videnskabelige resultater mundtligt og på skrift. (kerneelementer 5, 6)
Kursusindhold
Kurset vil forklare og fortolke hvordan oceanografiske processer påvirker fiskebestandes produktion og udbredelse. Deltagerne vil lære hvordan de forskellige fysiske processer og mekanismer (såsom storme og ekstreme miljøforhold) påvirker fiskeæg, fiskelarver, juvenile og voksne fisk, og hvordan disse processer kan gøre fiskebestande mere eller mindre følsomme overfor menneskelige aktiviteter, såsom fiskeri og eutrofiering. Forelæsningerne vil i starten handle om de vigtigste principper og paradigmer indenfor fiskerioceanografi, for derefter at fokusere på fiskelarvernes fødeøkologi og dødelighed (forårsaget fx af fisk og gopler), og endelig omhandle hvordan havmiljøet påvirker de højere niveauer af biologisk organisation (såsom fisks biodiversitet, biogeografi, og trofiske rolle). Kurset vil dække principper og processer fra individ til bestands- og fiskesamfundsniveau, og fra lille til stor tidsmæssig og geografisk skala. Deltagerne vil lære hvordan viden om specifikke processer kan bruges til at rådgive om hvordan man kan bevare og forvalte fiskebestande og marine økosystemer. Kurset vil inkludere øvelser i modellering og statistisk databehandling og indgående analysere fiskeriets og havmiljøets påvirkning af 2-3 udvalgte fiskebestande og fiskesamfund.
Bemærkninger
Dette kursus giver studerende kompetencer, der er relevante for FN’s SDG'er, især #12 (Responsible consumption and production), #13 (Climate action) og #14 (Life below water)
Sidst opdateret
16. maj, 2024