Overordnede kursusmål
Kursets mål er at give deltagerne en basal forståelse af hvordan
oceanografiske og marine økosystemprocesser påvirker og interagerer
med fisks økologi (fx produktivitet, overlevelse, geografisk
fordeling) og fiskerier. Kurset vil lægge hovedvægten på
interaktionen mellem naturlig og menneskeskabt
klimavariation/ændring, fiskeri og eutrofiering og vil bygge på
den viden og de principper der er erhvervet i uddannelsens
forudgående kurser.
Kurset hjælper de studerende med at lære videnskabelige metoder
forbundet med forskning, herunder en introduktion til fordele og
ulemper ved at bruge AI og generative teknologier til
rapportudarbejdelse.
Kursus kerneelementer:
1. Dynamikker i populationer og økosystemer på flere tid-rum
skalaer (cm - 1000'er km og s - århundreder).
2. Forandringsfaktorer eller forstyrrelser af forandring - fiskeri,
klimaændringer og variabilitet, eutrofiering, ændring af levested.
3. Fiskebestandes reaktioner på forstyrrelser - produktivitet,
distributioner, vækst, overlevelse, udbytter.
4. Processer der påvirker overlevelse og vækst af tidlige
livsstadier; larve økologi, feeding succes,
overlevelsessandsynlighed.
5. Videnskabelig metode til problemløsning og hypotesetest,
herunder potentielle eksempler på anvendelser af AI og generative
teknologier.
6. Fortolkning af observationelle fiskerioceanografiske data.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
- Ved at benytte process knowledge og first principles, at kunne
forudsige hvordan havtilstande og menneskelige aktiviteter (eks.
fiskeri, stigende CO2 udslip, eutrofiering) påvirker fiskeæg og
larvers økologi (kerneelementer 1-4).
- Beregne på individ- og bestands niveau, fiskelarvers fødeindtag
og -krav ved hjælp af data om adfærd, bioenergetik og miljø.
(kerneelementer 4, 5)
- Tilbageregne fødselsdag og fødested ved hjælp af larveotolitter
og forklare hvordan denne type information er nyttig i forbindelse
med rekrutteringsstudier (fx ved non-random dødelighed).
(kerneelementer 4-6)
- Bruge økologisk og oceanografisk procesviden til kvantitative
udtalelser og følgeslutninger om, hvordan bestande kunne reagere på
forstyrrelser fra ligevægt (eks. klima-oceanografiske variationer,
fiskeri, eutrofiering, invasive arter). (kerneelementer 1-5)
- Estimere størrelser og placeringer af levesteder for
populationer eller arter under skiftende klima- og oceanografiske
forhold ved hjælp af moderne habitatmodelleringsmetoder og
oceanografiske, biologiske og livshistoriske data. (kerneelementer
1, 2, 3, 5).
- Opsummere mindst tre almindelige statistiske problemer
forbundet med at analysere tidsserie data i fiskerioceanografi og
marin økologi, og foreslå måder at minimere deres indvirkning på
analyseresultater. (kerneelementer 5, 6)
- Demonstrere, ved hjælp af observationer og simulerede data, de
fordele og faldgruber, der er forbundet med forskellige tilgange
til modellering af tidsmæssige variationer i økologiske
responsvariabler. (kerneelementer 3, 5, 6)
- Udføre centrale videnskabelige opgaver, såsom planlægning af
forskning, udvikle hypoteser og kritisk vurdere resultaterne af (1)
fiskerioceanografiske dataanalyser, (2) andre studerendes arbejde
(dvs. peer review af andre studerendes værker) (3) peer-reviewed
litteratur (4) AI-genererede tekst eller/og illustrationer amt
formidle videnskabelige resultater mundtligt og på skrift.
(kerneelementer 5, 6)
Kursusindhold
Kurset vil forklare og fortolke hvordan oceanografiske processer
påvirker fiskebestandes produktion og udbredelse. Deltagerne vil
lære hvordan de forskellige fysiske processer og mekanismer (såsom
storme og ekstreme miljøforhold) påvirker fiskeæg, fiskelarver,
juvenile og voksne fisk, og hvordan disse processer kan gøre
fiskebestande mere eller mindre følsomme overfor menneskelige
aktiviteter, såsom fiskeri og eutrofiering. Forelæsningerne vil i
starten handle om de vigtigste principper og paradigmer indenfor
fiskerioceanografi, for derefter at fokusere på fiskelarvernes
fødeøkologi og dødelighed (forårsaget fx af fisk og gopler), og
endelig omhandle hvordan havmiljøet påvirker de højere niveauer af
biologisk organisation (såsom fisks biodiversitet, biogeografi, og
trofiske rolle). Kurset vil dække principper og processer fra
individ til bestands- og fiskesamfundsniveau, og fra lille til stor
tidsmæssig og geografisk skala. Deltagerne vil lære hvordan viden
om specifikke processer kan bruges til at rådgive om hvordan man
kan bevare og forvalte fiskebestande og marine økosystemer. Kurset
vil inkludere øvelser i modellering og statistisk databehandling og
indgående analysere fiskeriets og havmiljøets påvirkning af 2-3
udvalgte fiskebestande og fiskesamfund.
Bemærkninger
Dette kursus giver studerende kompetencer, der er relevante for
FN’s SDG'er, især #12 (Responsible consumption and production),
#13 (Climate action) og #14 (Life below water)
Sidst opdateret
16. maj, 2024