25102 Oceanografi

2024/2025

Kurset er forbeholdt fuldtidsstuderende ved DTU
Kursusinformation
Oceanography
Engelsk
5
Bachelor
Kurset udbydes som enkeltfag
Tilvalgskursus (B Eng), Fiskeriteknologi
Juni
Kursets første dag vil indeholde et obligatorisk søsikkerhedskursus.
Campus Lyngby
Forelæsninger, laboratorieøvelser og togt i Øresund. De studerende arbejder i grupper og kurset afsluttes med en ppt præsentation samt en poster som præsenteres og evalueres ved en ’poster session’.
3-uger
Sidste dag i 3-ugers perioden
Bedømmelse af opgave(r)/rapport(er)
Evaluering vil være baseret på skriftlige opgaver (30%) samt en poster og en 10-min mundligt præsentation, begge dele ved kursets afslutning (70%).
Skriftlige hjælpemidler er tilladt
bestået/ikke bestået , intern bedømmelse
88100
88100
Minimum 6 Maksimum: 12
Jane Behrens , Lyngby Campus, Bygning 202 , jabeh@aqua.dtu.dk
Thomas Kiørboe , Lyngby Campus, Bygning 202, Tlf. (+45) 3588 3401 , tk@aqua.dtu.dk
Karin Hüssy , Lyngby Campus, Bygning 201, Tlf. (+45) 3588 3458 , kh@aqua.dtu.dk
Urban Wünsch , Lyngby Campus, Bygning 201 , urbw@aqua.dtu.dk
Colin Stedmon , Lyngby Campus, Bygning 201, Tlf. (+45) 3588 3410 , cost@aqua.dtu.dk
25 Institut for Akvatiske Ressourcer
I studieplanlæggeren
Kontakt underviseren for information om hvorvidt dette kursus giver den studerende mulighed for at lave eller forberede et projekt som kan deltage i DTUs studenterkonference om bæredygtighed, klimateknologi og miljø (GRØN DYST). Se mere på http://www.groendyst.dtu.dk
Overordnede kursusmål
Kurset vil give den studerende en basal indsigt i fysisk/kemiske og biologiske interaktioner i havet, samt bidrage til refleksioner over meningen med SDG14, ’livet under vand’. Med baggrund i miljødata og bestemmelse af centrale populationsbiologiske parametre (fytoplankton – zooplankton – fisk) skabes rammerne for en forståelse af akvatiske økosystemers struktur og funktion samt udnyttelse af levende ressourcer. Gennem simpel modellering erhverves en første indsigt i hvorledes disse datasæt kan anvendes i en forvaltningsmæssig sammenhæng. Kurset starter med en uge med obligatoriske forelæsninger og øvelser, inklusiv en ekskursion, efterfulgt af to uger med gruppe projektarbejde.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • Beskrive og forstå grundlæggende elementer af og træk ved marine økosystemer
  • Beskrive simple principper og bruge kvantitative redskaber til forvaltning af havets ressourcer
  • Måle, beskrive, og fortolke vertikale profiler af vandsøjlen
  • Relatere observerede fysiske parametre til bagvedliggende fysiske processer
  • Beregne fysiske og kemiske og biologiske egenskaber af havvand fra elektroniske målinger (CTD, partikeltællere)
  • Måle og beskrive størrelsessammensætningen af organismer i havet
  • Anvendelse af simple populationsdynamiske modeller
  • Beskrive hvordan abiotiske faktorer påvirker marine organismer
Kursusindhold
Kurset tager udgangspunkt i en beskrivelse af hvordan og hvorfor livet i havet adskiller sig fra livet på landjorden. Der gives en grundlæggende beskrivelse af de fysiske og kemiske processer i havet og af hvorledes disse påvirker og former livets udfoldelse. Marine økosystemers funktion og populationers dynamik gennemgås med særlig henblik på fiskebestande og disses forvaltning. Moderne teknologi til undersøgelse af havets biologi og fysik vil blive gennemgået og demonstreret.

Den første dag består af et obligatirisk søsikkerhedskursus, på dag to er der udflugt med sejlads. Herefter følger tre dage med forelæsninger og laboratorieøvelser, hvorefter de sidste ni dage bruges på selvstændigt projektarbejde i mindre grupper.
Bemærkninger
Dette kursus giver studerende kompetencer, der er relevante for FN’s SDG'er, især #14 (Life below water)
Sidst opdateret
16. maj, 2024