22507 Avancerede emner indenfor Magnetisk Resonans billeddannelse

2024/2025

Kursusinformation
Advanced magnetic resonance imaging
Engelsk
5
Kandidat
Kurset udbydes som enkeltfag
Retningsspecifikt kursus (MSc), Biomedical Engineering
Retningsspecifikt kursus (MSc), Engineering Physics
Teknologisk specialisering (MSc), Biomedical Engineering
E2B (tors 8-12)
Campus Lyngby
Den centrale undervisningsform er gruppediskussion af læste tekster, suppleret med forelæsninger, studenterpræsentationer, regneøvelser og praktiske øvelser med DTU's nye MR skanner. Kursusmateriale og opgaver fremlægges af undervisere og på skift deltagerne, som tilstræbt deler opgaven ligeligt. Gennemgående tilfredsstillende bidrag i form af hyppige fremlæggelser er en forudsætning for beståelse af kurset.
13-uger
F2B
Bedømmelse af opgave(r)/rapport(er)
De studerendes akademiske niveau mht. læringsmålene evalueres på baggrund af individuelle obligatoriske fremlæggelser og diskussioner i løbet af kurset samt en afleveringsopgave. De to dele vægtes ens. Der afholdes ikke separat eksamen. En samlet karakter gives.
7-trins skala , intern bedømmelse
31551
22506 , Kurset forudsætter omfattende viden om magnetisk resonans svarende til slutniveauet for DTU kurset 22506 Magnetisk Resonans i Medicinsk Billeddannelse.
Minimum 8
Axel Thielscher , Lyngby Campus, Bygning 349, Tlf. (+45) 4525 5313 , axthi@dtu.dk
Lars G. Hanson , Lyngby Campus, Bygning 349, Tlf. (+45) 4525 3686 , lghan@dtu.dk
22 Institut for Sundhedsteknologi
I studieplanlæggeren
Overordnede kursusmål
Baseret på deltagernes solide erfaring med MR fra DTU kursus 22506 eller tilsvarende, omhandler nærværende kursus nogle af de mere avancerede emner, som f.eks. er relevante i forbindelse med en karriere relateret til MR-skanning eller NMR. Matematiske beskrivelser suppleres med kvalitativ forståelse af MR instrumentering, optagelse og analyse.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • kvantitativt analysere centrale sekvens- og vævsparametre af relevans for MR billeddannelse.
  • vælge og designe radiobølge-pulse til MR skanning.
  • karakterisere, selektere og undertrykke ekkoer og kohærensveje.
  • karakterisere MR instrumentering og håndtere dens begrænsninger.
  • karakterisere MR konstraststoffer og beregne afgørende egenskaber for signal og relaksation, herunder multi-nuklear MR.
  • designe multi-ekko og undersamplingteknikker for acceleration af MR målinger.
  • designe og analysere funktionelle MR eksperimenter (fMRI), specielt baseret på billeddannelse med høj spatial opløsning.
  • adressere udfordringer ved hyperpolariseret og ultra-højfelts MR for at kunne høste fordelene ved sådanne signalforstærkende teknikker.
Kursusindhold
Kurset omhandler især aspekter af accelereret billeddannelse, relaksationsmekanismer, kontraststoffer, funktionel/strukturel neurobilleddannelse, og ultra-højfelts MR skanning. E-læring indgår via MR simuleringer.
Litteraturhenvisninger
Nedenstående lærebog suppleres med omdelte tekster:
Bernstein, King, and Zhou; Handbook of MRI sequences; Elsevier, 2004
Den er pt. tilgængelig via DTU Findit.
Bemærkninger
E-learning anvendes i form af simuleringer. Den nye kliniske MR skanner på DTU anvendes.
Sidst opdateret
02. maj, 2024