22481 Indledende medicinsk billeddannelse

2024/2025

Studerende indskrevet på bacheloruddannelsen i Medicin og teknologi har førsteprioritet.
Kursusinformation
Introduction to medical imaging
Engelsk
5
Bachelor
Kurset udbydes som enkeltfag
Retningsspecifikt kursus (BSc), Medicin og teknologi
Tilvalgskursus (B Eng), Sundhedsteknologi
E4B (fre 8-12)
1-2 moduler ud af 13: Fredag eftermiddag (E3B) vil blive anvendt til praktiske øvelser på Bispebjerg hospital. Der vil disse dage ikke være undervisning om morgenen (E4B)
Campus Lyngby
1-2 af de 13 moduler afholdes på Bispebjerg hospital.
Interaktive forelæsninger, praktiske øvelser på DTU og hospitaler, computerøvelser, projektarbejde. Kurset kræver, at deltagerne er rutinerede i brugen af Python.
13-uger
E4B, Reeksamen vil være mundtlig
Skriftlig eksamen og bedømmelse af rapport(er)
Afsluttende 2 timers Multiple Choice Questions (MCQ) eksamen tæller vejledende 60% i den samlede karakter. Den afsluttende grupperapport (med individualisering) tæller vejledende de resterende 40%. Der anvendes helhedsbedømmelse. Både rapport og MCQ eksamen skal bestås. Der indgår obligatoriske opgaver, som løbende skal afleveres og peer-reviewes, men som ikke danner grundlag for bedømmelse.
Skriftlig eksamen: 2 timer
Alle hjælpemidler - uden adgang til internettet :

Eksamen vil være digital.

7-trins skala , ekstern censur
31540
22476 , Fysiologi og anatomi. Godt kendskab til Python er essentielt. Det er en fordel at have gennemført kursus 22476.
Maksimum: 60
Mathilde Hauge Lerche , Lyngby Campus, Bygning 349, Tlf. (+45) 4525 3686 , mhauler@dtu.dk
Lars G. Hanson , Lyngby Campus, Bygning 349, Tlf. (+45) 4525 3686 , lghan@dtu.dk
Axel Thielscher , Lyngby Campus, Bygning 349, Tlf. (+45) 4525 5313 , axthi@dtu.dk
Markus Nowak Londsale , MNL01@bbh.hosp.dk
22 Institut for Sundhedsteknologi
Bispebjerg Hospital
http://courses.healthtech.dtu.dk/22481
I studieplanlæggeren
Overordnede kursusmål
Kurset har til formål at forstå og udnytte de grundlæggende fysiske principper bag de vigtigste medicinske billeddiagnostiske modaliteter, der anvendes på hospitalet. Gennem individuelle studier, interaktive e-læringsmaterialer, interaktive forelæsninger og projektbaseret samarbejde opnår de studerende praktisk ekspertise i at anvende disse principper på scenarier i den virkelige verden.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • definere de grundlæggende fysiske principper, der ligger til grund for medicinsk diagnostisk ultralyd, og beskrive de teknikker, der bruges til at optage billeder.
  • identificere de grundlæggende aspekter af MR og forklare deres betydning i medicinsk billeddannelse.
  • identificere de fysiske principper, der styrer planar røntgenbilleddannelse og dens relevans i klinisk diagnose.
  • beskrive de fysiske principper, der ligger til grund for CT-billeddannelse og rekonstruktion.
  • forklare de grundlæggende fysiske principper bag PET- og SPECT-billeddannelsesteknologier.
  • fortolke og forklare metric 3D-datasæt, helst ved hjælp af Python-programmeringssprog.
  • sammenligne styrker og begrænsninger ved forskellige billeddannelsesmodaliteter baseret på deres fysiske principper.
  • anvende de grundlæggende fysiske principper for medicinske billeddannelsesmodaliteter til at løse problemer og analysere data.
  • integrere viden om fysiske principper og billeddannelsesteknikker for at planlægge og udføre projektarbejde i teams.
  • syntetisere information og skrive en omfattende rapport, der opfylder kravene til videnskabelig kommunikation inden for medicinsk billeddannelse
Kursusindhold
Velkommen til kurset Indledende medicinsk billeddannelse, hvor vi dykker ned i den fascinerende verden med at visualisere strukturen og funktionen af organer i den menneskelige krop. Dette kursus udforsker en række billeddannelsesmetoder, der er afgørende for medicinsk diagnose, herunder ultralyd, røntgen (både skyggebilleder og tomografiske billeder som CT-scanninger), magnetisk resonansbilleddannelse (MRI) samt positronemissionstomografi (PET) eller enkeltfoton emissionscomputertomografi (SPECT).

At forstå de fysiske principper bag disse billeddannelsesmodaliteter er altafgørende, da de danner grundlaget for nøjagtig fortolkning og analyse af medicinske billeder. Det primære projekt indeholder en udfordring: at bestemme typen af biologisk væv i et ukendt fantom ved hjælp af disse billeddannelsesmetoder.

Gennem hele kurset vil du engagere dig i kollaborativ læring i små grupper, hvor du tackler problemer relateret til fortolkning og analyse af medicinske billeder. I jeres grupper vil I undersøge jeres individuelle fantomer. Dette involverer erhvervelse af billeder ved hjælp af forskellige billeddannelsesmodaliteter og anvendelse af de værktøjer og teknikker, I har lært, til at analysere og fortolke disse billeder effektivt.
Sidst opdateret
12. juni, 2024