62416 Videregående mobilapplikationsudvikling

2025/2026

Kursusinformation
Advanced Mobile Application Development
Engelsk
5
Diplomingeniør
Kurset udbydes som enkeltfag
F3A (tirs 8-12)
Campus Ballerup
Forelæsninger og projektarbejde.
13-uger
F2B, ekstra dage kan forekomme.
Mundtlig eksamen og bedømmelse af rapport(er)
Ingen hjælpemidler
7-trins skala , intern bedømmelse
62563
62550 , Erfaring med udvikling af software til mobile enheder
Daniel Zielasko , Ballerup Campus, Bygning Ballerup , danzi@dtu.dk
Mark Bo Jensen , Ballerup Campus, Bygning Ballerup , mboje@dtu.dk
62 Institut for Ingeniørteknologi og -didaktik
I studieplanlæggeren
Dette kursus giver den studerende en mulighed for at lave eller forberede et projekt som kan deltage i DTUs studenterkonference om bæredygtighed, klimateknologi og miljø (GRØN DYST). Se mere på http://www.groendyst.dtu.dk
Overordnede kursusmål
Give de studerende de nødvendig kompetencer til at udvikle og implementere mobile applikationer, der opfylder aktuelle tekniske standarder og leverer brugercentrerede oplevelser af høj kvalitet, herunder evaluering og inddragelse af nye teknologier.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • Analysere og evaluere design af mobile applikationer ved at identificere funktionelle og ikke-funktionelle krav med fokus på brugervenlighed, tilgængelighed og brugeroplevelse.
  • Anvende menneskecentrerede interaktionsprincipper, herunder touch-, gestus- og kontekstafhængige interaktioner, til design og implementering af mobile applikationer.
  • Designe og implementere effektive arkitekturer for mobile applikationer, der understøtter ydeevne, skalerbarhed og sikker kommunikation med backend-tjenester.
  • Integrere cloud-baserede eller tredjeparts-backendløsninger og håndtere netværkskommunikation, caching og offline-funktionalitet.
  • Skabe responsive, visuelt engagerende og brugervenlige mobile brugergrænseflader gennem anvendelse af principper for interaktion, animation og feedback.
  • Anvende empiriske evalueringsmetoder — såsom brugertests, spørgeskemaer eller analyseværktøjer — til at vurdere brugervenlighed og informere iterative designforbedringer.
  • Optimere mobile applikationer for ydeevne, responsivitet og energieffektivitet i virkelige brugs­kontekster.
  • Udrulle og vedligeholde mobile applikationer, overvåge brug og nedbrud samt anvende praksisser for kvalitets­sikring.
  • Forstå og håndtere udfordringer relateret til nye mobile teknologier, herunder XR, kontekstbevidst databehandling og gennemgribende interaktion.
Kursusindhold
● Menneskecentrerede designprincipper for touch-baserede mobile platforme
● Gestus- og touch-baserede interaktioner samt principper for deres implementering
● Kontekstbevidste og gennemgribende interaktionskoncepter (lokation, sensorer, adaptiv adfærd)
● Visuelt og interaktionsdesign: grafik, animationer og feedback for reaktive og brugbare grænseflader
● Responsivt design: tilpasning af brugergrænseflader til forskellige skærmstørrelser og orienteringer
● Prototyping og brug af Backend-as-a-Service (BaaS) eller cloud-backends
● Netværkskommunikation, cachingstrategier og håndtering af ustabil forbindelse
● Evaluering af mobile applikationer: brugervenlighedstest, empiriske metoder, spørgeskemaer og analyse
● Kvalitetssikring: teststrategier, overvågning af drift, og iterativ forbedring

Valgfrie emner baseret på de studerendes interesser:
○ Sikkerhed på mobile platforme
○ XR / Fordybende interaktionsteknikker
○ Avanceret optimering og effektivisering af applikationer på mobile applikationer
Litteraturhenvisninger
Egne noter
Bemærkninger
Sektion for Energiteknologi og computer science
Valgfag : Eksport og Teknologi
Valgfag : IT og Økonomi
Valgfag : Softwareteknologi
Valgfag : Sundhedsteknologi

Eksempler fra native Android nyttes som eksempler.
Den udviklede applikation skal adressere bæredygtighed, hvor det er relevant.
Sidst opdateret
25. november, 2025