Overordnede kursusmål
Give de studerende de nødvendig kompetencer til at udvikle og
implementere mobile applikationer, der opfylder aktuelle tekniske
standarder og leverer brugercentrerede oplevelser af høj kvalitet,
herunder evaluering og inddragelse af nye teknologier.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
- Analysere og evaluere design af mobile applikationer ved at
identificere funktionelle og ikke-funktionelle krav med fokus på
brugervenlighed, tilgængelighed og brugeroplevelse.
- Anvende menneskecentrerede interaktionsprincipper, herunder
touch-, gestus- og kontekstafhængige interaktioner, til design og
implementering af mobile applikationer.
- Designe og implementere effektive arkitekturer for mobile
applikationer, der understøtter ydeevne, skalerbarhed og sikker
kommunikation med backend-tjenester.
- Integrere cloud-baserede eller tredjeparts-backendløsninger og
håndtere netværkskommunikation, caching og
offline-funktionalitet.
- Skabe responsive, visuelt engagerende og brugervenlige mobile
brugergrænseflader gennem anvendelse af principper for interaktion,
animation og feedback.
- Anvende empiriske evalueringsmetoder — såsom brugertests,
spørgeskemaer eller analyseværktøjer — til at vurdere
brugervenlighed og informere iterative designforbedringer.
- Optimere mobile applikationer for ydeevne, responsivitet og
energieffektivitet i virkelige brugskontekster.
- Udrulle og vedligeholde mobile applikationer, overvåge brug og
nedbrud samt anvende praksisser for kvalitetssikring.
- Forstå og håndtere udfordringer relateret til nye mobile
teknologier, herunder XR, kontekstbevidst databehandling og
gennemgribende interaktion.
Kursusindhold
● Menneskecentrerede designprincipper for touch-baserede mobile
platforme
● Gestus- og touch-baserede interaktioner samt principper for deres
implementering
● Kontekstbevidste og gennemgribende interaktionskoncepter
(lokation, sensorer, adaptiv adfærd)
● Visuelt og interaktionsdesign: grafik, animationer og feedback
for reaktive og brugbare grænseflader
● Responsivt design: tilpasning af brugergrænseflader til
forskellige skærmstørrelser og orienteringer
● Prototyping og brug af Backend-as-a-Service (BaaS) eller
cloud-backends
● Netværkskommunikation, cachingstrategier og håndtering af ustabil
forbindelse
● Evaluering af mobile applikationer: brugervenlighedstest,
empiriske metoder, spørgeskemaer og analyse
● Kvalitetssikring: teststrategier, overvågning af drift, og
iterativ forbedring
Valgfrie emner baseret på de studerendes interesser:
○ Sikkerhed på mobile platforme
○ XR / Fordybende interaktionsteknikker
○ Avanceret optimering og effektivisering af applikationer på
mobile applikationer
Litteraturhenvisninger
Egne noter
Bemærkninger
Sektion for Energiteknologi og computer science
Valgfag : Eksport og Teknologi
Valgfag : IT og Økonomi
Valgfag : Softwareteknologi
Valgfag : Sundhedsteknologi
Eksempler fra native Android nyttes som eksempler.
Den udviklede applikation skal adressere bæredygtighed, hvor det er
relevant.
Sidst opdateret
25. november, 2025