62416 Videregående mobilapplikationsudvikling

2025/2026

Kurset udbydes ikke efteråret 24 eller foråret 25.
Kursusinformation
Advanced Mobile Application Development
Dansk
5
Diplomingeniør
Kurset udbydes som enkeltfag
Tilvalgskursus (B Eng), IT og økonomi
Tilvalgskursus (B Eng), Softwareteknologi
Tilvalgskursus (B Eng), Sundhedsteknologi
F2B (tors 8-12)
Kurset udbydes ikke F26.
Kurset forventes udbudt F27.
Campus Ballerup
Forelæsninger og projektarbejde.
13-uger
F2B, ekstra dage kan forekomme.
Mundtlig eksamen og bedømmelse af rapport(er)
Ingen hjælpemidler
7-trins skala , intern bedømmelse
62563
62550 , Du har allerede prøvet at udvikle en app (native Android i Kotlin eller iOS i Swift).
Bo Ea Holst-Christensen , Ballerup Campus, Bygning Ballerup, Tlf. (+45) 3588 5113 , bhch@dtu.dk
Mark Bo Jensen (Primær kontaktperson) , Ballerup Campus, Bygning Ballerup , mboje@dtu.dk
62 Institut for Ingeniørteknologi og -didaktik
I studieplanlæggeren
Dette kursus giver den studerende en mulighed for at lave eller forberede et projekt som kan deltage i DTUs studenterkonference om bæredygtighed, klimateknologi og miljø (GRØN DYST). Se mere på http://www.groendyst.dtu.dk
Overordnede kursusmål
At implementere og idriftsætte applikationer til mobile enheder hvis brugergrænseflade og generelle kvalitet lever op til eller overstiger gældende standarder inden for området.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • Vurdere og analysere et designoplæg, og udfærdige en tilsvarende kravsspecifikation (Viden og forståelse)
  • Udfærdige en arkitektur, der fungerer optimalt i samspil med den mobile platform (Viden og forståelse)
  • Implementere en backend/server i skyen eller anvende en eksisterende backend (Færdigheder)
  • Implementere en netværksprotokol med passende caching- og sikkerhedsmekanismer (Færdigheder)
  • Udfærdige og implementere et interaktionsdesign som passer med designparadigmer og -retningslinjer på en konkret mobil platform (Viden og forståelse)
  • Anvende gestaltstøttende animationer og -gesti inden for touch-baserede brugerflader (Viden og forståelse)
  • Udfærdige nødvendig grafik til en app ud fra et designoplæg (Færdigheder)
  • Fremsøge og anvende egnede 3.partsbiblioteker (Færdigheder)
  • Optimere en app til at køre flydende (Færdigheder)
  • Kvalitetssikre en mobilapplikation (Færdigheder)
  • Idriftsætte/​publicere en mobilapplikation og overvåge nedbrud (Færdigheder)
Kursusindhold
• Designretningslinjer på førende touch-baserede mobile platforme (iOS, Android)
• Gestus-baserede handlinger og deres implementation
• Implementering og optimering af grafik for flydende visning af animationer og visuel feedback
• Responsivt design - brugerflader der tilpasser sig skærmstørrelsen
• Anvendelse af 3.partsbiblioteker til visuelle og non-visuelle komponenter
• Prototyping og anvendelse af BaaS - Backend as a Service
• Sikkerhed på de mobile platforme
• Caching af netværkssvar og håndtering af svingende adgang til netværket
• Kvalitetssikring - afprøvning, nedbrudsstatistikker, testrapporter, test af brugervenlighed

Yderligere emner i henhold til deltagerinteresser
Litteraturhenvisninger
Egne noter
Bemærkninger
Sektion for Energiteknologi og computer science
Valgfag : Eksport og Teknologi
Valgfag : IT og Økonomi
Valgfag : Softwareteknologi
Valgfag : Sundhedsteknologi

I afholdelsen benyttes eksempler fra native Android.
Den udviklede applikation skal tage hensyn til bæredygtige aspekter hvor relevant.
Sidst opdateret
02. maj, 2025