47341 AI4Materials

2025/2026

Maskinlæringsmodeller til acceleration af simulering og eksperimentelle metoder inden for materialevidenskab
Kursusinformation
AI4Materials: Artificial Intelligence for Accelerated Materials Design and Discovery
Engelsk
10
Kandidat
E5 (ons 8-17)
Campus Lyngby
Kurset vil være baseret på forelæsninger, computerøvelser og gruppeprojekter.
13-uger
E5A
Mundtlig eksamen og bedømmelse af rapport(er)
Én grupperapport skal afleveres ved kursets afslutning. Der vil være en samlet vurdering af rapporten, en mundtlig gruppepræsentation af projektet og en individuel mundtlig eksamen.
Alle hjælpemidler - uden adgang til internettet
7-trins skala , intern bedømmelse
02631 or similar and 10031 or 41659 or similar , Grundlæggende begreber inden for materialevidenskab (f.eks. 10031 or 41659) og en vis baggrund i programmering (f.eks. 02631) er påkrævet.
Bachelor i fysik og nanoteknologi, eller kemi og teknologi, eller produktion og konstruktion, eller elektroteknologi, eller generel ingeniørvidenskab, eller softwareteknologi, eller matematik og teknologi, eller lignende. Programmeringserfaring i Python og kursus i materialesimuleringer med viden i mindst én skala (f.eks. atomar skala som molekylær dynamik eller mesoskala som fasefelt eller makroskala som finite element-metoder)
Maksimum: 32
Arghya Bhowmik , arbh@dtu.dk
47 Institut for Energikonvertering- og lagring
I studieplanlæggeren
Dette kursus giver den studerende en mulighed for at lave eller forberede et projekt som kan deltage i DTUs studenterkonference om bæredygtighed, klimateknologi og miljø (GRØN DYST). Se mere på http://www.groendyst.dtu.dk
Overordnede kursusmål
Maskinlæringsteknikker (ML) inden for materialevidenskab bruges til at accelerere opdagelsen og designet af nye materialer og systemer. Dette kursus vil dække det grundlæggende i ML-metoder, der er skræddersyet til materialevidenskabelige applikationer. De overordnede strategier for datadrevet accelereret materialevidenskab, herunder datainfrastruktur, vil blive diskuteret.

Det vil give indsigt i centrale forskningsmetoder, såsom multiskalasimuleringer, automatiseret materialesyntese med eksperimentplanlægning, materialekarakteriseringsteknikker og test på systemniveau, der kan drage fordel af AI-acceleration for at spare tid og penge.

Vi vil dække ML til at accelerere eksperimentelle og beregningsmetoder, der anvendes i materialeforskning på flere længde- og tidsskalaer, fra atomar skala til systemniveau.

Med projektdrevne læringsmål vil de studerende få praktisk erfaring med, hvordan ML-metoder kan bruges til at accelerere alle stadier af materialeopdagelse til beregningsmetoder og eksperimentelle teknikker. 4-ugers gruppeprojekt, hvor de studerende arbejder sammen om at anvende ML-teknikker på en specifik materialevidenskabelig metode. Projektresultatet er en skriftlig rapport og præsentation.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • Forklar de datadrevne strategier til at accelerere materialeopdagelse, herunder essentiel datavidenskabelig infrastruktur og bedste praksis for håndtering af store multi-fidelity datasæt.
  • Opsummer centrale ML-teknikker og deres anvendelser inden for materialevidenskab, herunder superviseret og uovervåget læring, forstærkningslæring og generative modeller.
  • Identificer de materialevidenskabelige metoder, der anvendes i materialeopdagelse inden for beregningssimulering, syntese og karakteriseringsteknikker, som vil drage fordel af acceleration med maskinlæringsmodellering.
  • Anvend feature engineering, dataforbehandling og udforskende analyse på materialevidenskabelige datasæt.
  • Opret ML-surrogatmodeller for at accelerere fysikbaserede materialesimuleringer på en af ​​skalaerne - molekylær dynamik, fasefeltsimulering eller finite element-simulering.
  • Implementer ML-værktøj og -workflow til planlægning af materialesyntese, design af eksperimenter eller accelereret testning og karakterisering.
  • Analyser kritisk ydeevnen af ​​ML-modeller inden for rammerne af projekter med at accelerere simuleringer eller materialekarakterisering ved at samarbejde i teams.
  • Udarbejd en skriftlig rapport, der beskriver projektets mål, metoder, resultater og opnåede indsigter, og lav en forskningspræsentation.
Kursusindhold
Principper for anvendt datalogi, datasæt, FAIR-data, udforskende analyse af materialedata, surrogatmodeller til accelererede simuleringer, omvendt design med generative modeller, AI-integrerede materialedesign-arbejdsgange, design af eksperimenter, maskinlæring i karakterisering og testning af accelererede materialesynteseprocesser.
Litteraturreferencer.
Bogkapitler, oversigtsartikler og indsamlede online læringsressourcer vil blive leveret.
Litteraturhenvisninger
Bogkapitler, anmeldelsesartikler, indsamlede online læringsressourcer vil blive leveret
Sidst opdateret
02. maj, 2025