Overordnede kursusmål
Formålet med kurset er at sætte de studerende i stand til at lære
om forskellige koncepter for drift af elektriske drivlinjer i en
vindmølle, PV-installationer og energilagringsteknologi.
Nogle af aspekterne af drivlinjedesignet, der behandles i kurset,
omfatter princippet om drift, design og dimensioneringsovervejelser
af generatorer, effektelektroniske omformere (AC/DC og DC/DC) og
andre komponenter, samt forståelse af kontrolskemaer, der binder
komponenter sammen i tilhørende systemer (vindmølle, solcelleanlæg,
elektrisk lagersystem).
Efter dedikerede indledende forelæsninger, hvor vi vil introducere
vigtige aspekter af hovedkomponenter for hvert større
drivlinjekoncept, vil de studerende have mulighed for at arbejde
med flere teknologiapplikationer gennem sekvensen af 2-3 ugers
eksperimentelle projekter. Nogle eksempler på eksperimentelle
projekter inkluderer:
- Vindmøllegenerator karakterisering, analyse og drift,
implementering af analyse og Maximum Power Point Tracking
- Implementering af feltorienteret hastighedskontrol til elektriske
maskiner (som generatorer og EV-traktionsmotorer),
- Sammenligning mellem PI-controller og Model Predictive Control af
UPS-strømkonvertere
- Isoleret grid (ø) drift & kontrol
- Aktiv Front End (AFT) konverterstyring
- PV og lager DC/DC konverter drift,
- Implementering af PV MPPT kontrolskema mm
Det videre kursusmål er at sætte studerende i stand til at blive
fortrolige, dygtige og komfortable med at arbejde med eksperimentel
opsætning og forstå, hvordan man korrekt kvalificerer kvaliteten af
resultaterne (nøjagtighed, tolerancer, medafhængighed mellem
testparametre...).
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
- Forstår principperne for elektriske og styresystemers drift af
moderne vindmøller, PV-installationer og elektrisk
batteriopbevaring.
- Forstå og beskrive steady state og dynamiske modeller af de
elektriske komponenter (ækvivalente kredsløb, kontrolskemaer) og
bruge dem til at
- Simuler komponenterne i de elektriske systemer til vedvarende
energi (f.eks. moderne multi-MW vindmøller eller en del af
PV-farminstallationen) for at vurdere ydeevnen af deres drift.
- Lær og implementer kontrolkoncepter for vedvarende
energisystemer som Maximal Power Point Tracking til vind- og
solsystemer, feltorienteret kontrol / vektorstyring af motordrev og
aktive frontend-nettilsluttede omformere.
- Demonstrere erhvervet viden i laboratoriet og evaluere ydeevnen
af systemer baseret på simuleringer, sammenlignende analyse med
eksperimentel validering
- Demonstrere erhvervet viden i laboratorieeksperimentel
opsætning eller high fidelity simuleringsmodel (fx: implementering
af MPPT kontrol til WT, FOC konverter kontrol (AC eller DC)
baserede systemer,
- Skrive klare tekniske rapporter og
- Arbejde effektivt som en del af et team
Kursusindhold
Kurset fokuserer på styring og drift af elektriske komponenter og
delsystemer til vind- og solgenerering samt
batterilagringsteknologien. Den studerende vil få indsigt i
vindmøllegeneratordrift og netbundet konverterdrift og styring,
drift og styring af elektrisk energilagringssystem samt drift og
styring af solcelleanlæg.
Eleverne vil få mulighed for at opnå viden i rækken af guidede
eksperimentelle projekter, som vil give dem mulighed for at blive
fortrolige med de fleste relevante tekniske systemer i
nuværende/fremtidigt elsystem. De studerende vil arbejde i grupper
på hvert teknisk/eksperimentelt projekt i 2-3 uger, hvorefter de
vil rotere til de nye opstillinger. På den måde vil alle elever
opleve alle projekter i rotation.
De projekter, som studerende skal arbejde på, vil blive realiseret
med hensyn til systemanvendelse (WT, PV...), såsom dem, der er
nævnt i Almindelige kursusmål. Det underliggende fællestræk blandt
disse er de komponenter, der bruges til at etablere disse systemer,
såsom elektriske strømomformere, maskine, passive komponenter,
batterier, PV paneler.... Den studerende vil således have mulighed
for at arbejde med de samme komponenter i forskellige
applikationer/kontekster , som giver en forståelse af de
grundlæggende komponenter og deres driftsprincipper.
De eksperimentelle projekter vil blive udført ved hjælp af både
simuleringsplatforme (Simulink/MatLab, LabView og Comsol) og
laboratorieopsætninger med indlejrede controllere (dSpace og cRIO)
og vil danne basis for en endelig rapport, som eleverne skal
præsentere og forsvare som en gruppe .
Bemærkninger
E-læring anvendes i form af MS teamgruppe og adgang til
simulerings-/styringsværktøjer
Sidst opdateret
02. maj, 2025