42622 Videnskab, Teknologi og Samfund (polyteknisk grundlag)

2025/2026

Kursusinformation
Science, Technology and Society (Polytechnical Foundation)
Engelsk
5
Bachelor
August
Campus Lyngby
Undervisningen er baseret på forelæsninger, gruppearbejde, individuelle læseopgaver og skriftlige gruppeopgaver. Studerende vil også deltage i øvelser med dataindsamling og en større case-analyse. Tilstedeværelse opfordres kraftigt på grund af vigtigheden af at deltage i gruppearbejde. Grupper opfordres til at mødes på campus, når det er muligt.
3-uger
Sidste dag(e) i 3-ugersperioden
Skriftlig eksamen og bedømmelse af opgave(r)
Stedprøve og skriftlig opgave. Stedprøve gennemføres individuelt. Den skriftlige opgave udarbejdes i grupper med angivelse af individuelle bidrag. Opgaven udarbejdes i løbet af kursets sidste uge. Vægtes 50/50. Skriftlig opgave kræver, at øvrige afleveringer på kurset er godkendt.
Skriftlig eksamen: 2 timer
Gælder for den skriftlige stedprøve. Skriftlig opgave udarbejdes i løbet af kursets sidste uge.
Ingen hjælpemidler :

Gælder for stedprøven. Alle hjælpemidler tilladt for den skriftlige opgave.

bestået/ikke bestået , intern bedømmelse
42610.42611.42620
Kurset anbefales at tages på 3.-6. semester.
Benjamin Lipp , bmili@dtu.dk
Anders Kristian Munk , ankm@dtu.dk
Tanja Schneider , Lyngby Campus, Bygning 424 , tansch@dtu.dk
42 Institut for Teknologi, Ledelse og Økonomi
12 Institut for Miljø- og Ressourceteknologi
http://www.man.dtu.dk
I studieplanlæggeren
Overordnede kursusmål
Formålet med dette kursus er at give de studerende perspektiver og værktøjer til at kunne forstå og kritisk analysere, hvordan teknologisk innovation og teknologitunge projekter påvirker samfund og miljø. De vil kunne identificere og adressere trade-offs og dilemmaer i kontekst af miljø- og social bæredygtighed samt anbefale ansvarlige strategier for at opnå bæredygtighed.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • Definere betydningen af FNs verdensmål i forhold til ingeniørprojekter og afdække brugen af dem i praksis og analyse.
  • Kende og forstå de mest fremherskende definitioner på bæredygtighed og dets begrebshistorie.
  • Forstå vigtigheden af at anlægge et livscyklus/​​​systemperspektiv og overveje en omfattende række af påvirkninger inden for hver af de tre bæredygtighedsdimensioner - miljø, samfund og økonomi.
  • Identificere hvordan sociale værdier er indlejret i ingeniørprojekter, og hvordan teknologi kan blive anledning til og genstand for offentlige kontroverser.
  • Beskrive etikkens rolle i ingeniørers (beslutnings-)arbejde indenfor eget fagfelt og i forbindelse med deres samarbejde med andre faggrupper og interessenter.
  • Beskrive og evaluere de væsentligste sociale processer forbundet med at designe, implementere, tilpasse, og diskutere innovation.
  • Anvende samfundsvidenskabelige metoder til at analysere argumenter og aktører i offentlige kontroverser om teknologi.
  • Diskutere nøgledimensioner af ansvarlig forskning og innovation og anvende dem til at evaluere ingeniørprojekter, især forventning, refleksivitet, inklusion og lydhørhed.
  • Anbefale ansvarlige strategier for at fremme demokratisk og miljømæssig bæredygtighed af ingeniørprojekter.
Kursusindhold
Bæredygtighedsudfordringen samt teknologiens og ingeniørkunstens rolle.
Livscyklusanalyse og verdensmål.
Metoder til kortlægning af offentlige kontroverser om teknologi.
Analyse af teknologiske projekters sociale og demokratiske bæredygtighed
Litteraturhenvisninger
Sismondo, S. (2009). An Introduction to Science and Technology Studies. 2. ed. West Sussex, UX: Wiley Blackwell.

Gianni, R., Pearson J, et al. (2020). Responsible Research and Innovation: From Concepts to Practices. 1. ed. New York: Routledge.

Hauschild MZ, Kara S and Røpke I (2020). Absolute sustainability: Challenges to life cycle engineering. CIRP Annals 69(2): 533–553.

Hauschild MZ (2018) Introduction to LCA Methodology. In: Hauschild MZ, Rosenbaum RK and Olsen SI (eds) Life Cycle Assessment: Cham: Springer International Publishing, pp. 59–66.
Sidst opdateret
30. oktober, 2025