Overordnede kursusmål
Kurset tilbyder koncepter og værktøjer inden for økonomi og finans
til at understøtte ledelsesmæssig beslutningstagning. Det lægger
vægt på teori og praksis med eksempler fra det virkelige liv for at
skærpe analytiske færdigheder, lære at tænke strategisk og give
intuition om fortolkning af analytiske resultater. Derfor vil de
studerende opleve at løse beslutningsproblemer ved hjælp af de
værktøjer, der dækkes af kurset. Strategisk tænkning vil blive
introduceret via spilteoretiske modeller og eksempler fra den
virkelige verden. Betydningen af teori i beslutningsprocessen,
nøglespørgsmål i prisfastsættelse i forskellige markedsstrukturer
og valg af produktdifferentiering vil blive introduceret.
Effekterne af strategiske beslutninger og regeringsregulering på
virksomhedernes præstationer og social velfærd vil blive
diskuteret.
Kurset har til formål at give de studerende en forståelse af:
• Hvordan efterspørgsels- og udbudskræfter virker under forskellige
markedsstrukturer
• Hvordan investeringsbeslutninger kan træffes
• Hvordan oligopolistiske markeder adskiller sig fra perfekt
konkurrenceprægede markeder og monopol
• Hvordan man tænker strategisk, når der er gensidig afhængighed
mellem markedsaktører
• Hvordan prisfastsættelse, output og placeringsstrategier påvirker
virksomhedens præstationer og velfærd på forskellige markeder
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
- Anvende komparativ statistik for at forstå, hvordan
markedsligevægten ændrer sig
- Forstå og bruge teknikker til kapitalbudgettering
- Bruge elasticitetsestimater til ledelsesmæssige
beslutninger
- Estimere og fortolke markedsrisikoen for et finansielt
aktiv
- Forstå og kvantificere nøgledeterminanter for markedsstruktur,
ydeevne og adfærd.
- Bestemme strategisk optimal placering, mængde og prisvalg
- Finde optimale pris- og outputniveauer på forskellige markeder
ved hjælp af spilteori
- Vurdere sammenhængen mellem konkurrence, regulering og
velfærd
- Udvikle strategier for produktprisfastsættelse
Kursusindhold
I. Kursusintroduktion
II. Selskabsfinansiering
a. Intro, grundlæggende begreber og definitioner
b. Vurdering
c. Grundlæggende om kapitalbudgettering
d. Risiko og afkast
III. Struktur, adfærd og præstation
a. Grundlæggende markedsstruktur (efterspørgsel og udbud,
elasticiteter samt forbruger- og producentoverskud)
b. Hvordan man måler markedsstruktur:
koncentrationsforanstaltninger, produktheterogenitet,
ind-/udgangsbarrierer, information
c. Forstå virksomhedens adfærd: beslutninger om prisfastsættelse og
output med markedsstyrke (inkl. detaljer om spilteori), F&U,
reklame, hemmeligt samarbejde (karteller: f.eks. OPEC)
d. Hvordan man måler virksomhedens og markedets ydeevne: overskud,
andre ydeevnemålinger, foranstaltninger, effektivitet, velfærd
IV. Træd ind i andre spilleres sko (strategiske interaktioner)
a. Simultane træk (Normal form spil): Dominerende strategi,
itereret eliminering af dominerede strategier, Nash-ligevægt (kort
introduktion til bedste responsfunktioner)
Eksempler: fangers dilemma (PD), forureningsbekæmpelse,
koordinering, teknologiadoption, spil kylling, streng konkurrence
b. Sekventielle træk (Extensive form spil): Baglæns induktion,
perfekt underspil-ligevægt, strategier til at håndtere tomme
trusler og løfter
Eksempler: Kædebutik, tusindben, forhandling
c. Gentagne spil (endelig og uendelig): rabat, tit-for-tat og
dyster trigger-strategier
Eksempler: gentagen PD, kan samarbejde reddes?
d. Ligevægt i blandede strategier: randomisering for at forhindre
udnyttelse eller som koordinationsmiddel
Eksempler: matchende pennies, Battle of the Sexes, PD
e. Evolutionære spil: evolutionært stabile strategier,
replikatordynamik
Eksempler: Høg-due
V. Markeder og prisstrategier
a. Perfekt konkurrence: en benchmark markedsstruktur
b. Monopol: højeste markedsstyrke, naturgas, olie og elektricitet
som naturlige monopoler
c. Monopolistisk konkurrence: produktdifferentiering skaber
monopolmagt
d. Prisdiskrimination:
i. 1. grads (perfekt) diskrimination
ii. 2. grads (mængde) diskrimination: à la carte vs. buffet
iii. 3. grads (gruppe) diskrimination: studerende/seniorrabatter
VI. Oligopolistiske spil (Ramazan Sari, 2 uger)
a. Cournot: duopol, N-spiller, symmetrisk/asymmetrisk, velfærd
Eksempel: Airbus vs. Boeing
b. Bertrand: prissætning på homogene/heterogene produktmarkeder,
velfærd
Eksempel: Pizza Hut & Dominos
c. Stackelberg: symmetriske/asymmetriske omkostninger, velfærd
Eksempel: Cola vs. Pepsi
d. Rumlig og attribut pladsvalg: Hotellings lineære by, Salops
cirkel
Eksempler: tankstationer, issmag
Litteraturhenvisninger
Foreslåede lærebøger:
• "Industrial Organisation: Theory and Practice" af DE
Waldman og EJ Jensen, 2019, Fifth Edition, Routledge. •
"Games, Strategies, and Decision Making" af Joseph
Harrington, 2015, 2. udgave, Macmillan
Andre materialer:
• Powerpoint-præsentationer vil være tilgængelige på DTU Learn
• Problemsæt og svar vil være tilgængelige inden forelæsningsdatoen
på DTU Learn
Sidst opdateret
15. oktober, 2025