41B3C Ledelse af Bæredygtigt Byggeri 3 - Forandringsprocesser

2025/2026

Tilmelding kun via www.dtu.dk/mbb
Kursusinformation
Management of Sustainable Construction 3 - Change Processes
Dansk
5
Deltidsmaster
Online
December-januar
Forlæsninger med diskussion
Projekarbejde i mindre grupper
[Kurset følger ikke DTUs normale skemastruktur]
Aftales med underviser
Mundtlig eksamen og bedømmelse af rapport(er)
Én grupperapport. Rapporten fremlægges ved en mundtlig gruppeeksamen med individuel bedømmelse. Helhedsvurdering.
Alle hjælpemidler - med adgang til internettet
7-trins skala , ekstern censur
41B3B , 41B3B Ledelse af bæredygtigt byggeri - Virksomheden. Det er en forudsætning, af studerende enten har bestået dette kursus eller har tilsvarende forudsætninger (godkendes af kursusansvarlig).
Tove Lading , Lyngby Campus, Bygning 118, Tlf. (+45) 4525 1738 , tlad@dtu.dk
Kim Haugbølle , khh@build.aau.dk
41 Institut for Byggeri og Mekanisk Teknologi
Aalborg Universitet / Build
www.dtu.dk/mbb
I studieplanlæggeren

Tilmelding kun via www.dtu.dk/mbb
Overordnede kursusmål
Den studerende opnår viden og kompetencer til at indgå i de innovative forandringsprocesser, der er en nødvendighed for den grønne omstilling, herunder: udvalgte teorier og modeller for innovations- og forandringsledelse på såvel virksomheds- som sektor/samfundsniveau; udvalgte modeller for produktudvikling og innovation; metoder og værktøjer til at fremme bæredygtigt byggeri.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • Analysere og identificere udviklings- og forandringspotentialer i forhold til bæredygtighed.
  • Analysere og vurdere teknologisk modenhed og markedspotentialer for bæredygtige innovationer.
  • Vurdere og anvende teorier, modeller, metoder og værktøjer til innovation.
  • Planlægge og lede innovations- og forandringsprocesser i projekter og virksomheder.
  • Identificere og vurdere kritiske barrierer og drivkræfter i innovationsprocessen
  • Formulere delmål og leverancer samt opstille milepæle i innovationsprocessen.
  • Identificere, analysere og mitigere mulige ricisi i innovationsprojekter.
  • Vurdere betydningen af ydre systemiske rammevilkår og incitamentsstrukturer for innovation i projekter og virksomheder.
Kursusindhold
Transitionsteori og Strategic Niche Management som tilgang til systemisk forandring af byggesektoren.
Produktudvikling, herunder stage/gate model og Open Innovation.
Organisationsudvikling, herunder Kotter’s 8 step change model.
Forsøgs- og demonstrationsprojekter – hvad kan de, og hvad kan de ikke?
Certificeringsordninger og cirkulær økonomi som drivkræfter.
Metoder og værktøjer, fx transformative projekter og MCDA-metoder.
De studerende vil møde virksomheder med en klar strategi for innovationsledelse som led i en grøn omstilling.
De studerende skal relatere kursets indhold og læringsmål til et konkret projekt, som skal analyseres i forhold til dette. De studerende samarbejder om projektet i mindre grupper.
Sidst opdateret
27. juni, 2025