41263 Eksperimentel og numerisk bestemmelse af skibsmodstand og fremdrivning

2025/2026

Kursusinformation
Experimental and numerical methods for ship resistance and propulsion
Dansk
5
Bachelor
Kurset udbydes som enkeltfag
Obligatorisk kursus (B Eng), Maritim teknik
Obligatorisk kursus (B Eng), Skibsteknik og Maritimt Design
Tilvalgskursus (B Eng), Maskinteknik
Juni
Campus Lyngby
Forelæsninger, gruppearbejde, modelforsøg, simulering på computer.
3-uger
Sidste dag(e) i 3-ugersperioden
Mundtlig eksamen og bedømmelse af rapport(er)
Bedømmelse af en grupperapport og individuel mundtlig eksamen. Helhedsvurdering. Mundtlig eksamen sidste dag i kursusperioden.
Skriftlige hjælpemidler er tilladt
7-trins skala , intern bedømmelse
41263
41263
41201/41107
Maksimum: 20
Harry Bradford Bingham , Lyngby Campus, Bygning 403, Tlf. (+45) 4525 1972 , hbbi@dtu.dk
Robert William Read , Lyngby Campus, Bygning 403, Tlf. (+45) 4525 1376 , rrea@dtu.dk
Mostafa Amini-Afshar , Lyngby Campus, Bygning 403, Tlf. (+45) 4525 1382 , maaf@dtu.dk
41 Institut for Byggeri og Mekanisk Teknologi
I studieplanlæggeren
Dette kursus giver den studerende en mulighed for at lave eller forberede et projekt som kan deltage i DTUs studenterkonference om bæredygtighed, klimateknologi og miljø (GRØN DYST). Se mere på http://www.groendyst.dtu.dk
Overordnede kursusmål
At sætte deltagerne i stand til at forudsige et skibs hydrodynamiske modstand ved brug af
modelforsøg, empiriske beregningsmetoder og numeriske simuleringer, samt at bruge disse forudsigelser til at specificere en optimal bulbstævn og et højeffektivt fremdriftssystem til skibet.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • redegøre for de forudsætninger, der ligger til grund for modeller og beregninger i forbindelse med modstand og fremdrivning af skibe
  • beskrive teorien ved modelforsøg for modstand og fremdrivning (Froude-skalering)
  • planlægge og udføre modstandsforsøg med skibsmodeller
  • gennemføre omregning fra model- til fuldskala efter ITTC-1978 eller tilsvarende metode
  • beregne og vurdere strømningen, inklusiv bølgedannelse, omkring et skib ved brug af kommerciel software
  • beskrive virkemåden af skibspropellere og forklare brugen af propellerdiagrammer for f. eks. B-serie-propellerne
  • anvende propellerdiagrammer i beregninger og herved udtage en optimal propeller
  • gøre rede for vekselvirkningen mellem skib, propeller og hovedmotor
  • bestemme hovedmotoren, der passer bedst til skibet og propellen
  • samle forsøgs- og beregningsresultater i en teknisk rapport
Kursusindhold
Eksperimentel og numerisk bestemmelse af modstand og fremdrivning i stille vand. Froude-skalering. Modelforsøg (ITTC-1978) til optimering af bulbstævn. Udarbejdelse af effektprognose på basis af modelforsøgene og bestemmelse af optimal kombination af motor og propeller (B-serie). Ved forsøgene lægges der vægt på, at de studerende er med i planlægnings-, opstillings-, udførelses- og analysefasen.
Sidst opdateret
02. maj, 2025