Overordnede kursusmål
Formålet med kurset er at præsentere den studerende for en række
perspektiver på teknologisk innovation gennem en aktiv
læringsproces, hvor den studerende får en forståelse for
grundlæggende teorier og metoder indenfor innovationsledelse.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
- Definere og beskrive centrale begreber inden for innovation,
herunder dens betydning og forskellige typer af innovation.
- Forklare teknologiens rolle i innovation både i teori og i
praksis.
- Identificere relevante spørgsmål om innovation i anvendte
cases.
- Forklare og anvende centrale begreber i Schumpeters teorier om
innovation i forhold til teknologisk innovation.
- Forklare og anvende de centrale begreber i ressourcebaseret
perspektiv og dets relevans for innovationsstrategi.
- Forklare og anvende nøglebegreberne i teorier omkring viden og
læring, og disses relevans for innovationsledelse.
- Diskutere styrker og svagheder ved de teoretiske perspektiver,
der præsenteres i kurset.
- Analysere innovationsprocessen i en organisation ved hjælp af
teoretiske begreber og værktøjer fra kurset, og identificere
centrale barrierer, katalysatorer og organisatoriske konsekvenser
af innovationsprocesser.
- Sammenlign, hvordan forskellige organisationer skaber og
indfanger værdi i åbne vs. lukkede innovationsmiljøer.
- Indsamle, vurdere og syntetisere relevant og passende empirisk
materiale for at udvikle, beskrive og analysere en specifik
innovationscase, hvor de teoretiske perspektiver og
innovationsværktøjer, der er lært på kurset, kan anvendes.
- Anvende specifikke innovationsværktøjer på en case fra det
virkelige liv understøttet af en grundig forståelse af
innovationsteorier og reflektere over deres anvendelighed og
begrænsninger i forhold til casen.
- Identificer nøgleproblemer inden for teknologi- og
innovationsledelse ud fra en case fra det virkelige liv, og foreslå
løsninger baseret på teorier, koncepter og innovationsværktøjer,
som du har lært på dette kursus, mens du anvender kritisk tænkning
til at evaluere, begrunde og uddybe dine anbefalinger.
Kursusindhold
Dette kursus anvender det ressource- og vidensbaserede perspektiv
til at studere innovation og innovationsledelse, og ser teknologisk
innovation som en kilde til konkurrencemæssige fordele for
organisationer gennem en kombination af interne ressourcer og
eksterne relationer.
De studerende bliver introduceret til teorier, modeller, værktøjer
og relevante cases, der har til formål at præsentere, hvad
teknologisk innovation er, hvorfor det er relevant og hvad der
kræves for at muliggøre og styre teknologisk innovation både i og
udenfor organisationer. Selvom det primære fokus er på innovation i
teknologibaserede virksomheder, arbejdes der også med innovation på
andre niveauer, bl.a. individer, grupper, netværk og brancher.
Pensum består af kapitler i bøger, videnskabelige artikler og
cases.
Ud over at opnå en teoretisk forståelse for teknologisk innovation,
skal de studerende arbejde praktisk med innovation gennem løbende
udvikling af en case.
Litteraturhenvisninger
Følgende er en del af det samlede pensum.
Sharma (1999). Central Dilemmas of Managing Innovation in Large
Firms. California Management Review
Kihlander, I., Magnusson, M., & Karlsson, M. (2024). Critical
factors to consider when designing an innovation management system.
Research-Technology Management
Hidalgo, A., & Albors, J. (2008). Innovation management
techniques and tools: a review from theory and practice. R&D
Management
Vargo, S.L. and Lusch, R.F. (2004). Evolving to a new dominant
logic for Marketing. Journal of Marketing
Collis, D. J., & Montgomery, C. A. (2008). Competing on
resources. Harvard Business Review
Barney, J. (1991). Firm resources and sustained competitive
advantage. Journal of Management
Argote, L., Lee, S., & Park, J. (2021). Organizational learning
processes and outcomes: Major findings and future research
directions. Management Science
Reilly, C. A., & Tushman, M. L. (2004). The ambidextrous
organization. Harvard business review
Füller, J., Hutter, K., Wahl, J., Bilgram, V., & Tekic, Z.
(2022). How AI revolutionizes innovation management–Perceptions and
implementation preferences of AI-based innovators. Technological
Forecasting and Social Change
Cooper, R. G., & Brem, A. M. (2024). The adoption of AI in new
product development: Results of a multi-firm study in the US and
Europe. Research-Technology Management
Dodgson, M., Gann, D. and Salter, A. (2006). The role of technology
in the shift towards open innovation: the case of Procter &
Gamble. R&D Management
Gawer, A., & Cusumano, M. A. (2014). Industry platforms and
ecosystem innovation. Journal of product innovation management
Breschi, S., Malerba, F. and Orsenigo, L. (2000), Technological
Regimes and Schumpeterian Patterns of Innovation. The Economic
Journal
Woodman, R. W., Sawyer, J. E. and. Griffin, R. W. (1993). Toward a
theory of organizational creativity. Academy of Management Review
Sidst opdateret
02. maj, 2025