38108 Teknologi og Innovationsledelse

2025/2026

Kursusinformation
Technology and Innovation Management
Engelsk
5
Kandidat
Generel retningskompetence (MSc), Sustainable Energy
Retningsspecifikt kursus (MSc), Civil Engineering
Retningsspecifikt kursus (MSc), Industrial Engineering and Management
Retningsspecifikt kursus (MSc), Mechanical Engineering
Tilvalgskursus (B Eng), Proces og innovation
Tilvalgskursus (B Eng), Produktion
E3B (fre 13-17)
Campus Lyngby
Forelæsninger, case studier, gruppearbejde og individuel rapport
13-uger
Aftales med underviser, Den individuelle opgave skal afleveres senest midnat om mandagen efter den sidste undervisningsgang. Den sidste undervisningsgang er en Q&A om denne opgave.
Bedømmelse af opgave(r)/rapport(er)
Evaluering sker ud fra en skriftlig individuel opgave på maksimalt tre sider (60 % af karakteren), samt tre gruppepræsentationer af to innovationsværktøjer og gruppens innovationscase (hhv. 10 %, 10 % og 20 % af karakteren).
7-trins skala , intern bedømmelse
42575 og 42075
42575
Grundlæggende forståelse af projektledelse, organisationsteori og produktudvikling anbefales som faglige forudsætninger. Kurset er henvendt til studerende på Industriel Økonomi og Teknologiledelse.
Jason Li-Ying , Lyngby Campus, Bygning 371, Tlf. (+45) 4525 4856 , yinli@dtu.dk
Lars Alkærsig , Lyngby Campus, Bygning 371, Tlf. (+45) 4525 4534 , lalk@dtu.dk
Euiju Jeon , Lyngby Campus, Bygning 371 , euije@dtu.dk
Maria-Theresa Norn , tnorn@dtu.dk
42 Institut for Teknologi, Ledelse og Økonomi
38 DTU Entrepreneurship
I studieplanlæggeren
Dette kursus giver den studerende en mulighed for at lave eller forberede et projekt som kan deltage i DTUs studenterkonference om bæredygtighed, klimateknologi og miljø (GRØN DYST). Se mere på http://www.groendyst.dtu.dk
Overordnede kursusmål
Formålet med kurset er at præsentere den studerende for en række perspektiver på teknologisk innovation gennem en aktiv læringsproces, hvor den studerende får en forståelse for grundlæggende teorier og metoder indenfor innovationsledelse.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • Definere og beskrive centrale begreber inden for innovation, herunder dens betydning og forskellige typer af innovation.
  • Forklare teknologiens rolle i innovation både i teori og i praksis.
  • Identificere relevante spørgsmål om innovation i anvendte cases.
  • Forklare og anvende centrale begreber i Schumpeters teorier om innovation i forhold til teknologisk innovation.
  • Forklare og anvende de centrale begreber i ressourcebaseret perspektiv og dets relevans for innovationsstrategi.
  • Forklare og anvende nøglebegreberne i teorier omkring viden og læring, og disses relevans for innovationsledelse.
  • Diskutere styrker og svagheder ved de teoretiske perspektiver, der præsenteres i kurset.
  • Analysere innovationsprocessen i en organisation ved hjælp af teoretiske begreber og værktøjer fra kurset, og identificere centrale barrierer, katalysatorer og organisatoriske konsekvenser af innovationsprocesser.
  • Sammenlign, hvordan forskellige organisationer skaber og indfanger værdi i åbne vs. lukkede innovationsmiljøer.
  • Indsamle, vurdere og syntetisere relevant og passende empirisk materiale for at udvikle, beskrive og analysere en specifik innovationscase, hvor de teoretiske perspektiver og innovationsværktøjer, der er lært på kurset, kan anvendes.
  • Anvende specifikke innovationsværktøjer på en case fra det virkelige liv understøttet af en grundig forståelse af innovationsteorier og reflektere over deres anvendelighed og begrænsninger i forhold til casen.
  • Identificer nøgleproblemer inden for teknologi- og innovationsledelse ud fra en case fra det virkelige liv, og foreslå løsninger baseret på teorier, koncepter og innovationsværktøjer, som du har lært på dette kursus, mens du anvender kritisk tænkning til at evaluere, begrunde og uddybe dine anbefalinger.
Kursusindhold
Dette kursus anvender det ressource- og vidensbaserede perspektiv til at studere innovation og innovationsledelse, og ser teknologisk innovation som en kilde til konkurrencemæssige fordele for organisationer gennem en kombination af interne ressourcer og eksterne relationer.
De studerende bliver introduceret til teorier, modeller, værktøjer og relevante cases, der har til formål at præsentere, hvad teknologisk innovation er, hvorfor det er relevant og hvad der kræves for at muliggøre og styre teknologisk innovation både i og udenfor organisationer. Selvom det primære fokus er på innovation i teknologibaserede virksomheder, arbejdes der også med innovation på andre niveauer, bl.a. individer, grupper, netværk og brancher.
Pensum består af kapitler i bøger, videnskabelige artikler og cases.
Ud over at opnå en teoretisk forståelse for teknologisk innovation, skal de studerende arbejde praktisk med innovation gennem løbende udvikling af en case.
Litteraturhenvisninger
Følgende er en del af det samlede pensum.
Sharma (1999). Central Dilemmas of Managing Innovation in Large Firms. California Management Review
Kihlander, I., Magnusson, M., & Karlsson, M. (2024). Critical factors to consider when designing an innovation management system. Research-Technology Management
Hidalgo, A., & Albors, J. (2008). Innovation management techniques and tools: a review from theory and practice. R&D Management
Vargo, S.L. and Lusch, R.F. (2004). Evolving to a new dominant logic for Marketing. Journal of Marketing
Collis, D. J., & Montgomery, C. A. (2008). Competing on resources. Harvard Business Review
Barney, J. (1991). Firm resources and sustained competitive advantage. Journal of Management
Argote, L., Lee, S., & Park, J. (2021). Organizational learning processes and outcomes: Major findings and future research directions. Management Science
Reilly, C. A., & Tushman, M. L. (2004). The ambidextrous organization. Harvard business review
Füller, J., Hutter, K., Wahl, J., Bilgram, V., & Tekic, Z. (2022). How AI revolutionizes innovation management–Perceptions and implementation preferences of AI-based innovators. Technological Forecasting and Social Change
Cooper, R. G., & Brem, A. M. (2024). The adoption of AI in new product development: Results of a multi-firm study in the US and Europe. Research-Technology Management
Dodgson, M., Gann, D. and Salter, A. (2006). The role of technology in the shift towards open innovation: the case of Procter & Gamble. R&D Management
Gawer, A., & Cusumano, M. A. (2014). Industry platforms and ecosystem innovation. Journal of product innovation management
Breschi, S., Malerba, F. and Orsenigo, L. (2000), Technological Regimes and Schumpeterian Patterns of Innovation. The Economic Journal
Woodman, R. W., Sawyer, J. E. and. Griffin, R. W. (1993). Toward a theory of organizational creativity. Academy of Management Review
Sidst opdateret
02. maj, 2025