34721 Reguleringsteknik 1

2025/2026

Kursusinformation
Linear control design 1
Engelsk
5
Bachelor
Kurset udbydes som enkeltfag
Retningsspecifikt kursus (BSc), Elektroteknologi
Teknologiske linjefag, Bæredygtigt Energidesign
Teknologiske linjefag, Elektroteknologi
Tilvalgskursus (B Eng), IT-elektronik
Tilvalgskursus (B Eng), Softwareteknologi
E5B (ons 13-17) og F5B (ons 13-17)
Campus Lyngby
Forelæsninger, gruppearbejde (Matlab/Simulink) og øvelser / projektarbejde.
13-uger
E5B, F5B
Skriftlig eksamen og bedømmelse af rapport(er)
Som forudsætning for at gå til den afsluttende eksamen skal de studerende aflevere en skriftlig rapport baseret på det obligatoriske projekt i det igangværende semester. Den endelige karakter gives som en helhedsvurdering af den skriftlige eksamen og vurderingen af rapporten. Studerende, der tager kurset om igen (det er ikke deres første deltagelse), kan fritages for at aflevere en ny rapport, hvis deres tidligere rapport ikke er mere end ét år gammel (dvs. fra det foregående forårs- eller efterårssemester), OG vurderingen af rapporten var BESTÅET. Studerende kan anmode om vurderingen af deres tidligere rapport ved at kontakte underviserne. Reeksamen kan være skriftlig eller mundtlig. Kravet om rapportaflevering i forbindelse med reeksamen følger reglerne beskrevet ovenfor ("studerende der tager kurset om igen"). Rapportens vurdering tæller IKKE med i reeksamen.
Skriftlig eksamen: 4 timer
Alle hjælpemidler - uden adgang til internettet
7-trins skala , ekstern censur
31300
281502835128352313003130134722
01005. 01035 , 01035 kan tages samtidig med kurset.
Dimitrios Papageorgiou , Lyngby Campus, Bygning 326, Tlf. (+45) 4525 3572 , dimpa@dtu.dk
Hans Henrik Niemann , Lyngby Campus, Bygning 326, Tlf. (+45) 4525 3559 , hahe@dtu.dk
Ilmar Ferreira Santos , Lyngby Campus, Bygning 404, Tlf. (+45) 4525 6269 , ilsa@dtu.dk
Silvia Tolu , Lyngby Campus, Bygning 326, Tlf. (+45) 4525 3928 , stolu@dtu.dk
34 Institut for Elektroteknologi og Fotonik
41 Institut for Byggeri og Mekanisk Teknologi
I studieplanlæggeren
Overordnede kursusmål
Formålet er at give en basis for analysere, designe og optimere de fleste almindeligt forekommende reguleringssystemer.

Reguleringssystemer anvendes til at forbedre ydelse og effektivitet af f.eks. kraftværker, fabriksproduktion, køretøjer, opvarmning, køling, droner, fly og mange andre steder.

Reguleringsviden bidrager derfor til mange af FN's mål for bæredygtig udvikling, f.eks.:
11: Sustainable Cities and Communities, 12: Responsible Consumption and Production and 9: Industry, Innovation, and Infrastructure.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • Anvend heuristiske metoder til PID regulator design
  • Udlede modeller af simple dynamiske systemer baseret på fysik eller målinger og linearisere modellen til en overføringsfunktion i et arbejdspunkt
  • Analysere overføringsfunktioner i frekvensdomænet (primært Bodeplot)
  • Anvende blokdiagramform til at beskrive modeller for åbne og lukkede regulerinssystemer
  • Designe PID regulatorer baseret på åben sløjfe frekvensanalyse
  • Anvende begreber som stabilitet og stabilitetsmargin ud fra åben sløjfe design
  • Forstå konsekvens af forstyrrelser og støjfølsomhed
  • Vurdere regulator performance i termer af oversving, indsvingningstid, stationær fejl, båndbredde og begrænsninger i styresignal
  • Anvende analyse- dimensionerings- og simuleringsprogrammel
Kursusindhold
Grundlæggende begreber for reguleringssystemer med tilbagekobling. Formulering af modeller for fysiske systemer. Linearisering. Differentialligninger, Laplace-transformation og overføringsfunktioner. Frekvensanalyse. Stabilitet. Grundlæggende dimensioneringsmetoder. Anvendelse af standardregulatorer og kompensatorer. Teori og metoder underbygges med mange eksempler.
Litteraturhenvisninger
Lærebog: Feedback control Techniques - a PID design Handbook by Andersen, Santos, and Niemann
Bemærkninger
Kurset er relevant for Bachelor produktion og Konstruktion, Diplom Maskin og Diplom IT.
E-learning anvendes i form af bl.a. on-line quiz (hjemmeopgaver), online diskussioner eller blog og digital eksamen.
Sidst opdateret
02. maj, 2025