Overordnede kursusmål
Målet med kurset er få de studerende til at forstå teorierne,
metoderne, fysisk virkemåde, og teknisk konstruktion af passive
mikrobølgekomponenter og antenner til brug i trådløse systemer.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
- analysere and designe transmissionlinjer (rektangulær
bølgeleder, koaxialkabel, microstrip, and stripline) og demonstrere
kendskab til TEM, TE og TM bølger
- anvende S-, Z-, Y-, ABCD parametre til analyse af
mikrobølgekredsløb
- designe impedanstilpasningskredsløb (diskrete komponenter,
enkel og dobbel stub og kvartbølgetransformer)
- analysere og designe mikrobølgeresonatorer (lumped element
ekvivalenter, TEM transmissionslinjeresonatorer og kaviteter) og
demonstrere kendskab til koblingmekanismer for resonatorer
- designe effektdelere og retningskoblere samt analysere
symmetriske mikrobølgenetværk ved stimulering af lige og ulige
modes.
- forstå grundlæggende antenneteori and simple udstrålende
systemer inkl. antennegrupper
- analysere og designe tråd- og sløjfeantenner
- analysere og designe broadband dipoles (og andre udvalgte
antenner) og tilhørende tilpasningsteknikker
- analysere og designe patchantenner ved brug af analytiske
udtryk og kommercial elektromagnetisk simulerings
software
Kursusindhold
Kortfattet oversigt af mikrobølgesystemer til anvendelse indenfor
trådløs kommunikation, radar og radiometre. Repetion af
transmissionslinieteori. Analyse og syntese af transmissionslinier
og bølgeledere. Kredsløbsteori for bølgeledende systemer.
Impedanstransformation og -tilpasning. Mikrobølgeresonatorer,
effektdelere og retningskoblere. Grundlæggende antenna parametre og
simple udstrålende systemer. inkl. simple antennegrupper. Tråd- og
sløjfeantenner. Bredbåndet antenner (dipoles). Patch antenner.
Litteraturhenvisninger
Udvalgte kapitler fra D. M. Pozar, Microwave Techniques, Wiley, 4th
edition 2012
Udvalgte kapitler fra C. A. Balanis, Antenna Theory - Analysis and
Design, Wiley, 4th edition 2016
Sidst opdateret
02. maj, 2025