22116 Python programming i Life Science
2025/2026
Kurset eksisterer også i en kandidatversion
(22166)
Overordnede kursusmål
Den studerende vil blive i stand til at løse mindre life science
problemer på en struktureret måde i Python. Det er et vigtigt mål
for den studerende at opnå kompetencer i programmatisk tænkning.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
- Selvstændigt få dybere indsigt i at bruge
python-sprogkonstruktioner og datatyper i programmering på højere
niveau baseret på eksisterende python-viden.
- Overholde de grundlæggende principper i god
programmeringspraksis, som at evaluere om variabel-/objektnavne er
passende i kontekst og undgå obskur, uklar kode.
- Udvikle pseudokode- og kommentar-færdigheder for at forbedre
kodens læsbarhed og vedligeholdelse gennem effektiv
kommentering.
- Forstå og anvende filstien til interoperabel fillæsning
(mac/win/unix) og derved udvide fillæsningskonceptet.
- Anvende exception-håndtering for at håndtere fejl og alternativ
eksekvering.
- Udføre strengmanipulation for at behandle biologiske
dataformater såsom BLAST-output og FASTA-filer.
- Parse biologiske datafiler som SwissProt med stateful
parsing-teknikker til at udtrække data.
- Anvende sorterings-, søgnings- og deduplikeringsalgoritmer på
biologiske datasæt ved hjælp af listemanipulationsteknikker.
- Anvende mønstergenkendelsesteknikker - herunder regulære udtryk
- til at identificere og udtrække relevante data fra Genbank-filer
eller andre biologiske datafiler.
- Bruge sæt- og dict-teknikker til effektiv datahåndtering og
analyse i biologiske sammenhænge.
Kursusindhold
Kurset har et stærkt fokus på at opnå programmatisk tænkning gennem
forelæsninger og praktiske øvelser i en life science sammenhæng.
Studerende vil engagere sig i dybdegående programmering ved at
skabe mindre, men komplette programmer i øvelserne, der udnytter
bredden af Python-datatyper og sprogkonstruktioner. Der vil blive
lagt vægt på læsbarhed, vedligeholdelse og god
programmeringspraksis ved brug af ren Python for at fremhæve det
programmatiske aspekt. Ved hjælp af simple algoritmer vil de
studerende analysere og manipulere forskellige biologiske
datafiltyper. En vigtig del af kurset involverer peer-evaluering af
øvelser, hvilket giver de studerende mulighed for at få indsigt i
forskellige ideer og løsninger fra deres medstuderende.
Sidst opdateret
18. august, 2025