12773 Avancerede livscyklusvurderingsmetoder
2025/2026
Overordnede kursusmål
Kurset har til formål at udvide studerendes viden om
livscyklusvurdering (LCA) og udstyre dem til at løse komplekse
problemer ved hjælp af avancerede LCA-metoder inden for bæredygtig
ingeniørfag og relaterede videnskabelige discipliner. Deltagerne
vil opnå færdigheder til at udføre prospektive
livscyklusvurderinger (pLCA), foreslå bæredygtige designstrategier
og udføre miljømæssigt udvidede input-output-analyser. Kurset
forbereder studerende til anvendelser i den virkelige verden og en
karriere inden for livscyklusbaseret bæredygtighedsvurdering i
industrien eller akademia.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
- Relatere de miljømæssige påvirkninger af ingeniørsystemer ved
at anvende avancerede livscyklusvurderingsmetoder.
- Bruge en kommerciel LCA-simulator (SimaPro) i kombination med
avancerede livscyklusvurderingsmetoder for at reducere produkters
og tjenesters miljømæssige fodaftryk.
- Beskrive hvordan livscyklusinventardata kan transformeres til
at repræsentere fremtidige ændringer i teknosfæren.
- Uddrage information fra en prospektiv database.
- Analysere miljømæssige fremskridt i baggrundssystemer med
inddragelse af delte socioøkonomiske udviklingsforløb og
repræsentative koncentrationsforløb.
- Beregne miljømæssige læringsrater og projekter miljøfremskridt
i forgrundssystemer.
- Observere og kritisk evaluere virkningerne af miljømæssige
læringseffekter på fremtidige bæredygtighedspotentialer.
- Organiser økonomiske og miljømæssige data for at danne grundlag
for en miljømæssigt udvidet input-output model.
- Estimere store systemers miljøpåvirkning gennem miljø-udvidet
input-output analyse.
- Udvikle bæredygtige designstrategier for at opnå absolut
bæredygtighed inden for rammerne af prospektiv
livscyklusvurdering.
Kursusindhold
Introduktion til prospektiv livscyklusvurdering (pLCA). Principper
for miljømæssigt udvidet input-output-modellering. Præsentation af
miljølæringsteori og kvantificering af miljølæringsrater.
Introduktion til modellering af baggrundssystemer, delte
socioøkonomiske udviklingsforløb (SSP'er), repræsentative
koncentrationsforløb (RCP'er) og integrerede vurderingsmodeller
(IAM'er). Udforskning af bæredygtighedsdesign-konceptet.
Forbinde prospektive miljøpåvirkninger med absolut bæredygtighed.
Praktisk problemløsning ved brug af Python og softwareværktøjer som
SimaPro og MATLAB. Studerende vil lære at reflektere kritisk over
begrænsningerne ved avancerede vurderingsresultater til
beslutningsstøtte, idet der tages hensyn til anvendelseskontekst og
usikkerheder. Deltagerne vil diskutere og fortolke resultater fra
en udvalgt anvendelse, formulere tekniske resuméer, give peer
feedback og præsentere simuleringsresultater.
Sidst opdateret
02. maj, 2025