12615 System bæredygtighedsværktøjer til det byggede miljø

2025/2026

Kursusinformation
System sustainability tools for the built environment
Engelsk
5
Kandidat
Retningsspecifikt kursus (MSc), Architectural Engineering
August
Campus Lyngby
Dette kursus er en blanding af forelæsninger, gruppearbejde om casestudier og anvendelse af de forskellige modeller, der undervises i gennem hele kurset. Dette kursus kræver, at studerende har, eller er villige til at lede efter, et casestudie indenfor det byggede miljø, og du bør afmelde kursus 12615, hvis du ikke har et casestudie. Råd til at hente byggecase-studier fra kursus 41936. Den studerende forventes at have kendskab til LCA'er, BIM-modellering og en idé om sociale LCA'er og LCC'er.
3-uger
Sidste dag(e) i 3-ugersperioden
Mundtlig eksamen og bedømmelse af rapport(er)
En grupperapport (grupper på 3 eller 4, afhængig af klassens størrelse) efterfulgt af en mundtlig præsentation af emnet. Der vil blive stillet mundtlige spørgsmål til den enkelte studerende.
Alle hjælpemidler - med adgang til internettet
7-trins skala , intern bedømmelse
12105. 41936. 12121. 12122. 12100. 12101. 12106.
Minimum 20
Ana Teresa Lima , Lyngby Campus, Bygning 118, Tlf. (+45) 4525 1893 , atmli@dtu.dk
12 Institut for Miljø- og Ressourceteknologi
41 Institut for Byggeri og Mekanisk Teknologi
I studieplanlæggeren
Overordnede kursusmål
Kurset har til formål at bringe flere eksisterende bæredygtighedsværktøjer sammen, så den studerende kan analysere et casestudie, hvilket giver den studerende (eller bæredygtighedseksperten) tid og viden om, hvordan man navigerer i dataene og nogle gange modstridende resultater. Hvordan kan vi bruge de eksisterende værktøjer til at validere vores resultater og/eller træffe beslutninger med et fuldt overblik over afvejninger? Dette kursus har til formål at give dig værktøjerne til at udvikle din kritiske sans.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • Forklar begreberne industriel økologi, livscyklusvurdering og økologisk netværksanalyse, de vigtigste forskelle mellem dem, og hvor komplementaritet opstår
  • Evaluer de forskellige modeller MFA, LCA, s-LCA, LCC og IOA langs de forskellige kursusmoduler og anvend det på dit case-studie
  • Vælg og anvend data, der er repræsentative for dit casestudie
  • Implementer scenarier baseret på de opnåede resultater
  • Sammenlign resultaterne fra de forskellige modeller for at karakterisere dit system mere holistisk, mens du foreslår konklusioner, anbefalinger og strategier for at gøre din sag mere bæredygtig
  • Anvend værktøjer, der kan hjælpe med at bestemme cirkularitet i det byggede miljø
  • Kommuniker og præsentere data på en kortfattet og forståelig måde
  • Vurder cirkularitet baseret på dit case-studie og udvikle informerede beslutninger for potentielle interessenter (klient, politiske beslutningstagere osv.)
Kursusindhold
Begreber, definitioner og enheder, der beskriver social, økonomisk og miljømæssig bæredygtighed, BIM-modellering, Økologisk netværksanalyse, Biodiversitet, materialestrømsanalyse, industriel økologi
Underviserne forventer, at den studerende læser undervisningsmaterialer (artikler eller andet) inden undervisningen, og at de studerende har et case-studie, du gerne vil uddybe. Du forventes at bruge 3 modeller, der vil give dig sociale, økonomiske og miljømæssige resultater på dit case-studie. Du anbefales at bruge kursus 41936 case-studier til byggeemnet som datakilde til dit case-studie.
Litteraturhenvisninger
Industrial Ecology and Sustainable Engineering
Sidst opdateret
02. maj, 2025