02369 Software processer og mønstre

2025/2026

Softwareteknologi: 3. semester
IT og Økonomi: 3. semester
Kursusinformation
Software Processes and Patterns
Engelsk
5
Diplomingeniør
E1B (tors 13-17)
Campus Lyngby
Klasseundervisning og laboratoriearbejde
13-uger
E1B, F1B, Projektrapporten skal afleveres før mundligteksamen. Dato for aflevering vil være publiceret af kursusansvarlig. Den mundtlige prøve strækker sig over flere dage. Eventuelle datoer udover de angivne eksamensdatoer aftales med de studerende.
Mundtlig eksamen og bedømmelse af rapport(er)
Den studerende afleverer en obligatorisk gruppeopgave, der dækker kursusindholdet i et softwareingeniørprojekt. Den studerende skal aflevere en projektrapport, der beskriver de opnåede resultater i projektet. Karakteren baseres på projektrapporten og en mundtlig prøve.
Alle hjælpemidler - med adgang til internettet
7-trins skala , ekstern censur
02368
(02312/02314).­((0232702324)/(0232702362))
Minimum 1 Maksimum: 120
Hugo-Andrés López-Acosta , hulo@dtu.dk
01 Institut for Matematik og Computer Science
I studieplanlæggeren
Dette kursus giver den studerende en mulighed for at lave eller forberede et projekt som kan deltage i DTUs studenterkonference om bæredygtighed, klimateknologi og miljø (GRØN DYST). Se mere på http://www.groendyst.dtu.dk
Overordnede kursusmål
Kursets mål er at sætte den studerende i stand til at udvikle software efter agile udviklingsmetoder i et konkret projekt. Endvidere at give den studerende et overblik over gængse designmønstre og deres anvendelser. Den studerende lærer at arbejde med en leverance styret agil process model, hvor vurdering af risici samt værdi for kunden er i fokus.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • Brug principper af agile softwareudviklingsmetoder i en softwareprojekt
  • Interagere med en produktejer i skabelsen af et softwareprodukt ved hjælp af scrum-metoden
  • Anvende et agile projektstyringsværktøj til en kørende softwareprojekt
  • Anvende risikoanalysetekkniker til en softwareprojekt
  • Identificere og forklare den arkitektur af en softwareprodukt
  • Design skalerbar og pålidelig software via anvendelse af en række designmønstre
  • Kommunikere komplekse softwareadfærd med state og processmodeller
  • Udarbejde en rapport, der dokumenterer og vurderer et projekts leverancer
  • løse problemer som del af et team
Kursusindhold
Agile udviklingsmetoder (bl.a. SCRUM)
User stories
Agile estimationsprincipper
Risikoanalyse tekniker
Tilstands- og processmodeller
Softwarearkitektur
Designmønstre
Litteraturhenvisninger
Oplyses via Campus Net
Bemærkninger
Kurset består af teori/​​øvelsesperiode og projektarbejde.
Sidst opdateret
02. maj, 2025