Overordnede kursusmål
Kursusmålet er at give deltagerne det teoretiske grundlag og
værktøjsstøttede metoder til at forstå, modellere, analysere og
designe komplekse socio-tekniske systemer sammensat af forskellige
komponenter. Hensigten er at give et helhedsbillede af en række
modelleringsteknikker, der kan bidrage til beskrivelsen af de
forskellige dimensioner af et socio-teknisk system inklusiv
softwarekomponenter.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
- analysere og modellere kravene til et system
- forklare et socio-teknisk system med modeldrevne rammer
- modellere et system og dets komponenter
- definere regler for at integrere data fra heterogene
datakilder
- designe en multidimensionel datamodel, der er i stand til at
besvare analytiske spørgsmål
- designe processamarbejder og procesmodeller
- bruge teknikker til modellering af problemdomæner, krav, design
og systemer i en use case
- diskutere en models hensigtsmæssighed til at beskrive et
problem
- opnå kursets mål som del af en gruppe, mens det individuelle
ansvar opretholdes
Kursusindhold
Dette kursus dækker modelbaserede teknikker til at integrere de
forskellige komponenter i et socio-teknisk system. Kurset vil især
fokusere på følgende problemstillinger:
- hvordan man modellerer forskellige visninger af et komplekst
system lavet af flere komponenter
- hvordan man integrerer data fra heterogene kilder
- hvordan man integrerer softwarekomponenter
Nogle af teknikkerne til at løse disse problemer omfatter:
- Krav til tekniske teknikker til at specificere egenskaber ved
komplekse systemer og dets komponenter
- Modellering af komplekse systemer ved hjælp af
virksomhedsarkitekturer
- Datamodeller og dataintegrationsteknikker
- Koreografiske og kollaborative tilgange til at modellere og
integrere processer
Litteraturhenvisninger
Udvalgte artikler og bogkapiteler vil være tilgængelige online.
Sidst opdateret
02. maj, 2025