63881 Banetransport og bæredygtig logistik

2024/2025

Kursusinformation
Railway transport and sustainable logistics
Engelsk
5
Kandidat
Kurset udbydes som enkeltfag
Retningsspecifikt kursus (MSc), Industrial Engineering and Management
Retningsspecifikt kursus (MSc), Transport and Logistics
Teknologisk specialisering (MSc), Transportation and Logistics
Tilvalgskursus (B Eng), Mobilitet, transport og logistik
F3A (tirs 8-12)
Særlige ture til jernbanefaciliteter kræver fleksibel tid udover de normale mødetiderne. En gang imellem kan der bydes et overnat ophold i udlandet.
Campus Ballerup
Kurset tilrettelægges med en blanding af forelæsninger, ekskursioner, selvstudie, øvelser og projektarbejde i grupper af 3 til 4 studerende.
Gæste studerende fra udlandet bliver meget vel modtaget
13-uger
F3A, Der kan forekomme flere eksamensdage.
Mundtlig eksamen og bedømmelse af opgave(r)
Opgaverne bedømmes internt. Eksamensprojekt indeholder også skriftlig rapport, og bliver gruppe arbejde. Opgaverne tæller 30% af karakteren og er individuelle.
Alle hjælpemidler - med adgang til internettet
7-trins skala , ekstern censur
Steven Seth Harrod , Ballerup Campus, Bygning Ballerup , stehar@dtu.dk
62 Institut for Ingeniørteknologi og -didaktik
I studieplanlæggeren
Kontakt underviseren for information om hvorvidt dette kursus giver den studerende mulighed for at lave eller forberede et projekt som kan deltage i DTUs studenterkonference om bæredygtighed, klimateknologi og miljø (GRØN DYST). Se mere på http://www.groendyst.dtu.dk
Overordnede kursusmål
Kurset fremviser banetransport med vægt på godstransport. Kurset giver en kort indledning til baneteknologi. Kursets primært fokus er drift planlægning for godstransport, inklusive forsyingskæde design som vil mindske klimaeffekten. Godstransport markedet kategoriseres og fremvises som indenrigs (kort tur), international (lang tur) and interkontinentale (maritim-intermodal). Kurset tilbyder også en kort indledning til bane konkurrenter som lastbil og maritim.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • Forklare den grundlæggende baneteknologi og jernbaners økonomisk- og ledelsesstruktur
  • Beskriv jernbanens service design til godstransport
  • Sammenstille vej, bane og maritim transport ifølge valgt mål, med vægt på bæredygtighed
  • Bygge bane infrastruktur modeller i simulering software
  • Løs problemmer af kapacitet beregning ved brug af jernbane simulering software
  • Beskriv enkelt vogn godstransport service design og løs problemmer om enkelt vogn service design
  • Forklar EU politik og mål med hensyn til godstransport, især deres samarbejde med medlemstats transportpolitik
  • Vurdere hvordan informationsteknologi og digitalisering bidrager til bæredygtig gods- og transportlogistik
  • Beskriv og vælge den påkrævet infrastruktur for godstog service
  • Skab en løsning til en hel problem stilling i godstransport og logistik
Kursusindhold
Transport er kilden til 800 million ton CO2 emissioner årligt. Ud fra godstransport, næsten alle emissioner stammer fra vejtransport. Den EU fra 2011 satser på at mere end 50% af vejgodstrafik skal flytte sig til banetransport inden 2050. Dette kursus undersøger de fordele og udfordringer som stammer fra dette mål. De styrker, svagheder og krav af banetransport fremvises, især den konkurrencedygtig stilling af bane mod vej og maritim. Kurset fremviser service design af godstog til de tre meste almindelige markeder: intermodal, enkelt vogn og bloktog. Metoder af jernbane godstog service design til både Europa og Amerika bliver forklaret.
Litteraturhenvisninger
Videnskabelige artikler fra biblioteket og offentlige kilder, læsebog fra DTU, og andre litteratur stillet til rådighed.
Bemærkninger
Sektion for Produktion, transport og planlægning
Valgfri: Industrial Engineering and Management: 2. semester

Særlige ekskursioner og ture vil blive tilbudt på de betingelser som budget og eksterne midler tillader. Nogle år kan det være ret spændende ture, nogle gange til udlandet.
Sidst opdateret
22. maj, 2024