63853 Bæredygtig forretningsudvikling i medicinalindustrien på vækstmarkeder og udviklingslande - adgang til sundhedsydelser

2024/2025

Hvordan samarbejder medicinalvirksomheder med regeringer for at forbedre sundhedsadgang i udviklingslande?
Hvordan skifter virksomheder til bæredygtige forretningsmodeller ?
Hvilken rolle spiller teknologi?
Hvordan overkommer man forsyningskædens udfordringer for medicinlevering?
Hvilke partnerskaber er effektive?
Hvilke finansieringsmodeller understøtter bæredygtige sundhedsinitiativer?
Hvordan måler og håndterer virksomheder sociale og økonomiske virkninger?
Kursusinformation
Sustainable Business in the pharmaceutical industry on emerging markets and developing countries - Access to health care
Engelsk
5
Kandidat
Kurset udbydes som enkeltfag
Tilvalgskursus (B En), IT og økonomi
Tilvalgskursus (B Eng), Global Business and Engineering
E4A (tirs 13-17)
Campus Ballerup
Kurset er et valgfag under EuroTeq rammerne og i samarbejde med medicinalvirksomheden Novo Nordisk og CBS. Det er en unik mulighed for at arbejde internationalt og med både ingeniør- og business-baggrund. Der undervises gennem en blanding af forelæsninger baseret og virkelige business cases og working papers udviklet af underviserne.
Studerende vil komme med anbefalinger om langsigtede bæredygtighedsmodeller.
13-uger
E4A
Mundtlig eksamen og bedømmelse af rapport(er)
Evaluering sker på baggrund af en case der udarbejdes som en del af kursusforløbet. Eksamen består af en præsentation af casen samt individuelle spørgsmål. Den interne bedømmer vil modtage en kopi af rapporten. Den endelige karakter er baseret på en samlet vurdering af både rapporten og den mundtlige præstation. Eksamen er en gruppeeksamen.
1 time til hver gruppe
Alle hjælpemidler - med adgang til internettet
7-trins skala , intern bedømmelse
Kurset tager udgangspunkt i, at de studerende har begrænset erfaring med bæredygtige forretningsmodeller og Corporate Social Responsibility i udviklings- og vækstlande. Kurset er specifikt designet til at give de studerende færdigheder til at udføre praksisorienteret analyse af bæredygtig forretning og virksomhedsfilantropi i udviklingslande. Åben for studerende fra alle studieretninger.
Kristina Vaarst Andersen , kriva@dtu.dk
Michael Hedegaard (Primær kontaktperson) , mihed@dtu.dk
62 Institut for Ingeniørteknologi og -didaktik
CBS Copenhagen Business School
I studieplanlæggeren
Et EuroTeQ kursus
Overordnede kursusmål
I dette kursus vil vi arbejde med at forstå, analysere og evaluere cases om de strategiske og organisatoriske udfordringer og dilemmaer, som medicinalvirksomheder står over for, når de har aktiviteter i udviklingslande. Fokus vil især være på, hvordan medicinalvirksomheder forsøger at nå de fattigste og mest udsatte grupper i udviklingslandene, og hvilke specifikke udfordringer de står over for i den forbindelse. I løbet af kurset vil vi forsøge at forstå og analysere hvordan farmaceutiske virksomheder måler og kommunikerer om deres impact i udviklingslande, herunder social return on investment (SROI), ESG-rapportering og SDG's. Vi vil analysere, hvilke partnerskabsmodeller der fungerer mest effektivt i udviklingslande, og hvordan kontekstuelle faktorer påvirker den økonomiske, sociale og miljømæssige effektivitet af forskellige partnerskabsmodeller. Da adgang til sundhedsydelser i stigende grad er afhængig af digitale løsninger og på brugen af teknologi til at lette adgangen til produkter og tjenester, vil kurset zoome ind på teknologier, der understøtter bæredygtige forretningsmodeller og filantropiske aktiviteter.

Kurset tager udgangspunkt i litteratur om International Business, Sustainable Business Models, impact investment and finance, teknologi og virksomhedsfilantropi samt forskning udført af underviserne i 2022/2023.

Kurset vil give indsigt fra en række medicinalvirksomheder, der opererer i udviklingslande. Især cases og indsigter fra Novo Nordisk-Roche-partnerskabet om CDiC vil blive brugt flittigt, og praktikere fra Novo Nordisk og Roche vil deltage i kurset.

Kurset er et innovativt samarbejde mellem DTU, CBS og Novo Nordisk under EuroTeq-rammen, hvor gæsteforelæsere fra Novo Nordisk er aktivt involverede og hvor studerende fra forskellige baggrunde mødes og drager fordel af forskellige perspektiver.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • Forstå de praktiske og empiriske aspekter af Corporate Social Responsibility og bæredygtig forretningsdrift i den pharmaceutiske industri i udviklingslande
  • Forstå, anvende og kritisk vurdere teorier og modeller omkring bæredygtig forretningsdrift og CSR i den farmaceutiske industri i udviklingslande
  • Forstå, anvende og kritisk vurdere metoder til beregning af social, miljømæssig og finansiel impact og effektivitet af CSR og modeller for bæredygtig virksomhedsdrift i den farmaceutiske industri i udviklingslande
  • Forstå og kritisk vurdere de forskellige finansielle modeller som kan bringes i spil
  • Forstå og kritisk vurdere hvordan digitale løsninger kan bidrage til at løse nogle af de udfordringer den farmaceutiske industri har i udviklingslande i forhold til bæredygtig forretningsdrift og CSR
  • Forstå og kritisk vurdere afvejningen mellem global integration og lokal tilpasning
  • Vurdere modeller for CSR i den farmaceutiske industri i lav og mellemindkomstlande
  • Forstå og analysere global forretningsdrift og CSR i den farmaceutiske industri
Kursusindhold
Social Return on Investments
Creating Shared Value
Impact investments
Corporate Social Responsibility
Sustainability
Environment, Social, Governance, ESG
Sustainable Development Goals, SDG
Pharmaceutical industry
Emerging Markets and Developing Countries
Technology
Digital technologies
International Business
Litteraturhenvisninger
Carroll, A.B. (2016). CSR pyramid. Int. Journal of Corporate Social Responsibility, 1(3).
Porter, M.E., Kramer, M.R. (2011). Shared Value. Harvard Business Review, 89(Jan-Feb), 62-77.
Smith, N. C. (2016). Big pharma in developing markets. NIM Marketing Intelligence Review, 8(1), 30-35.
Working Paper No. 1 – CSR in MNCs. Hansen, M. W., Hedegaard, M., Gundelach, H.
Beran, D., et al. (2021). Access to insulin. Diabetologia, 64, 954-962.
Nussbaum, A. K. (2009). CSR in pharma. Journal of Medical Marketing, 9(1), 67-76.
Palacios, P., Pirson, M., Bader, B. H. (2013). Novo Nordisk diabetes treatment. Palgrave Macmillan UK, 185-203.
Peng, M., Meyer, K. (2023). International Business, 4e. Cengage Learning, Ch. 1, 3 - 26.
Ghemawat, P. (2001). Global Expansion. Harvard Business Review, 79(8), 137-147.
Morschett, D., et al. (2010). Integration/​Responsiveness. Gabler, Ch. 2, 29 - 36.
Harvard Business School. (2023a). Impact Accounts. https:/​/​www.hbs.edu/​impact-weighted-accounts/​
Nicholls, J., et al. (2009). SROI. The SROI Network. https:/​/​neweconomics.org/​2009/​05/​guide-social-return-investment/​
Krlev, G., et al. (2013). SROI Analysis. Heidelberg Univ. https:/​/​archiv.ub.uni-heidelberg.de/​volltextserver/​18758/​
Working Paper No. 2 – Social Impact Management. Lutz, J., Lunde, M. H., Hedegaard, M., Hansen, M. W.
Rana, M. B., Sørensen, O. J. (2021). Legitimacy in internationalisation. Global Strategy Journal, 11(2), 269-303.
Working Paper No. 4 – Local Institutional Contexts. Slawik, W., Hansen, M. W.
Christensen, C. M., et al. (2015). Disruptive Innovation. Harvard Business Review. https:/​/​hbr.org/​2015/​12/​whatis-disruptive-innovation
Working Paper No. 5 – Digital Health Care. Kibsgaard, S., Eriksen, L., Hedegaard, M.
Working Paper No. 3 – Corporate Charity and CSR. Madsen, E. Y., Hansen, M. W., Hedegaard, M., Gundelach, H.
Bemærkninger
Sektion for Forretningsudvikling
Valgfag åbent for diplomingeniører, bachelor og master.
Sidst opdateret
02. maj, 2024