Overordnede kursusmål
I dette kursus vil vi arbejde med at forstå, analysere og evaluere
cases om de strategiske og organisatoriske udfordringer og
dilemmaer, som medicinalvirksomheder står over for, når de har
aktiviteter i udviklingslande. Fokus vil især være på, hvordan
medicinalvirksomheder forsøger at nå de fattigste og mest udsatte
grupper i udviklingslandene, og hvilke specifikke udfordringer de
står over for i den forbindelse. I løbet af kurset vil vi forsøge
at forstå og analysere hvordan farmaceutiske virksomheder måler og
kommunikerer om deres impact i udviklingslande, herunder social
return on investment (SROI), ESG-rapportering og SDG's. Vi vil
analysere, hvilke partnerskabsmodeller der fungerer mest effektivt
i udviklingslande, og hvordan kontekstuelle faktorer påvirker den
økonomiske, sociale og miljømæssige effektivitet af forskellige
partnerskabsmodeller. Da adgang til sundhedsydelser i stigende grad
er afhængig af digitale løsninger og på brugen af teknologi til at
lette adgangen til produkter og tjenester, vil kurset zoome ind på
teknologier, der understøtter bæredygtige forretningsmodeller og
filantropiske aktiviteter.
Kurset tager udgangspunkt i litteratur om International Business,
Sustainable Business Models, impact investment and finance,
teknologi og virksomhedsfilantropi samt forskning udført af
underviserne i 2022/2023.
Kurset vil give indsigt fra en række medicinalvirksomheder, der
opererer i udviklingslande. Især cases og indsigter fra Novo
Nordisk-Roche-partnerskabet om CDiC vil blive brugt flittigt, og
praktikere fra Novo Nordisk og Roche vil deltage i kurset.
Kurset er et innovativt samarbejde mellem DTU, CBS og Novo Nordisk
under EuroTeq-rammen, hvor gæsteforelæsere fra Novo Nordisk er
aktivt involverede og hvor studerende fra forskellige baggrunde
mødes og drager fordel af forskellige perspektiver.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
- Forstå de praktiske og empiriske aspekter af Corporate Social
Responsibility og bæredygtig forretningsdrift i den pharmaceutiske
industri i udviklingslande
- Forstå, anvende og kritisk vurdere teorier og modeller omkring
bæredygtig forretningsdrift og CSR i den farmaceutiske industri i
udviklingslande
- Forstå, anvende og kritisk vurdere metoder til beregning af
social, miljømæssig og finansiel impact og effektivitet af CSR og
modeller for bæredygtig virksomhedsdrift i den farmaceutiske
industri i udviklingslande
- Forstå og kritisk vurdere de forskellige finansielle modeller
som kan bringes i spil
- Forstå og kritisk vurdere hvordan digitale løsninger kan
bidrage til at løse nogle af de udfordringer den farmaceutiske
industri har i udviklingslande i forhold til bæredygtig
forretningsdrift og CSR
- Forstå og kritisk vurdere afvejningen mellem global integration
og lokal tilpasning
- Vurdere modeller for CSR i den farmaceutiske industri i lav og
mellemindkomstlande
- Forstå og analysere global forretningsdrift og CSR i den
farmaceutiske industri
Kursusindhold
Social Return on Investments
Creating Shared Value
Impact investments
Corporate Social Responsibility
Sustainability
Environment, Social, Governance, ESG
Sustainable Development Goals, SDG
Pharmaceutical industry
Emerging Markets and Developing Countries
Technology
Digital technologies
International Business
Litteraturhenvisninger
Carroll, A.B. (2016). CSR pyramid. Int. Journal of Corporate Social
Responsibility, 1(3).
Porter, M.E., Kramer, M.R. (2011). Shared Value. Harvard Business
Review, 89(Jan-Feb), 62-77.
Smith, N. C. (2016). Big pharma in developing markets. NIM
Marketing Intelligence Review, 8(1), 30-35.
Working Paper No. 1 – CSR in MNCs. Hansen, M. W., Hedegaard, M.,
Gundelach, H.
Beran, D., et al. (2021). Access to insulin. Diabetologia, 64,
954-962.
Nussbaum, A. K. (2009). CSR in pharma. Journal of Medical
Marketing, 9(1), 67-76.
Palacios, P., Pirson, M., Bader, B. H. (2013). Novo Nordisk
diabetes treatment. Palgrave Macmillan UK, 185-203.
Peng, M., Meyer, K. (2023). International Business, 4e. Cengage
Learning, Ch. 1, 3 - 26.
Ghemawat, P. (2001). Global Expansion. Harvard Business Review,
79(8), 137-147.
Morschett, D., et al. (2010). Integration/Responsiveness. Gabler,
Ch. 2, 29 - 36.
Harvard Business School. (2023a). Impact Accounts.
https://www.hbs.edu/impact-weighted-accounts/
Nicholls, J., et al. (2009). SROI. The SROI Network.
https://neweconomics.org/2009/05/guide-social-return-investment/
Krlev, G., et al. (2013). SROI Analysis. Heidelberg Univ.
https://archiv.ub.uni-heidelberg.de/volltextserver/18758/
Working Paper No. 2 – Social Impact Management. Lutz, J., Lunde, M.
H., Hedegaard, M., Hansen, M. W.
Rana, M. B., Sørensen, O. J. (2021). Legitimacy in
internationalisation. Global Strategy Journal, 11(2), 269-303.
Working Paper No. 4 – Local Institutional Contexts. Slawik, W.,
Hansen, M. W.
Christensen, C. M., et al. (2015). Disruptive Innovation. Harvard
Business Review.
https://hbr.org/2015/12/whatis-disruptive-innovation
Working Paper No. 5 – Digital Health Care. Kibsgaard, S., Eriksen,
L., Hedegaard, M.
Working Paper No. 3 – Corporate Charity and CSR. Madsen, E. Y.,
Hansen, M. W., Hedegaard, M., Gundelach, H.
Bemærkninger
Sektion for Forretningsudvikling
Valgfag åbent for diplomingeniører, bachelor og master.
Sidst opdateret
02. maj, 2024