Overordnede kursusmål
At give de studerende træning i gennemførelsen af et
innovationsforløb med udgangspunkt i udvikling af et mekatronisk
produkt. Mekatroniske produkter er mekaniske produkter der
indeholder elektroniske komponenter som sensorer, aktuatorer og
motorer til at styre og monitorer produkterne. Mekatroniske
produkter er dermed centrale i udviklingen at f.eks. automatiserede
produktionsanlæg eller robotteknologi. Igennem kurset vil de
studerende få kendskab til de typiske komponenter i denne type
produkter samt typiske styringsstrategier.
Væsentlige aspekter i kurset inkluderer; Indsigt og forståelse i
innovationsprocesser samt øvelse i at gennemføre et
udviklingsprojekt i en gruppe, hvor gruppedeltagerne muligvis har
forskellige faglige interesser. Yderligere, vil kurset træne
samarbejde på tværs af interesseskel med skabelse af fælles mål i
gruppen, tidsplanlægning, arbejdsdeling mv.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
- Anvende programmering, herunder betinget kodeafvikling, løkker
og funktioner til modellering af et mekatronisk produkt.
- Gennemføre en større programmeringsopgave i samarbejde med
andre.
- Udfærdige en teknisk rapport med grafer i publiceringskvalitet,
samt indeholdende formatteret Matlab-kildekode.
- Anvende Matlab og Simulink for analyse, design og simulering af
et mekatronisk produkt og validere systemet i laboratoriet.
- Organisere og designe en innovationsproces til at læse en
konkret innovationsudfordring, samt forklare og evaluere den valgte
proces og metode på baggrund af teori.
- Analysere, vurdere og beskrive løsningsmuligheder på en
innovationsudfordring ud fra et forretningsmæssigt, teknologisk,
organisatorisk og brugermæssigt perspektiv.
- Udvælge og argumentere for en valgt innovationsløsning og
beskrive løsningens implementering, forretningspotentiale og
budget.
- Kommunikere et løsningsforslag som et skriftligt oplæg, der
inkluderer en dokumenteret prototype samt analyser og overvejelser
om forretningsmæssige, brugermæssige, bæredygtighedsmæssige,
organisatoriske og teknologiske forhold og endvidere forholder sig
til implementeringen af den foreslåede løsning.
- Evaluere og reflektere over samarbejdet i et team, herunder
egen og andres roller i innovationsprocessen for at forstå hvordan
teamet kommunikerer, planlægger, beslutter, løser problemer,
håndterer uoverensstemmelser og håndterer faglige og personlige
forskelle samt brugen af egne og andres kompetencer i løsningen af
en konkret opgave.
Kursusindhold
Kurset er projektorienteret og tager udgangspunkt i gennemførslen
af et innovationsforløb med fokus på mekatroniske produkter.
I første halvdel af kurset vil de studerende gennemføre en
mekatronikøvelse som vil give de studerende praktisk erfaring med
design og drift af et mekatronisk produkt. I anden halvdel af
kurset vil de studerende bruge denne erfaring til at gennemføre et
innovationsforløb. Som centrale dele af dette innovationsforløb
skal der i løbet af kurset arbejdes med: Problemidentifikation,
idégenerering, indsamling og vurdering af kvantitative og
kvalitative informationer, prototyping, samt test og afprøvning af
ideer, prototyper og koncepter.
Igennem kurset vil de studerende skulle anvende de faglige
kompetencer de har tilegnet sig i 62807, 62808 og 62809. Det
anbefales derfor at de studerende tager disse kurser sideløbende
med dette.
Bemærkninger
Sektion for Mekanisk teknologi
Maskinteknik: 4. semester digital
Sidst opdateret
29. august, 2024