Overordnede kursusmål
At give den studerende det fornødne grundlag for at analysere og
dimensionere diskrete PID-regulatorer til tekniske systemer. Den
teoretiske indlæring styrkes gennem arbejde med kursus opgavesæt,
med regneopgaver og problemer med valg, dimensionering og
simulering af reguleringssystemer og med anvendelse af MATLAB og
SIMULINK.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
- Løse differentialligninger ved hjælp af Laplace
transformation.
- Udlede modeller af dynamiske systemer, som Laplace
transformation og som overføringsfunktion.
- Anvende blokdiagram form til at beskrive modeller for åbne og
lukkede reguleringssystemer.
- Udføre sampling og rekonstruktion af signaler.
- Bestemme karakteristiske parametre for 1. og 2. ordens
systemer.
- Udføre analyse på åben- og lukket-sløjfe systemer baseret på
overføringsfunktioner, kontinuert og diskret.
- Vurdere stabilitet af lineære systemer i s- og z-domæne.
- Vurdere og vælge standard regulatorer (PID).
- Dimensionere diskrete PID-regulatorer.
- Anvende MATLAB og SIMULINK til analyse, dimensionering og
simulering af reguleringssystemer.
Kursusindhold
Grundlæggende begreber for reguleringssystemer med tilbagekobling.
Differentialligninger, Laplace-transformation og
overføringsfunktioner. Opbygning og reduktion af blokdiagram
modeller for kontinuerte og diskrete reguleringssystemer.
Transientanalyse og frekvensanalyse, kontinuert og diskret.
Stabilitets analyse. Grundlæggende dimensioneringsmetoder for
PID-regulatorer. Teori og metoder underbygges med mange eksempler
og simuleringer med MATLAB og SIMULINK.
Litteraturhenvisninger
Litteratur oplyses ved semester start.
MATLAB & SIMULINK.
Bemærkninger
Sektion for AI, matematik og software
IT-Elektronik: 4. semester
Dette kursus bidrager til at opnå viden til at optimere og regulere
brugen af ressourcer og energi, reducere spild og emissioner og
forbedre effektiviteten af systemer og processer, som alle er en
del af bæredygtighed (SDGs) strategier.
Sidst opdateret
02. maj, 2024