Overordnede kursusmål
Det overordnet formål er, at give de studerende forudsætningerne
for efterfølgende at kunne påbegynde deres diplomingeniørprojekt.
Den studerende skal udføre en problemanalyse baseret på et opdrag
fra en virksomhed, og derved identificeret et problem.
Efterfølgende skal de udføre en analyse og designe et
løsningsforslag.
De studerende skal kunne identificere og analysere
forretningsmuligheder i relation til en teknologisk udfordring ved
anvendelse af teorier og metoder tilegnet på de forudgående kurser
på uddannelsen. Formålet er at anvende faglighed i virkeligheds- og
praksisnære situationer.
Endvidere skal den studerende kunne forholde sig til, hvorledes
teknologiske, organisatoriske, markeds-/kundemæssige og økonomiske
fagligheder kan inddrages i løsningen af udfordringen.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
- Udvælge og anvende modeller inden for økonomi, organisation,
markedsføring og teknologi til løsning af et konkret problem.
- Udføre en problemanalyse, definere et problem og opstille en
problemformulering.
- Udvikle og præsentere et sammenhængende argument fra
problemidentifikation til årsag og løsning.
- Analysere bruger- og kundeadfærd, værdiskabelse og andre
relevante faktorer, der påvirker en virksomhed.
- Identificere og analyser muligheder for forretningsudvikling i
relation til teknologisk udvikling.
- Etablere et teoretisk baseret fundament for problemløsningen
ved at kombinere viden fra forskellige fagligheder i forbindelse
med analyse og udvikling af en løsning for virksomheden.
- Anvende fagrelevante informationskilder og udføre relevant og
kritisk informationssøgning.
- Tilegne sig ny viden gennem refleksion og kritisk tankegang med
henblik på at forstå og beherske fagområder.
- Arbejde systematisk og struktureret med dataindsamling og
reflektere over kvaliteten af de indsamlede data.
- Diskutere og anvende FNs verdensmål i relation til
løsning.
Kursusindhold
De studerende arbejder i projektgrupper omkring løsning af en given
udfordring eller problemstilling fra en virksomhed. Denne
udfordring skal analyseres under inddragelse af forskellige
fagligheder, og der skal udarbejdes et sammenhængende
løsningsforslag, der integrerer de forskellige fagligheder.
Hver gruppe skal aflevere en afsluttende rapport.
Bemærkninger
Sektion for Ingeniørdidaktik og -pædagogik
Kurset er primært for diplomingeniøruddannelsen i Global Business
og Teknologi på 8. semester
Sidst opdateret
02. maj, 2024