Overordnede kursusmål
Det overordnede kursusformål er, at den studerende opnår
færdigheder i at navigere formålstjenligt i komplekse,
internationale og interkulturelle sammenhænge, fx interkulturelle
møder med kunder, leverandører, projektledere, kolleger og ledelse.
Endvidere lægges der vægt på at sætte den studerende i stand til at
forstå og anvende relevante teorier i praksis, samt at forstå
betydningen af egen kulturel baggrund for den interkulturelle
interaktion.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
- Forstå og redegøre for akademiske teorier, begreber og
variabler inden for kulturforståelse og interkulturel
kommunikation
- Anvende kulturteorier og -begreber i praksis
- Forstå og analysere forhandlinger, udvælge passende
forhandlingsstrategier samt at forklare og forholde sig til
interkulturelle forhandlingers kompleksitet
- Planlægge sproglige strategier for vellykket interkulturel
kommunikation
- Redegøre for forskellige høflighedsformer og planlægge
høflighedsstrategier
- Udvikle, planlægge samt gennemføre interkulturelle case
studies
- Udvikle kulturelt inkluderende forretningskommunikation på
tværs af genrer
- Diskutere identitetsspørgsmål på tværs af og inden for
forskellige kulturer
- Reflektere over interkulturelle aspekter af
bæredygtighed
Kursusindhold
Kurset giver en introduktion til de akademiske teorier og begreber
inden for kultur, kulturforståelse, interkulturel kommunikation,
sprogs betydning samt kulturel intelligens. Endvidere gives en
introduktion til forhandling, forhandlingsstrategier og
forhandlingers kompleksitet i et interkulturelt perspektiv.
Undervisningen baseres på praksis, dvs. forståelse, anvendelse og
analyse af konkrete cases, øvelser, forhandlinger, eksperimenter,
marketingkampagner, forhandlinger, videokonferencer el. lign.
Bemærkninger
Sektion for Ingeniørdidaktik og -pædagogik
Global business og teknologi: 5. semester
Sidst opdateret
02. maj, 2024