62205 Bæredygtig og ansvarlig produktion

2024/2025

Kursusinformation
Sustainable and responsible production
Engelsk
10
Diplomingeniør
Obligatorisk kursus (B Eng), Global Business og Engineering
Obligatorisk kursus (B Eng), Produktion
Tilvalgskursus (B Eng), Kemi og bioteknik
Tilvalgskursus (B Eng), Kemiteknik og International Business
Tilvalgskursus (B Eng), Produktion
F3A (tirs 8-12) og F1B (tors 13-17)
Kurset udbydes kun i forårssemesteret.
Campus Ballerup
Forelæsninger, diskussioner, opgaver og gruppearbejde
13-uger
F5A, Flere eksamensdage kan forekomme.
Mundtlig eksamen og bedømmelse af rapport(er)
To rapporter afleveres i slutningen af semesteret og vurderes internt. Den mundtlige prøve tager udgangspunkt i de rapporter, der omfatter hele kursets indhold. Der afgives en miljøvurderingsrapport, hvor grupperne rapporterer om miljøpåvirkninger og muligheder for at forbedre et produktsystems miljøpræstation. Derudover afleveres også en procesrapport, hvori grupperne reflekterer over deres arbejdsproces samt besvarer et antal spørgsmål i videnskabsteori og etik. Det er en forudsætning for at deltage i eksamen: - at obligatoriske opgaver og fremlæggelser er udført og afleveret til den meddelte dato og godkendt af underviseren.
7-trins skala , intern bedømmelse
62165
Samuel Brüning Larsen , Ballerup Campus, Bygning Ballerup , sbla@dtu.dk
Rodrigo Salvador (Primær kontaktperson) , Ballerup Campus, Bygning Ballerup , rodsa@dtu.dk
Hanne Løje , Ballerup Campus, Bygning Ballerup , halo@dtu.dk
Jesper Kruse , Ballerup Campus, Bygning Ballerup , jekekr@dtu.dk
62 Institut for Ingeniørteknologi og -didaktik
I studieplanlæggeren
Dette kursus giver den studerende en mulighed for at lave eller forberede et projekt som kan deltage i DTUs studenterkonference om bæredygtighed, klimateknologi og miljø (GRØN DYST). Se mere på http://www.groendyst.dtu.dk
Overordnede kursusmål
De overordnede mål for kurset er, at den studerende skal:
- øve informationsindsamling og formidling af viden ved hjælp af mundtlige præsentationer og teknisk skrivning på engelsk
- udføre en miljøvurdering af et produkt ud fra et livscyklusperspektiv
- huske og effektivt bruge de navne, begreber og termer der anvendes i teknologiundervisning samt i produktudviklings -og produktionsvirksomheder
- kunne reflektere kritisk over relevante problemstillinger inden for videskabsteori og etik
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • Miljø: - Forklare de almindeligste miljøeffekter efter forskellige påvirkningskategorier
  • - Beskrive livscyklusfaserne og processerne i et produkts livscyklus
  • - Evaluere miljøpåvirkningerne af et produkt ved hjælp af forenklede livscyklusvurderingsmetoder
  • - Identificere hvilke livscyklusfaser af et produkt, der er ansvarlige for de miljømæssige hotspots (hovedpåvirkninger) - Foreslå en forbedret version af et produktsystem baseret på miljøpåvirkningerne
  • - Relatere produkter og produktions forhold til FNs verdensmål til udvikling af bæredygtige produkter og drift - Undersøge cirkulær økonomis rolle i miljøforbedring af produkter - Brug værktøjer, såsom OpenLCA og ECO Audit, til at udføre miljøvurderingsanalyser - Arbejde, samarbejde og organisere samarbejde i en heterogen projektgruppe
  • Videnskabsteori: - forklare hvordan man etablere pålidelig viden om et produkt livscyklus i et videnskabeligt perspektiv
  • - redegøre for omstændigheder ved etablering af videnskabelig viden og denne videns tilknytning til og forskel fra andre former for viden, fx hverdagsviden
  • - reflektere over forskellige naturvidenskabelige og ingeniørfaglige metoder
  • Etik: - reflektere kritisk over relevante etiske problemstillinger inden for ingeniørfaget, herunder bæredygtighed
  • Generelt: - reflektere over arbejdsproces og læring for gruppen og individuelt
  • - anvende miljøvurderingen f.eks. til produktudvikling, sammenligning eller udarbejdelse af en miljøvaredeklaration
  • - dokumentere miljøvurderingen skriftligt
Kursusindhold
Miljø:
Metoder til at lave miljøvurderinger af produkter.
Cirkulær økonomi
Miljøpåvirkninger: klima forandring, ozonnedbrydning, ozondannelse, forsuring og eutrofiering
Materialer og kemi: vedvarende og ikke-vedvarende materialer og energikilder, miljøgifte og forebyggelse af forurening. Kemiske reaktioner og processer i miljøkonsekvensvurdering.

Videnskabsteori:
Epistemologi og argumentation
Modeller som middel til viden og vurdering af datakvalitet.

Etik:
Etiske grundpositioner
Bioetik, herunder etiske aspekter i relation til bæredygtighed.

Projektarbejde:
- opnå erfaring med tværfagligt projektarbejde, således at denne erfaring senere kan anvendes i andre sammenhænge
- kunne udarbejde en livscyklusvurdering for et produktsystem ud fra et livscyklusperspektiv
- kunne dokumentere væsentlige miljøpåvirkninger i et produkts livscyklus og formidle resultaterne ved skriftlig og mundtlig fremlæggelse
- kunne deltage i en kritisk dialog om resultater af en miljøvurdering af produkter.
Litteraturhenvisninger
Materiale på DTU Learn og internet
de Oliveira, J. A. (2021). Life Cycle Engineering and Management of Products: Theory and Practice. Springer Nature. https:/​/​doi.org/​10.1007/​978-3-030-78044-9
Bemærkninger
Sektion for Produktion, transport og planlægning
Eksport og Teknologi: 2. semester (Optag F22 og senere)
Sidst opdateret
02. maj, 2024