Overordnede kursusmål
De overordnede mål for kurset er, at den studerende skal:
- øve informationsindsamling og formidling af viden ved hjælp af
mundtlige præsentationer og teknisk skrivning på engelsk
- udføre en miljøvurdering af et produkt ud fra et
livscyklusperspektiv
- huske og effektivt bruge de navne, begreber og termer der
anvendes i teknologiundervisning samt i produktudviklings -og
produktionsvirksomheder
- kunne reflektere kritisk over relevante problemstillinger inden
for videskabsteori og etik
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
- Miljø: - Forklare de almindeligste miljøeffekter efter
forskellige påvirkningskategorier
- - Beskrive livscyklusfaserne og processerne i et produkts
livscyklus
- - Evaluere miljøpåvirkningerne af et produkt ved hjælp af
forenklede livscyklusvurderingsmetoder
- - Identificere hvilke livscyklusfaser af et produkt, der er
ansvarlige for de miljømæssige hotspots (hovedpåvirkninger) -
Foreslå en forbedret version af et produktsystem baseret på
miljøpåvirkningerne
- - Relatere produkter og produktions forhold til FNs verdensmål
til udvikling af bæredygtige produkter og drift - Undersøge
cirkulær økonomis rolle i miljøforbedring af produkter - Brug
værktøjer, såsom OpenLCA og ECO Audit, til at udføre
miljøvurderingsanalyser - Arbejde, samarbejde og organisere
samarbejde i en heterogen projektgruppe
- Videnskabsteori og etik - Forklare centrale begreber inden for
videnskabsfilosofi, såsom videnskabelig viden, objektivitet og
paradigmeskift, samt deres relevans for tekniske og ingeniørmæssige
praksisser
- - Identificere epistemologiske antagelser, der ligger til grund
for en miljøvurderingsmetode, med fokus på, hvordan de påvirker
datafortolkning, systemafgrænsninger og beslutningstagning i
komplekse systemer
- - Analysere etiske implikationer af videnskabelige og
teknologiske fremskridt i relation til bæredygtig produktion,
herunder overvejelser om lighed, miljøretfærdighed og bioetik
- - Kritisk vurdere begrænsninger og styrker ved en
miljøvurderingsramme i forhold til at håndtere konkrete
bæredygtighedsudfordringer og foreslå produktionsforbedringer
baseret på etiske og filosofiske principper.
- Generelt: - reflektere over arbejdsproces og læring for gruppen
og individuelt
- - anvende miljøvurderingen f.eks. til produktudvikling,
sammenligning eller udarbejdelse af en miljøvaredeklaration
- - dokumentere miljøvurderingen skriftligt
Kursusindhold
Miljø:
Metoder til at lave miljøvurderinger af produkter.
Cirkulær økonomi
Miljøpåvirkninger: klima forandring, ozonnedbrydning, ozondannelse,
forsuring og eutrofiering
Materialer og kemi: vedvarende og ikke-vedvarende materialer og
energikilder, miljøgifte og forebyggelse af forurening. Kemiske
reaktioner og processer i miljøkonsekvensvurdering.
Videnskabsteori:
Epistemologi og argumentation
Modeller som middel til viden og vurdering af datakvalitet.
Etik:
Etiske grundpositioner
Bioetik, herunder etiske aspekter i relation til bæredygtighed.
Projektarbejde:
- opnå erfaring med tværfagligt projektarbejde, således at denne
erfaring senere kan anvendes i andre sammenhænge
- kunne udarbejde en livscyklusvurdering for et produktsystem ud
fra et livscyklusperspektiv
- kunne dokumentere væsentlige miljøpåvirkninger i et produkts
livscyklus og formidle resultaterne ved skriftlig og mundtlig
fremlæggelse
- kunne deltage i en kritisk dialog om resultater af en
miljøvurdering af produkter.
Litteraturhenvisninger
Materiale på DTU Learn og internet
de Oliveira, J. A. (2021). Life Cycle Engineering and Management of
Products: Theory and Practice. Springer Nature.
https://doi.org/10.1007/978-3-030-78044-9Bemærkninger
Sektion for Produktion, transport og planlægning
Eksport og Teknologi: 2. semester (Optag F22 og senere)
Sidst opdateret
03. februar, 2025