Overordnede kursusmål
Kurset udforsker måder at håndtere brugen af Generativ AI i
forbindelse med omstrukturering af forretningsplaner og forstå de
bredere påvirkninger på arbejdsaktiviteter og betydelige
udfordringer for virksomheder og samfund. Fire overordnede emner
vil blive dækket:
• Et fælles sprog til forståelse af Generativ AI og AI's
implikationer for privatliv og sikkerhed.
• Transformation af forretningsfunktioner ved Generativ AI
indebærer en revolutionering af interne vidensstyringssystemer.
• Omstrukturering af forretningsplaner ved Generativ AI gøres i
seks forretningscase-studier.
• Vurdering af måder at håndtere konsekvenserne af at bruge
Generativ AI med fokus på den bredere organisering af arbejde og
dets betydelige udfordringer for virksomheder og samfund
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
- Forstå hvorfor Generativ Kunstig Intelligens (GAI) har et
betydeligt økonomisk potentiale på tværs af alle industrier og
offentlig administration
- Besidde viden og evne til at anvende relevante koncepter af
Generativ Kunstig Intelligens (GAI), herunder en række risici for
privatlivets fred og sikkerhed
- Have indsigt i transformationen af forretningsfunktioner og i
brugen af Generativ Kunstig Intelligens (GAI).
- Være i stand til at analysere og vurdere
forretningscase-studier om Generativ Kunstig Intelligens (GAI) med
fokus på behovet for at omstrukturere interne
videnskabsstyringssystemer.
- Være i stand til at analysere nøgle dilemmaer ved brug af AI,
ikke mindst ved opløsning af sandhed, ved falsk generering og falsk
autenticitet, og ved at tillade større kompleksitet
- Være i stand til at belyse konsekvenserne af at bruge Generativ
AI for arbejdets organisering og dens betydelige udfordringer for
virksomheder og samfund
- Have færdighederne til selvstændigt at præsentere, kritisk
vurdere og analysere teoretiske sammenhænge og grundlæggende
koncepter som undersøgt i kurse
- Have færdighederne til at redegøre for forretningscases i
Generativ Kunstig Intelligens (GAI).
- Have færdighederne til at formidle mulighederne for at håndtere
forandringer i en organisation ved hjælp af Generativ Kunstig
Intelligens (GAI)
Kursusindhold
Generativ kunstig intelligens (GAI) har et betydeligt økonomisk
potentiale på tværs af alle sektorer inden for industri og
offentlig administration. Den betragtes som den næste
produktivitets- og arbejdsfront for øget vækstpotentiale og øget
arbejdsproduktivitet på tværs af økonomien, hvilket skaber
disruption og værdiskabelse i nøgleområder inden for erhvervslivet.
Der er dog en række risici for privatlivets fred og sikkerhed, som
har skabt centrale dilemmaer i brugen af AI i forhold til hvad der
er sandhed og i generering af falskheder og falsk autenticitet.
Case-studier af organisationer som Amazon, Maersk, Danske Bank,
Google, LEGO Group og Novo Nordisk vil undersøge behovet for at
forandre interne ledelsespraksisser, når man håndterer generative
AI-systemer. I et bredere perspektiv analyserer vi måder at
håndtere konsekvenserne af brugen af generativ AI med hensyn til
f.eks. arbejdsorganisation og dens betydelige geopolitiske
udfordringer for virksomheder og samfund.
Litteraturhenvisninger
“The AI Advantage - How to put the Artificial Intelligence
revolution to work” by Thomas H. Davenport, The MIT Press 2018, 231
pages. The seminal book on AI and enterprise strategy.
“Attention is All You Need” by Ashish Vaswani et al. Google Brain
2018, 12 pages. The idea of Transformer Neural Networks. This is
the essential model that Large Language Models are built on.
“Stable Diffusion Models with breakthrough performance in image
generation becomes commercially available”. By Machine Vision &
Learning research group (CompVis) @LMU_Muenchen. These are built on
Dall-E and Midjourney. A deep learning, text-to-image model
released in 2022 based on diffusion techniques.
“ChatGPT (Chat Generative Pre-trained Transformer)” A chatbot
developed by OpenAI and launched on November 30, 2022. Wikipedia,
10 pages
“The economic potential of generative AI: The next productivity
frontier” by Roger Roberts, Alex Singla, Kate Smaje, Alex
Sukharevsky, Lareina Yee, and Rodney Zemmel. The McKinsey Institute
2023, 60 pages. A good summary of the many research papers and
surveys made by the organization.
“Gen-AI: Artificial Intelligence and the Future of Work” by Mauro
Cazzaniga, Florence Jaumotte, Longji Li, Giovanni Melina, Augustus
J. Panton, Carlo Pizzinelli, Emma Rockall, and Marina M. Tavares,
International Monetary Fund 2024, 40 pages SDN/2024/001
“A generative AI reset: Rewiring to turn potential into value in
2024” by Eric Lamarre, Alex Singla, Alexander Sukharevsky, and
Rodney Zemmel. The McKinsey Quarterly 2024, 10 pages. The
generative AI payoff may only come when companies do deeper
organizational surgery on their business.
Bemærkninger
Sektion for Forretningsudvikling
IT og Økonomi: 2. semester
Sidst opdateret
28. maj, 2024