62177 Marketing Concepts and Strategies

2024/2025

Kursusinformation
Marketing Concepts and Strategies
Engelsk
5
Diplomingeniør
Kurset udbydes som enkeltfag
Obligatorisk kursus (B Eng), Global Business og Engineering
Obligatorisk kursus (B Eng), Kemiteknik og International Business
Tilvalgskursus (B Eng), Kemi og bioteknik
E2A (man 13-17)
Campus Ballerup
Forelæsninger, diskussioner, gruppearbejde, cases, skriftlige øvelser, præsentationer og selvstudie.
13-uger
E2A, Flere eksamensdage kan forekomme.
Mundtlig eksamen
20 minutter inklusiv votering
Ingen hjælpemidler
7-trins skala , ekstern censur
62171 og 62212
Victor Lund , Ballerup Campus, Bygning Ballerup , vlun@dtu.dk
Lynn Eriksen , Ballerup Campus, Bygning Ballerup , lyka@dtu.dk
62 Institut for Ingeniørteknologi og -didaktik
I studieplanlæggeren
Overordnede kursusmål
At give de studerende en forståelse for markedsføringens betydning for en virksomhed og hvordan omgivelserne (nationale og internationale) påvirker virksomheden.
Et vigtigt udbytte af kurset er, at den studerende får en klar forståelse for de grundlæggende teorier, fagbegreber og metoder.
Et andet vigtigt udbytte ved kurset er, at den studerende får en klar forståelse af hvordan modellerne anvendes ved løsning of forskellige typer of virksomhedsrelaterede problemstillinger og udfordringer.
Kurset lægger vægt på forståelsen for den holistiske tankegang og evnen til at vurderer såvel markedstilgangen (kunderne og deres behov), ressourcetilgangen (virksomhedens kompetencer), samt inddragelse af ESG (people profit planet).
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • Udvise forståelse for markedsføring som en forretningsdisciplin og en værdiskabende proces.
  • Udvise forståelse for de vigtigste koncepter, rammer og terminologier indenfor markedsføringens pensum
  • Være i stand til at anvende de grundlæggende teorier og metoder i markedsføring
  • At forstå kundernes behov og markedsføringens rolle i produkt- og forretningsudvikling
  • At være i stand til metodisk at analysere et marked, nationalt og internationalt, herunder konkurrencelandskabet, og vælge passende markedsføringstrategier og -aktiviteter
  • Udvise forståelse for at planlægge og styre markedsføringstiltag
  • Forstå og andvende en holistisk ESG (people, profit planet) tankegang i markedsføring
  • Udvise god forståelse for grundlæggende markedsførings-paradigmer og dermed markedsføringen som en integreret del af hele organisationen.
  • At være i stand til at analysere en konkret markedsføringsproblemstilling og præsentere løsningsforslag
Kursusindhold
Introduktion til markedføring: nøglebegreber og nomenklatur
Omverdensanalyse (globale tendenser, bæredygtighed, kunder, konkurrenter, PESTLE)
Industri- og interessentanalyser (Porter 5 Forces osv.)
Kundeforståelse: købsadfærd, værdiskabelse og kundeoplevelse
Værdiproposition og købsadfærd, især B2B
Kernekompetence og strategi
Marked segmentering, målgrupper og positionering
Distribution, værdikæde og prisfastsættelse
Introduktion til markedsføringsanalysedesign og -metoder
Relationsmarkedsføring og kommunikation
Produkt livcyklus og porteføjleanalyse
Digital markedsføring
Bæredygtighed som en integreret del af markedsføring
Litteraturhenvisninger
Dibb, S. et al (2023): Marketing Concepts and Strategies
Bemærkninger
Sektion for Forretningsudvikling
International business og teknologi : 1. semester
KemiTeknik og International Business: 1. semester
Sidst opdateret
02. maj, 2024