62054 Entreprenørskab i Grønland

2024/2025

Kursusinformation
Entrepreneurship in Greenland
Dansk
5
Diplomingeniør
Obligatorisk kursus (B Eng), Arktisk Byggeri og Infrastruktur
Obligatorisk kursus (B Eng), Fiskeriteknologi
August
Campus Sisimiut
Holdundervisning, gruppearbejde, individuel vejledning, eksterne oplæg, online vejledning, projektarbejde, og peerfeedback

Kurset er baseret på gennemgang af teori og afprøvning af teori gennem de studerendes eget arbejde med en ide/case/udfordring fra virksomhed. Gennem hele kurset lægges der stor vægt på at de studerende kommer ud af huset og taler med relevante interessenter og prøver deres ideer af.
3-uger
Sidste dag(e) i 3-ugersperioden
Bedømmelse af opgave(r)/rapport(er)
I bedømmelsen indgår: - evaluering af en individuel rapport (opdateret efter peerfeedback), - en grupperapport - og en poster + posterpræsentation (med feedback og svar) Den endelige karakter er en helhedsvurdering baseret på ovenstående elementer For at deltage i den endelige bedømmelse af kurset, er det en forudsætning at den studerende har deltaget i og fået godkendt: - peer-feedback (givet feedback på to andre studenterrapporter i løbet af kursets første halvdel), - afleveret og fået godkendt to kortere rapporter/dokumenter (omfang ca. 2 x 1 side) i løbet af kurset
7-trins skala , intern bedømmelse
62053/62014
Minimum 10 Maksimum: 32
Hanne Løje , Ballerup Campus, Bygning Ballerup , halo@dtu.dk
Nina Qvistgaard , Lyngby Campus, Bygning 201 , niq@aqua.dtu.dk
62 Institut for Ingeniørteknologi og -didaktik
25 Institut for Akvatiske Ressourcer
I studieplanlæggeren
Overordnede kursusmål
- at de studerende opnår forståelse for/viden om hvordan innovation, intra- og entreprenørskab defineres
- at de studerende udvikler/forstår hvad et entreprenant mindset er og hvordan det kan anvendes.
- at de studerende opnår viden om forskellige procesmodeller og tilgange til innovation og entreprenørskab,
- at de studerende lærer at forstå og anvende forskellige typer af værktøjer og anvender de tillærte metoder/​værktøjerne på en case
- at de studerende reflekterer over brug af værktøjerne/​metoderne og proces
- at de studerende trænes i brug af feedback og kan reflektere over feedback
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • Beskrive teorier og begreber indenfor innovation, intra- og entreprenørskab
  • Beskrive principper for forskellige procesmodeller som effectuation
  • Anvende forskellige typer af innovations og entreprenørskabs værktøjer på en given case.
  • Undersøge og defineret et problem i relation til casen
  • Evaluere forretningsideen med potentielle brugere/kunder og argumentere for valg og handlinger baseret på denne evaluering
  • Udarbejde et realistisk budget
  • Argumentere for bæredygtigheden i forretningen
  • Dokumentere forretningsmuligheden i en forretningsplan og beskrive de elementer, der indgår samt begrunde valget
  • Kommunikere et løsningsforslag som et skriftligt oplæg (poster og rapport) og en mundtlig præsentation
  • Reflektere over brug af innovations og entreprenørskabsmetoder og metodernes egnethed samt reflektere over denne proces
  • Anvende og reflektere over brugen af (peer-)feedback
Kursusindhold
I starten af kurset introduceres forskellige definitioner og udvalgte metoder gennemgås. Teori bliver afprøvet i praktisk ved at værktøjerne afprøves i øvelser. Der skrives en individuel portefølje om metoderne og redskaber, der afleveres (individuel rapport).

Samtidig skal de studerende i grupper af 3-4 studerende arbejder med en case fra en lokal virksomhed,

Hver gruppe laver en forretningsplan og i processen anvendes entreprenante og innovative værktøjer som effectuation, lean start up og business model canvas

Grupperne præsenterer deres resultat ved en posterpræsentation (en af de sidste dage i sidste uge). Efterfølgende udarbejder hver gruppe en grupperapport, der afleveres på kursets sidste dag sammen med den opdateret individuelle rapport.

Undervejs i forløbet vil de studerende arbejde med peerfeedback, og derved trænes de i at give og modtage feedback.
Litteraturhenvisninger
Kompendium
Noter

Supplerende materiale:
Osterwalder, Alexander et. Al. Business Model Generation. (2010) Wiley
Bemærkninger
Sektion for Ingeniørdidaktik og -pædagogik
Diplomingeniørretning Fiskeriteknologi
Diplomingeniørretning Arktisk Byggeri og Infrastruktur.
Studerende fra Diplomingeniørretning Global Business og Teknologi kan efter aftale med deres studieleder tage kurset
Sidst opdateret
02. maj, 2024