Overordnede kursusmål
At den studerende opnår overordnet viden om nyeste teknologiske
innovationer og trends, deres afledte potentiale samt den kontekst
innovationerne er tiltænkt.
At den studerende opnår forståelse for forskellige
markedsføringstiltag og -strategier samt deres anvendelse inden for
både nye teknologiske innovationer, samt i forbindelse med
markedsføring af eksisterende og kendte produkter.
At den studerende kan identificere egnede markedsføringskanaler for
teknologiske innovationer (digitale såvel som ikke-digitale) til
specifikke brugergrupper gennem kendskab til disses færden og
ageren i både den digitale såvel som den fysiske verden.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
- Beskrive teknologiske innovationers påvirkning af eksisterende
markeder
- Identificerer innovationstyper i forhold til en teknologis
livscyklus
- Identificere disruptive innovationers markedspåvirkninger med
udgangspunkt i brugeranalyse
- Forstå nye teknologiske innovationers produktpotentialer med
udgangspunkt i en forståelse af brugernes behov
- Undersøge hvilke markedsføringstiltag og -strategier der
vurderes bedst egnede til et givent produkt og brugergruppe. Dette
omfatter både digitale og ikke-digtiale markedsføringstiltag og
-strategier
- Udvælge og udvikle digitale og ikke-digitale
markedsføringstiltag og -strategier i forhold til segmentering og
positionering
- Udvælgels digitale og ikke-digitale markedsføringstilgang og
-strategier baseret på markedsføringsteori og analyse af kunder,
markedet og teknologier
- Anvende viden om relevante teknologiers udviklingsstadie i
forbindelse med udvikling af digitale og ikke-digitale
markedsføringstiltag og -strategier
- Kombinere viden om teknologisk innovation med kunders
værdiskabelse (value proposition)
- Udvikle digitale og ikke-digitale markedsføringstiltag og
-strategier i forbindelse med markedsintroduktion af teknologiske
innovationer
- Forstå, hvordan bæredygtighed kan anvendes med fordel i
forretningsmodeller, i ny teknologi og som en del af
marketingstrategien.
Kursusindhold
Kurset organiseres i 4 hovedtemaer:
Teknologisk udvikling og innovation. Dette tema fokuserer blandt
andet på typer af teknologisk udvikling og innovation,
innovationsprocessen, innovationsledelse, samt radikal og
disruptive innovation
Grundlæggende markedsføring og kundeindsigt. Denne del af kurset
vil fokusere på grundlæggende markedsføringsmodeller,
kunderelationer og købsadfærd, samt segmentering og positionering.
Hvordan tager man hensyn til bæredygtighed i forbindelse med ny
teknologi og i forbindelse med en marketingplan?
Digital markedsføring. En stadig større del af virksomhedens
markedsføringsaktiviteter foregår digitalt. Digitaliseringen har
givet nye muligheder for at interagere med den enkelte kunder og
bruger, hvilket giver nye markedsføringsmæssige muligheder.
Deployment – markedsføring af teknologiske innovationer. Dette
element af kurset fokuserer på at integrere viden fra de øvrige
temaer i forbindelse med udviklingen af en markedsføringsplan.
Derudover vil der være fokus på værdiskabelse og samskabelse i
forbindelse processen at bringe nye teknologier på markedet.
Kurset giver de studerende mulighed for at arbejde med deres idé
til grønt entreprenørskab
Litteraturhenvisninger
Lærebøger efter aftale med underviser
Udvalgte cases/rapporter.
Udvalgte artikler.
Bemærkninger
Sektion for Innovationsprocesser og entrepreneurskab
Proces og Innovation: 2. semester
Sidst opdateret
02. maj, 2024