Overordnede kursusmål
Kursets overordnede formål er at sætte den studerende i stand til
at drive en udviklingsproces fra ide til lancering.
Efter endt kursus er den studerende i stand til at identificere en
problemstilling eller forretningsmulighed, og udvikle den til et
niveau, hvor den kan præsenteres på en fundingportal, som
Kickstarter eller lignende, indsendes til en relevant konkurrence,
optages i en incubator eller få finansiering fra f.eks. business
angels. De skal endvidere kunne beskrive ideens og løsningens
bæredygtighed.
Kurset er opbygget efter læringsprincipperne i CDIO, med
omdrejningspunkt i de faser i Design-Build metoden der hedder
"Build the bridge" og "Make it fly" . Det
betyder at kursisterne i grupper, kommer igennem alle de processer,
der skal til for at en ide, problemstilling eller
forretningsmulighed kan kommercialiseres gennem en dokumenteret
udviklingsproces.
Kurset tager sigte på at deltagerne undervejs også trænes i at
anvende de fremtrædende kommunikationsformer som iværksættere,
trendsættere og unge mennesker anvender i dag. Det betyder at
kursisterne bl.a. undervises i præsentations teknikker, hvordan man
skaffer investeringer til startups, mm.
Deltagelse i kurset forudsætter indgående kendskab til
innovationsprocesser, produktudvikling, 3D modellering, rapid
prototyping, samt kendskab til Arduino eller lignende platforme.
Gennemførelse af kurset kræver aktiv tilstedeværelse.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
- Identificere og validere et latent behov eller en relevant
problemstilling
- Beskrive og organisere et projektforløb
- Modne en ide til et detaljeret prototypeniveau
- Dokumentere udviklingsprocessen (herunder behov og
syntese)
- Tilegne sig den viden og knowhow løsning af den pågældende ide
kræver
- Udvælge den kommunikations strategi og platform produktets
målgruppe findes på (marketing)
- Fremstille det pågældende kommunikationsprodukt til den
udvalgte fundingform
- Udvælge og præsentere produktet/løsning på den relevante
fundingform
- Udarbejde et realistisk investeringsbudget
- Identificere relevant marked og bestemme markedet størrelse og
potentiale
- Teste og validere løsningen på brugere
(markedsvalidering).
- Beskrive den bæredygtige effekt af problemet og
løsningen
Kursusindhold
Problemidentifikation, Behovsafdækning, Produktudvikling, Design
syntese, økonomi for en startup, prototyping, Bæredygtighed, visuel
kommunikation og dokumentation, bruger test, markedsvalidering,
Social Media Plan, Pitching, forretnings- og marketingplan og
start-up budget.
Litteraturhenvisninger
'The Lean Startup', Eric Ries
'THE MOM TEST', Rob Fitzpatrick
Diverse uddrag af relevante fagbøger.
Undervisningsmateriale i form af videoer, skabeloner, artikler,
web, Power Points mm.
Bemærkninger
Sektion for Innovationsprocesser og entrepreneurskab
Proces og Innovation: 3. semester
Studerende på Proces og Innovation har fortrinsret til kurset.
Sidst opdateret
02. maj, 2024