46025 Introduktion til bæredygtige energiteknologier

2024/2025

Kurset er obligatorisk for studerende på bæredygtigt energidesign, som har første prioritet ved tilmeldingen.
Kursusinformation
Introduction to renewable energy technologies
Dansk
5
Bachelor
Naturvidenskabelige grundfag, Bæredygtigt Energidesign
Retningsspecifikt kursus (BSc), Bæredygtigt Energidesign
Teknologiske linjefag, Bæredygtigt Energidesign
Tilvalgskursus (B Eng), Elektrisk Energiteknologi
F5A (ons 8-12)
Campus Lyngby
Forelæsninger og projektarbejde
13-uger
F5A
Bedømmelse af opgave(r)/rapport(er)
Der udarbejdes en grupperapport dækkende de 3 energiteknologier og en individuel evaluering i form af en 2 timers quizz sidst i kurset. Vægten mellem rapport og quizz er 60 % og 40 %.
Alle hjælpemidler - med adgang til internettet :

Alle hjælpemidler er tilladt, da quizzen stiller individuelle spørgsmål.

7-trins skala , intern bedømmelse
31776
31776
31711.31713.46015.46020
Maksimum: 60
Asger Bech Abrahamsen , Risø Campus, Bygning 101 , asab@dtu.dk
Sune Thorsteinsson , Risø Campus, Bygning 130, Tlf. (+45) 4677 4521 , sunth@dtu.dk
Chresten Træholt , Lyngby Campus, Bygning 325, Tlf. (+45) 4525 3518 , ctra@dtu.dk
46 Institut for Vind og Energisystemer
34 Institut for Elektroteknologi og Fotonik
I studieplanlæggeren
Dette kursus giver den studerende en mulighed for at lave eller forberede et projekt som kan deltage i DTUs studenterkonference om bæredygtighed, klimateknologi og miljø (GRØN DYST). Se mere på http://www.groendyst.dtu.dk
Overordnede kursusmål
Bæredygtige energiteknologier er tværfaglige discipliner, som kræver at man kan udvikle systemer, der kan producere, transportere, levere og gemme energi, pålideligt, økonomisk og miljømæssigt forsvarligt.
Det overordnede kursusmål er, at introducere de studerende til de grundlæggende sammenhænge indenfor 3 forskellige energiteknologier, vindenergi, solenergi (fotovoltaisk) og elektrokemisk energilagring.
De studerende vil kunne estimere ydeevnen af energiteknologierne og kunne vurdere muligheder og begrænsninger af disse teknologier. Desuden vil de studerende kunne gøre rede for kommercielle- og bæredygtighedsaspekter, som er forbundet med teknologierne.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • Beskrive principperne for elproduktion fra vindmøller
  • Estimere energiproduktionen fra et vindkraftanlæg
  • Beskrive principperne for elproduktion baseret på solceller
  • Estimere energiproduktionen fra et solcelleanlæg
  • Opsummere netforbundne anvendelser af solceller
  • Gøre rede for væsentlige former for elektrokemisk energilagring (batterier)
  • Vælge passende batteri-typer i hybrid system med vind og solceller
  • Formulere en simpel forbrugsmodel for en mindre by og sammenligne med produktionspotientialet fra bæredygtige teknologier
  • Estimere Levelized Cost-of-Energy (LCOE) for sol, vind og traditionelle produktionsmetoder
  • Analysere livscyklusser for udvalgte energiteknolgier
Kursusindhold
Der behandles 3 energiteknologier:
- vindenergi
- solenergi (fotovoltaisk)
- elektrokemiske teknologier (batterier)
Hver teknologi præsenteres og undersøges med hensyn til fysikken bag, de forskellige tekniske udformninger, state-of-the-art, performance, livscyklusanalyse og økonomiske aspekter, som Levelized Cost-of-Energy (LCoE). Som gruppearbejde gennemfører de studerende en dimensionering af et simpelt hybrid anlæg, som skal forsyne en mindre by på måneds-tidskala. En simpel forbrugsmodel formuleres for den mindre by baseret på de månedlige temperaturvariationer og en varmepumpe antages at levere både opvarmning og afkøling af husene i den mindre by. Endeligt antages det at beboerne i byen også har en elbil og et konstant basis forbrug.

Det forsøges, at etablere virksomhedskontakt som supplerende informationskilde til forelæsningerne.
Sidst opdateret
14. oktober, 2024