46015 Digitale energisamfund

2024/2025

Kurset udbydes udelukkende for Studerende på bachelor uddannelsen; "Bæredygtig Energidesign".
Kursusinformation
Digital energy societies
Dansk
10
Bachelor
Naturvidenskabelige grundfag, Bæredygtigt Energidesign
Projekter og almene fag, Bæredygtigt Energidesign
Retningsspecifikt kursus (BSc), Bæredygtigt Energidesign
E2B (tors 8-12) og Januar
Campus Lyngby
Klasseundervisning, øvelser og projektarbejde
13-uger + 3-uger
Sidste dag(e) i 3-ugersperioden
Bedømmelse af opgave(r)/rapport(er)
Karakteren gives efter en vægtet evaluering af en samling afleveringsopgaver, en multiple choice opgave og en større projektrapport. I opgaver udarbejdet i grupper, vil en beskrivelse af arbejdsfordelingen blive brugt til at bedømme gruppens medlemmerne individuelt.
Alle hjælpemidler - med adgang til internettet
7-trins skala , intern bedømmelse
31711
31711
Tilman Weckesser , tweck@dtu.dk
46 Institut for Vind og Energisystemer
I studieplanlæggeren

Kurset udbydes udelukkende for Studerende på bachelor uddannelsen; "Bæredygtig Energidesign".
Dette kursus giver den studerende en mulighed for at lave eller forberede et projekt som kan deltage i DTUs studenterkonference om bæredygtighed, klimateknologi og miljø (GRØN DYST). Se mere på http://www.groendyst.dtu.dk
Overordnede kursusmål
Kursets overordnede mål er at give de studerende en generel introduktion til energiens rolle i samfundet, og digitaliseringens muligheder i forbindelse med bæredygtighed i energisystemer.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • redegøre for elementære principper og teknologier indenfor energi og bæredygtighed
  • designe og dimensionere en energiløsning og diskutere den i forhold til bæredygtighed
  • demonstrere hvordan bæredygtighed i energisystemet understøttes af digitale teknologier
  • udføre grundlæggende behandling og repræsentation af data i Python
  • benytte DTU's digitale platforme og Elektro's laboratoriefaciliteter og udvise fornuftig adfærd i et laboratoriemiljø
  • organisere og gennemføre projektarbejde i grupper
  • formidle tekniske sammenhænge, teorier og resultater både skriftligt og mundtligt
  • evaluere og give konstruktiv kritik på egne og andres arbejder
  • udvikle en optimal studieteknik, tilpasset opgaverne i forskellige kurser
  • udarbejde en sammenhængende studieplan for hele bachelorstudiet
Kursusindhold
Der arbejdes med omstillingen til det bæredygtige energisamfund med fokus på digitaliseringens rolle.

Kurset introducerer de studerende for centrale begreber og udfordringer forbundet med at realisere bæredygtige energisystemer.

Der vil blive arbejdet med elektricitet som energibærer og de udfordringer der følger med
ambitionerne om et bæredygtigt energisystem med høj grad af elektrificering. Her vil de studerende blive introduceret til hvordan data om energiforbrug og CO2-udledning kan bidrage til at synliggøre og løse nogle af disse problemstillinger.

Vi arbejder med en case for hvordan energiteknologi bidrager til at realisere FN's målsætninger for bæredygtig udvikling og kigger bredere på energiens rolle i samfundet, hvor de studerende selv udarbejder en energiplan.

Kurset består af to dele:
- Første del foregår i 13-ugers perioden i efteråret og består af en række lektioner med tilhørende opgaver.
- Anden del foregår som projektarbejde i 3-ugers perioden i januar, hvor de studerende udfører et projekt inden for emnefeltet; bæredygtighed, energi og digitalisering.
Litteraturhenvisninger
Bog1: Dunlap, Richard A.; "Sustainable Energy, SI Edition", Cengage Learning US, 2019.
Bog2: Larsen, Torben E.; "Elementær kredsløbsteknik", Ingeniøren-bøger, 2002.
Sidst opdateret
02. maj, 2024