Overordnede kursusmål
Kurset vil give de studerende grundlæggende viden om psykologiske
koncepter, teorier og metoder, som er af central betydning for
forståelsen af menneskelig adfærd fra et ingeniør perspektiv.
Derudover vil kurset lære de studerende at udnytte denne viden til
design af produkter, interfaces og adfærdsmæssige interventioner.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
- Beskrive kerneevnerne og begrænsningerne ved menneskets
tænkning, hukommelse og opmærksomhed (informationsbehandling og
perception )
- Anvende viden om kognition til at identificere og analysere
problematiske menneske-maskine-interfaces
- Diskutere hvordan human factors bidrager til fejl og
ulykker
- Identificere relevante kognitive, sociale og miljømæssige
faktorer, der påvirker menneskelig adfærd
- Reflektere over virkningen af holdninger og normer på adfærd
baseret på forskellige teorier
- Beskrive udvalgte psykologiske beslutningsteorier og teorier om
adfærdsændringer
- Anvende en psykologisk teori til at skitsere en intervention
rettet mod adfærdsændringer
- Identificere og beskrive psykologiske metoder som kan anvendes
til empirisk undersøgelse af menneskelig adfærd
Kursusindhold
Kurset er opdelt i to blokke:
Den første blok er baseret på kognitiv psykologi og forskning i
human factors. Her lærer de studerende kerneevner og begrænsninger
af menneskelig informationsbehandling og perception og vil anvende
denne viden til at identificere, hvor nemt eller svært et produkt
eller en interface er at bruge i en usability-test.
Den anden blok er baseret på udvalgte teorier og begreber inden for
social- og miljøpsykologi. Her lærer de studerende om holdninger og
normer og deres effekt på adfærd og om mere generelle
adfærdsteorier. Baseret på denne viden vil de skitsere en
adfærdsændringsintervention og lære at evaluere dens effekt ud fra
en teoribaseret spørgeskema.
Litteraturhenvisninger
Udvalgte kapitler af:
-Salvendy & Karwowski (2021). Handbook of Human Factors and
Ergonomics (5th Edition)
-Principles of Social Psychology (2015). e-book. University of
Minnesota Libraries.
-Gifford (2016). Research Methods for Environmental Psychology.
John Wiley & Sons.
-Klöckner (2015). The Psychology of Pro-Environmental
Communication: Beyond Standard Information Strategies. Springer.
Bemærkninger
Læs venligst beskrivelsen grundigt og tilmeld dig kun, hvis du har
tænkt dig at tage kurset. Gruppearbejdet starter med første
session, og derfor vil det ikke være muligt at starte på kurset
senere, og der vil ikke være venteliste.
Sidst opdateret
13. august, 2024