42893 Psykologi for ingeniører

2024/2025

Kursusinformation
Psychology for engineers
Engelsk
5
Kandidat
Kurset udbydes som enkeltfag
Retningsspecifikt kursus (MSc), Technology Entreneurship
Retningsspecifikt kursus (MSc), Transport and Logistics
Teknologisk specialisering (MSc), Transportation and Logistics
Tilvalgskursus (B Eng), Proces og innovation
Tilvalgskursus (B Eng), Produktion
E5B (ons 13-17)
Campus Lyngby
Forelæsninger, gruppearbejde, skriftlig og mundtlig præsentation af gruppearbejde
13-uger
E5B
Skriftlig eksamen og bedømmelse af opgave(r)
Samlet bedømmelse af gruppearbejde og eksamen
Skriftlig eksamen: 1 time
Ingen hjælpemidler
bestået/ikke bestået , intern bedømmelse
Sonja Haustein , Lyngby Campus, Bygning 358, Tlf. (+45) 4525 6519 , sonh@dtu.dk
42 Institut for Teknologi, Ledelse og Økonomi
I studieplanlæggeren
Overordnede kursusmål
Kurset vil give de studerende grundlæggende viden om psykologiske koncepter, teorier og metoder, som er af central betydning for forståelsen af menneskelig adfærd fra et ingeniør perspektiv. Derudover vil kurset lære de studerende at udnytte denne viden til design af produkter, interfaces og adfærdsmæssige interventioner.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • Beskrive kerneevnerne og begrænsningerne ved menneskets tænkning, hukommelse og opmærksomhed (informationsbehandling og perception )
  • Anvende viden om kognition til at identificere og analysere problematiske menneske-maskine-interfaces
  • Diskutere hvordan human factors bidrager til fejl og ulykker
  • Identificere relevante kognitive, sociale og miljømæssige faktorer, der påvirker menneskelig adfærd
  • Reflektere over virkningen af ​​holdninger og normer på adfærd baseret på forskellige teorier
  • Beskrive udvalgte psykologiske beslutningsteorier og teorier om adfærdsændringer
  • Anvende en psykologisk teori til at skitsere en intervention rettet mod adfærdsændringer
  • Identificere og beskrive psykologiske metoder som kan anvendes til empirisk undersøgelse af menneskelig adfærd
Kursusindhold
Kurset er opdelt i to blokke:
Den første blok er baseret på kognitiv psykologi og forskning i human factors. Her lærer de studerende kerneevner og begrænsninger af menneskelig informationsbehandling og perception og vil anvende denne viden til at identificere, hvor nemt eller svært et produkt eller en interface er at bruge i en usability-test.
Den anden blok er baseret på udvalgte teorier og begreber inden for social- og miljøpsykologi. Her lærer de studerende om holdninger og normer og deres effekt på adfærd og om mere generelle adfærdsteorier. Baseret på denne viden vil de skitsere en adfærdsændringsintervention og lære at evaluere dens effekt ud fra en teoribaseret spørgeskema.
Litteraturhenvisninger
Udvalgte kapitler af:
-Salvendy & Karwowski (2021). Handbook of Human Factors and Ergonomics (5th Edition)
-Principles of Social Psychology (2015). e-book. University of Minnesota Libraries.
-Gifford (2016). Research Methods for Environmental Psychology. John Wiley & Sons.
-Klöckner (2015). The Psychology of Pro-Environmental Communication: Beyond Standard Information Strategies. Springer.
Bemærkninger
Læs venligst beskrivelsen grundigt og tilmeld dig kun, hvis du har tænkt dig at tage kurset. Gruppearbejdet starter med første session, og derfor vil det ikke være muligt at starte på kurset senere, og der vil ikke være venteliste.
Sidst opdateret
13. august, 2024