42543 Ledelse af organisatorisk forandring

2024/2025

Kursusinformation
Management of organizational change
Engelsk
5
Kandidat
Kurset udbydes som enkeltfag
Generel retningskompetence (MSc), Industrial Engineering and Management
Retningsspecifikt kursus (MSc), Industrial Engineering and Management
Teknologisk specialisering (MSc), Business Analytics
Teknologisk specialisering (MSc), Design and Innovation
Tilvalgskursus (B En), IT og økonomi
Tilvalgskursus (B Eng), Proces og innovation
Tilvalgskursus (B Eng), Produktion
F4A (tirs 13-17)
Campus Lyngby
Forelæsninger, peer review af individuelle opgaver, caseanalyse og projektarbejde i grupper af 6-7 studerende.
13-uger
Ingen eksamen, Dato for aflevering af rapport vil blive annonceret i starten af kurset.
Bedømmelse af opgave(r)/rapport(er)
Udarbejdelse og aflevering af skriftlig grupperapport (grupper af 6-7 studerende). Afleveres ved semesterets afslutning. Med udgangspunkt i kursets pensum præsenterer hver gruppe deres analyse af en case i rapporten. Hvert gruppemedlem præciserer deres bidrag til analysen og konklusionen.
Der afleveres en rapport med individuelle bidrag.
7-trins skala , ekstern censur
42541
42541
Lærke Højgaard Christiansen , Lyngby Campus, Bygning 424 , laerc@dtu.dk
Liisa Välikangas , liiva@dtu.dk
42 Institut for Teknologi, Ledelse og Økonomi
http://www.man.dtu.dk
I studieplanlæggeren

Studerende fra Industrial Engineering & Management og Design and Innovation opfordres især til at deltage.
Overordnede kursusmål
Dette kursus omfatter processen med at håndtere bæredygtige organisatoriske forandringer og overgange. Det sætter studerende i stand til at lære at lede forandringsprocesser, og forstå hvordan man navigerer i individuelle, gruppe og organisatoriske perspektiver for at sikre både organisatorisk præstation og bæredygtighed. Dette opnås ved at introducerer teorier og modeller for forandringsledelse, anvende disse på praksiscases og planlægge en organisatorisk forandringsintervention i forhold til en konkret case.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • Demonstrere en forståelse af de begreber, teorier og perspektiver, der er blevet introduceret gennem hele kurset
  • Vurdere og anvende relevante teorier og modeller på komplekse ledelsesudfordringer relateret til forandring
  • Analysere en organisatorisk forandring eller et forandringsrelateret emne ved at identificere udvalgte problemstillinger og anvende relevante teorier, værktøjer og metoder for at foreslå potentielle løsninger
  • Forstå organisatorisk forandring og forandringsledelse som et samspil mellem flere vigtige organisatoriske aktører, herunder medarbejdere, ledere og andre interessenter i og udenfor organisationen
  • Vurdere og diskutere teknologisk forandring i en organisatorisk og samfundsmæssig kontekst og forklare, hvordan relevante handlinger understøtter implementering
  • Diskutere og reflektere over brugen af digitale teknologier i organiseringen af virksomheders lokalt og globalt spredte aktiviteter
  • Udvikle og planlægge en organisatorisk forandringsintervention i en simuleret eller praktisk kontekst
  • Formulere anbefalinger med hensyn til samfund, mennesker og performance
Kursusindhold
Kurset fokuserer på ledelse af organisatoriske forandrings- og transitionsprocesser. Det introducerer kerneteorier og modeller for organisatoriske forandringsprocesser fra at forstå forandringen, til at levere og opretholde forandringen. Gennem kurset arbejder man med forskellige cases på organisatoriske forandringer hvor man anvender teorier og modeller til at analysere og udvikle anbefalinger der har fokus på både medarbejdere og performance. Derudover præsenteres konkrete eksempler gennem gæsteforelæsninger.
Litteraturhenvisninger
Kursus litteraturen er tilgængelig online
Undervisningsmateriale, forelæsningsslides og yderligere materiale vil blive leveret i løbet af kurset.
Sidst opdateret
20. november, 2024