Overordnede kursusmål
Erhvervene I Danmark digitaliseres i stadigt stigende grad, hvilket
øger behovet for Operations Management til opnåelse af en
bæredygtig økonomisk udvikling. Virksomheds effiktiviteten for både
produktions virksomheder og service virksomheder kan forbedres ved
brug af analytiske methoder. Optimering og simulation giver I denne
forbindelse mange muligheder for forbedret beslutnings støtte og
planlægning I en usikker tid. I kurset undervises der I avancerede
optimerings og simulations metoder til Operations Management til
anvendelse I produktions og service virksomheder. Den studerende
vil lære at tage analytisk understøttede beslutninger og lede
kritiske diskussioner indenfor Operations Management området.
Kurset udvikler abstrakt tænkning og abstrakte problemløsnings
kompetencer.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
- At forstå produktions- og servicesektorerne og differentiere
mellem disse
- At forklare eksempler på avancerede planlægningsproblemer og
-modeller i produktions- og servicesektorerne
- At evaluere værdien af forskellige analytiske metoder inden for
avanceret Operations Management
- At analysere case-studier inden for avanceret Operations
Management
- At modellere avancerede produktions- og servicesystemer og løse
disse med de relevante matematiske metoder
- At analysere problemstillinger inden for produktions- og
servicesystemer og kunne tage analytisk understøttede Operations
Management beslutninger
- At diskutere og reflektere over ledelsesmæssige indsigter i en
Operations Management kontekst
- At anvende og overføre viden til et hvert Operations Management
problem
Kursusindhold
Kurset introducerer den studerende til avanceret Operations
Management i den digitale tidsalder. Moderne planlægningsproblemer
fra produktions- og servicesektorerne vil blive analyseret,
modelleret og løst ved anvendelse af matematisk programmering og
simulation. Den studerende vil arbejde med case studier, anvende
teoretisk Operations Management viden på konkrete
beslutningsproblemer. Der vil blive undervist i kritisk tænkning og
abstrakt problemløsning gennem kurset.
Litteraturhenvisninger
På dette kursus bruger vi (dele af) følgende bøger:
Bordoloi S, Fitzsimmons J, Fitzsimmons M: Service Management:
Operations, Strategy, Information Technology, McGraw-Hill.
Cachon G, Terwiesch C: Matching Supply with Demand, McGraw-Hill.
Daskin MS: Service Science, Wiley.
Delorme X, Dolgui A, Essafi M, Linxe L, Poyard D: Machining Lines
Automation. In: Nof S (eds) Springer Handbook of Automation.
Springer Handbooks. Springer.
Pinedo ML: Planning and Scheduling in Manufacturing and Services,
in: Springer Series in Operations Research and Financial
Engineering, Glynn PW and Robinson SM (eds.), Springer.
Talluri KT, Van Ryzin GJ: The Theory and Practice of Revenue
Management, in: International Series in Operations Research &
Management Science, Hillier FS (ed.), Springer.
Brug venligst de seneste udgaver. Derudover bruger vi aktuelle
forskningsartikler, der annonceres under kurset.
Sidst opdateret
29. maj, 2024