42180 Kvantitativ modellering af adfærd

2024/2025

Kursusinformation
Quantitative modelling of behaviour
Engelsk
5
Kandidat
Kurset udbydes som enkeltfag
Retningsspecifikt kursus (MSc), Business Analytics
Retningsspecifikt kursus (MSc), Industrial Engineering and Management
Retningsspecifikt kursus (MSc), Transport and Logistics
Teknologisk specialisering (MSc), Business Analytics
Teknologisk specialisering (MSc), Industrial Engineering and Management
Teknologisk specialisering (MSc), Transportation and Logistics
Tilvalgskursus (B Eng), Mobilitet, transport og logistik
F3A (tirs 8-12)
Campus Lyngby
Forelæsninger, diskussioner, teoretiske opgaver, computerøvelser og et projekt.
13-uger
F3A
Bedømmelse af øvelser og rapport(er)
Evaluering består af en prøve og et gruppeprojekt med individualiseret grupperapport. Karakteren for kurset gives ud fra en generel vurdering af prøven og den individuelle grupperapport, hvor resultaterne vil vægte ens.
Skriftlige hjælpemidler er tilladt :

Til prøven er skriftlige hjælpemidler tilladt samt en lommeregner. Computer er ikke tilladt.

7-trins skala , intern bedømmelse
02402/02403/02323 , eller lignende introduktionskursus om statistik.
Anders Fjendbo Jensen , Lyngby Campus, Bygning 358, Tlf. (+45) 4525 6596 , afjje@dtu.dk
Jeppe Rich , Lyngby Campus, Bygning 358, Tlf. (+45) 4525 1536 , rich@dtu.dk
42 Institut for Teknologi, Ledelse og Økonomi
I studieplanlæggeren
Dette kursus giver den studerende en mulighed for at lave eller forberede et projekt som kan deltage i DTUs studenterkonference om bæredygtighed, klimateknologi og miljø (GRØN DYST). Se mere på http://www.groendyst.dtu.dk
Overordnede kursusmål
Kursets introducerer de studerende til en væsentlig metode til markeds- og efterspørgselsanalyser. Kursets fokus er at give studerende kompetencer til at anvende diskrete valgmodeller til at analysere valg og adfærd f.eks. i transport- eller energisystemer. Det dækker over, hvordan man konceptuelt modellerer adfærd vha. en matematisk model, analyserer adfærdsdata og benytter statistiske modeller til forudsigelser og markedsanalyse.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • Redegøre for de grundlæggende principper bag diskrete valgmodeller
  • Klassificere diskrete valgmodeller og diskutere deres begrænsninger og styrker
  • Analysere adfærdsdata ved hjælp af diskrete valgmodeller
  • Benytte software til at estimere diskrete valgmodeller
  • Fortolke og sammenligne statistiske analyser af valgdata
  • Anvende diskrete valgmodeller til efterspørgsels- og markedsanalyser
  • Beregne værdisætninger og elasticiteter af væsentlige attributer
  • Argumentere for brugen af en specifik model til et specifikt problem
  • Skrive en metodemæssig korrekt rapport, der beskriver fænomenet i form af en deskriptiv analyse af data, databehandling, modelestimation og en kritisk diskussion af resultaterne
Kursusindhold
Kurset består af forelæsninger om metode blandet med øvelser og modelanvendelser på adfærdsdata fra forskellige domæner. Den metodiske del introducere det mikroøkonomiske grundlag baseret på stokastisk nyttemaksimering, som danner grundlag for diskrete valgmodeller. Derudover introduceres de mest normale modeller: multinomiel logit og nested logit, samt mere avancerede modeller som er mere realistiske. Anvendelserne fokuserer på hvordan modellerne kan benyttes på både observationsdata og hypotetiske data. Kurset afsluttes med et større projekt, som lægger vægt på at den studerende opnår en selvstændig og kritisk forståelse af metoden.
Litteraturhenvisninger
K. E. Train (2003), Discrete Choice Methods with Simulation, Cambridge University Press, UK

M. Ben-Akiva and S. Lerman (1985),
Discrete Choice Analysis, MIT Press, Cambridge Massachusetts
Sidst opdateret
02. maj, 2024