Overordnede kursusmål
Kurset tilbyder koncepter og værktøjer inden for økonomi og finans
til at understøtte ledelsesmæssig beslutningstagning. Det lægger
vægt på teori og praksis med eksempler fra det virkelige liv for at
skærpe analytiske færdigheder, lære at tænke strategisk og give
intuition om fortolkning af analytiske resultater. Derfor vil de
studerende opleve at løse beslutningsproblemer ved hjælp af de
værktøjer, der er dækket af kurset. Strategisk tænkning vil blive
introduceret via spilteoretiske modeller og eksempler fra den
virkelige verden. Betydningen af teori i beslutningsprocessen,
nøglespørgsmålene i prisfastsættelse i forskellige
markedsstrukturer og produktdifferentieringsvalg vil blive
introduceret. Effekterne af strategiske beslutninger og
regeringsregulering på virksomhedernes præstationer og social
velfærd vil blive diskuteret.
At give eleverne en forståelse af...
• Hvordan efterspørgsels- og udbudskræfter virker under forskellige
markedsstrukturer
• Hvordan investeringsbeslutninger kan træffes
• Hvordan oligopolistiske markeder adskiller sig fra perfekt
konkurrenceprægede markeder og monopol
• Hvordan man tænker strategisk, når der er gensidig afhængighed
mellem markedsaktører
• Hvordan prisfastsættelse,af output og placeringsstrategier
påvirker virksomhedens præstationer og velfærd på forskellige
markeder
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
- Anvende komparativ statistik for at forstå, hvordan
markedsligevægten ændrer sig
- Forstå og bruge teknikker til kapitalbudgettering
- Bruge elasticitetsestimater til ledelsesmæssige
beslutninger
- Estimere og fortolke markedsrisikoen for et finansielt
aktiv.
- Forstå og kvantificere nøgledeterminanter for markedsstruktur,
ydeevne og adfærd.
- Tænke strategisk med hensyn til placering, mængde og
prisvalg
- Finde optimale pris- og outputniveauer på forskellige markeder
ved hjælp af spilteori.
- Vurdere sammenhængen mellem konkurrence, regulering og
velfærd.
- Udvikle strategier for produktprisfastsættelse.
Kursusindhold
I. Kursusintroduktion
II. Selskabsfinansiering
en. Intro, grundlæggende begreber og definitioner
b. Vurdering
c. Grundlæggende om kapitalbudgettering
d. Risiko og afkast
III. Struktur, adfærd, præstation
en. Grundlæggende markedsstruktur (efterspørgsel og udbud,
elasticiteter og forbruger og producent
overskud)
b. Hvordan man måler markedsstruktur:
koncentrationsforanstaltninger, produktheterogenitet,
ind-/udgangsbarrierer, information
c. Forstå virksomhedens adfærd: beslutninger om prisfastsættelse og
output med markedsstyrke (flere detaljer
inden for spilteori), F&U, reklame, hemmeligt samarbejde
(karteller: OPEC)
d. Hvordan man måler virksomhedens og markedets ydeevne: overskud,
anderledes ydeevne
foranstaltninger, effektivitet, velfærd
IV. Træd ind i andre spilleres sko (strategiske interaktioner)
en. Simultane træk (Normal form) spil: Dominerende strategi,
itereret eliminering af
dominerede strategier, Nash-ligevægt (kort introduktion til bedste
responsfunktioner)
Eksempler: fangers dilemma (PD), forureningsbekæmpelse,
koordinering, teknologi
adoption, spil kylling, streng konkurrence.
b. Sekventielle træk (omfattende form) spil: Baglæns induktion,
perfekt underspil
ligevægt, strategier til at håndtere tomme trusler og løfter
(Eksempler: Kæde-
butik, tusindben, forhandling)
c. Gentagne spil (endelig og uendelig): rabat, tit-for-tat og
dyster trigger
strategier (Eksempler: gentagen PD, kan samarbejde reddes?)
d. Ligevægt i blandede strategier: randomisering for at forhindre
udnyttelse eller som et middel
af koordinering (Eksempler: matchende pennies, Battle of the Sexes,
PD)
e. Evolutionære spil: evolutionært stabile strategier,
replikatordynamik (eksempler:
Høg-due
VI. Markeder og prisstrategier
en. Perfekt konkurrence: en benchmark markedsstruktur
b. Monopol: højeste markedsstyrke, naturgas, olie og elektricitet
som naturligt
monopoler
c. Monopolistisk konkurrence: produktdifferentiering skaber
monopolmagt
d. Prisdiskrimination
jeg. 1. grads (perfekt) diskrimination
ii. 2. grads (mængde) diskrimination: à la carte vs buffet
iii. 3. grads (gruppe) diskrimination: studerende/seniorrabatter
V. Oligopolistiske spil (Ramazan Sari) 2 uger
en. Cournot: duopol, N-spiller, symmetrisk, asymmetrisk, velfærd
(eksempel: Airbus vs.
Boeing)
b. Bertrand: prissætning på homogene/heterogene produktmarkeder,
velfærd (eksempel:
Pizza Hut & Dominos)
c. Stackelberg: symmetriske/asymmetriske omkostninger, velfærd
(eksempel: Cola vs Pepsi)
d. Rumlig og attribut plads valg af sted: Hotellings lineære by,
Salops cirkel
(Eksempler: tankstationer, issmag)
Litteraturhenvisninger
Foreslåede lærebøger:
• "Industrial Organisation: Theory and Practice" af DE
Waldman og EJ Jensen, 2019, Fifth Edition, Routledge. •
"Games, Strategies, and Decision Making" af Joseph
Harrington, 2015, 2. udgave, Macmillan
Other Materials:
• Powerpoint-præsentationer vil være tilgængelige på DTU Learn
• Problemsæt og svar vil være tilgængelige inden forelæsningsdatoen
på DTU Learn
Sidst opdateret
15. august, 2024