Overordnede kursusmål
Fremtiden er usikker. Arkitektonisk ingeniørkunst med usikkerhed,
kræver agil tænkning, så man hurtigt kan modellere, tilpasse og
re-designe bygnings systemer og produkter. Kurset giver ’Fremtids
værktøjer’ til at sætte deltagerne i stand til at designe ’i
fremtiden’. Kurset har fokus på at støtte deltagerne i at
modellere, designe og analysere bygningssystemer samt hurtigt at
kunne bevæge sig mod et klart defineret fremtidsscenarie.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
- Identificere et byggesystem eller et produkt, der har eller
kunne løse et aktuelt eller kommende disciplinært problem i
arkitektur-, ingeniør- og byggebranchen.
- Identificere og scope det byggesystem, som du har eksisterende
bygningsteknisk viden om.
- Reverse engineering af systemets pseudobiologiske
udviklingsstadier baseret på de identificerede funktioner for at
transformere byggesystemet eller produktet til en 'Agil
Prototype' (AP).
- Modellere og krydse et fylogenetisk træ af funktionerne i AP
for at identificere nye løsninger.
- Anvende computermodelleringsteknikker til at modellere
udviklingen af AP.
- Ekstrapolere de fremtidige funktioner i AP baseret på dens
udvikling.
- Reflektere over APs genetiske fremtidsbane.
- Definere de tre horisonter for et fremtidigt scenarie og
udforske fremtiden for AP.
- Tilpasse AP til de tre horisonter i fremtidsscenariet.
- Definere en agil køreplan for AP til at løse det identificerede
problem.
- Evaluere det foreslåede AP.
- Reflektere over processen med at udvikle AP og kommunikere
dette til nuværende og fremtidige studerende.
Kursusindhold
På kurset bruger de studerende disse værktøjer til at udvide deres
syn på nutiden mod Elise Bouldings idé om en “200 års nutid”. I
projektgrupper udvikler de en 'Agil prototype' af et
bygnings system eller et produkt, der omfatter 100 år af
byggesystemet eller produktets fortid, samt 100 år af dets fremtid.
Agil Prototyping-metoden, der bruges i kurset, syntetiserer agile
designprocesser, beregningsmæssigt design, biomimetik og
fremtidsprognoser for at give deltagerne fremtidsorienteret
design-, analyse- og modellerings færdigheder inden for
arkitektonisk ingeniørkunst.
Agil Prototyping anvender en biologisk videnskabelig linse til det
byggede miljø for at identificere 'generne' i det byggede
miljø. Dette vil gøre det muligt for fremtidige arkitektoniske
ingeniører at hacke den pseudo-genetiske kode i vores byggede
miljø. hvilket muliggør hurtig (re)design og analyse af vores
byggede miljø.
Agil prototyping har fire faser: A1 # FREMTIDSFORESTILLINGER:
Basseret på ”3, horizons framework” og ”Science Fiction
Prototyping” defineres 3 fremtidige scenarier (nær, middel og
-fjern fremtid) som vil informere udviklingen af fremtidens
bygningssystemer og -produkter som benyttes til at teste dine aglie
prototyper under kursets forløb.
A2# HVAD ER BEHOVET?: Det overordnede koncept for denne opgave er
den fremtidige koncept for "Backcasting" med det formål
at støtte interdiciplinært design af løsninger. Koncepterne er
baseret på traditionel kravspecifikation, men de er udvidet, så de
kan anvendes i en metadisciplinær analyse af det valgte
bygningssystem. Denne fase introducerer designvidenskabelig
forskningsmetode (DSRM), så studerende kan definere deres
løsningsmål, baseret på problemidentifikationen i den foregående
fase.
3) OPDAG GENER: Fokusér på modelleringen af den agile prototype ved
hjælp af biodigitale prototyping-metoder. Ved at gå baglens og
identificere egenskaberne (generne) og de pseudo-udviklingsstadier
for den agile prototype (bygningssystem eller produkt). Det
overordnede koncept for denne opgave er det fremtidige koncept
"Pastcasting" med det formål at afsløre forudindtagede
holdninger. Dette anvender begreberne fra biologisk udvikling til
at informere udviklingen af vores agile biodigitale prototype.
Dette følger design-, udviklings- og demonstrationsstadierne i
DSRM.
4) RETNINGSJUSTERING: Modellér prototypens historie (udvikling) og
brug dette til at bestemme prototypens nuværende fremtidige kurs.
Dette sker ved at anvende det biologiske koncept om evolutionær
udvikling på prototypen. Det overordnede koncept for denne opgave
er det fremtidige koncept "Recasting" med det formål at
vække fantasi og i vores tilfælde at forestille os den fremtidige
kurs for bygningssystemets egenskaber baseret på deres nuværende
"gener" identificeret i opgave 2 og fremtidige behov.
Dette følger evaluerings- og kommunikationsprocesserne i DSRM.
Litteraturhenvisninger
McGinley, T (2015) A morphogenetic architecture for intelligent
buildings, Intelligent Building International, Volume 7, Issue 1.
McGinley, T. Hoshi, K, Gruber, P., Haddy, S., Zavoleas, Y., Tan,
L., Blaiklock, D., (2018) A Katana Design Experience. In:
Intersections in Simulation and Gaming, 2018, Volume 10711
McGinley, T. Krijnen, T. (2022) A framework for meta-disciplinary
building analysis, ECPPM Conference.
Sidst opdateret
02. maj, 2024