41938 Agil Prototyping

2024/2025

Kursusinformation
Agile Prototyping
Engelsk
5
Kandidat
Kurset udbydes som enkeltfag
Generel retningskompetence (MSc), Architectural Engineering
Retningsspecifikt kursus (MSc), Architectural Engineering
E3A (tirs 8-12)
Campus Lyngby
Forelæsninger og gruppeopgaver.
13-uger
E3A, Mundtlig eksamen og præsentation svarende til eksamensplacering E3A samt præsentation sidste undervisningsgang i 13-ugersperioden.
Mundtlig eksamen og bedømmelse af rapport(er)
4 individualiserede grupperapporter og 2 gruppepræsentationer. Helhedsvurdering
Alle hjælpemidler - med adgang til internettet
bestået/ikke bestået , intern bedømmelse
11034/11337
Tim Pat McGinley , Lyngby Campus, Bygning 118, Tlf. (+45) 4525 1781 , timmc@dtu.dk
Jan Karlshøj , Lyngby Campus, Bygning 118, Tlf. (+45) 4525 1711 , jkar@dtu.dk
41 Institut for Byggeri og Mekanisk Teknologi
I studieplanlæggeren
Dette kursus giver den studerende en mulighed for at lave eller forberede et projekt som kan deltage i DTUs studenterkonference om bæredygtighed, klimateknologi og miljø (GRØN DYST). Se mere på http://www.groendyst.dtu.dk
Overordnede kursusmål
Fremtiden er usikker. Arkitektonisk ingeniørkunst med usikkerhed, kræver agil tænkning, så man hurtigt kan modellere, tilpasse og re-designe bygnings systemer og produkter. Kurset giver ’Fremtids værktøjer’ til at sætte deltagerne i stand til at designe ’i fremtiden’. Kurset har fokus på at støtte deltagerne i at modellere, designe og analysere bygningssystemer samt hurtigt at kunne bevæge sig mod et klart defineret fremtidsscenarie.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • Identificere et byggesystem eller et produkt, der har eller kunne løse et aktuelt eller kommende disciplinært problem i arkitektur-, ingeniør- og byggebranchen.
  • Identificere og scope det byggesystem, som du har eksisterende bygningsteknisk viden om.
  • Reverse engineering af systemets pseudobiologiske udviklingsstadier baseret på de identificerede funktioner for at transformere byggesystemet eller produktet til en 'Agil Prototype' (AP).
  • Modellere og krydse et fylogenetisk træ af funktionerne i AP for at identificere nye løsninger.
  • Anvende computermodelleringsteknikker til at modellere udviklingen af AP.
  • Ekstrapolere de fremtidige funktioner i AP baseret på dens udvikling.
  • Reflektere over APs genetiske fremtidsbane.
  • Definere de tre horisonter for et fremtidigt scenarie og udforske fremtiden for AP.
  • Tilpasse AP til de tre horisonter i fremtidsscenariet.
  • Definere en agil køreplan for AP til at løse det identificerede problem.
  • Evaluere det foreslåede AP.
  • Reflektere over processen med at udvikle AP og kommunikere dette til nuværende og fremtidige studerende.
Kursusindhold
På kurset bruger de studerende disse værktøjer til at udvide deres syn på nutiden mod Elise Bouldings idé om en “200 års nutid”. I projektgrupper udvikler de en 'Agil prototype' af et bygnings system eller et produkt, der omfatter 100 år af byggesystemet eller produktets fortid, samt 100 år af dets fremtid.

Agil Prototyping-metoden, der bruges i kurset, syntetiserer agile designprocesser, beregningsmæssigt design, biomimetik og fremtidsprognoser for at give deltagerne fremtidsorienteret design-, analyse- og modellerings færdigheder inden for arkitektonisk ingeniørkunst.

Agil Prototyping anvender en biologisk videnskabelig linse til det byggede miljø for at identificere 'generne' i det byggede miljø. Dette vil gøre det muligt for fremtidige arkitektoniske ingeniører at hacke den pseudo-genetiske kode i vores byggede miljø. hvilket muliggør hurtig (re)design og analyse af vores byggede miljø.

Agil prototyping har fire faser: A1 # FREMTIDSFORESTILLINGER: Basseret på ”3, horizons framework” og ”Science Fiction Prototyping” defineres 3 fremtidige scenarier (nær, middel og -fjern fremtid) som vil informere udviklingen af fremtidens bygningssystemer og -produkter som benyttes til at teste dine aglie prototyper under kursets forløb.

A2# HVAD ER BEHOVET?: Det overordnede koncept for denne opgave er den fremtidige koncept for "Backcasting" med det formål at støtte interdiciplinært design af løsninger. Koncepterne er baseret på traditionel kravspecifikation, men de er udvidet, så de kan anvendes i en metadisciplinær analyse af det valgte bygningssystem. Denne fase introducerer designvidenskabelig forskningsmetode (DSRM), så studerende kan definere deres løsningsmål, baseret på problemidentifikationen i den foregående fase.

3) OPDAG GENER: Fokusér på modelleringen af den agile prototype ved hjælp af biodigitale prototyping-metoder. Ved at gå baglens og identificere egenskaberne (generne) og de pseudo-udviklingsstadier for den agile prototype (bygningssystem eller produkt). Det overordnede koncept for denne opgave er det fremtidige koncept "Pastcasting" med det formål at afsløre forudindtagede holdninger. Dette anvender begreberne fra biologisk udvikling til at informere udviklingen af vores agile biodigitale prototype. Dette følger design-, udviklings- og demonstrationsstadierne i DSRM.

4) RETNINGSJUSTERING: Modellér prototypens historie (udvikling) og brug dette til at bestemme prototypens nuværende fremtidige kurs. Dette sker ved at anvende det biologiske koncept om evolutionær udvikling på prototypen. Det overordnede koncept for denne opgave er det fremtidige koncept "Recasting" med det formål at vække fantasi og i vores tilfælde at forestille os den fremtidige kurs for bygningssystemets egenskaber baseret på deres nuværende "gener" identificeret i opgave 2 og fremtidige behov. Dette følger evaluerings- og kommunikationsprocesserne i DSRM.
Litteraturhenvisninger
McGinley, T (2015) A morphogenetic architecture for intelligent buildings, Intelligent Building International, Volume 7, Issue 1.

McGinley, T. Hoshi, K, Gruber, P., Haddy, S., Zavoleas, Y., Tan, L., Blaiklock, D., (2018) A Katana Design Experience. In: Intersections in Simulation and Gaming, 2018, Volume 10711

McGinley, T. Krijnen, T. (2022) A framework for meta-disciplinary building analysis, ECPPM Conference.
Sidst opdateret
02. maj, 2024