Overordnede kursusmål
At skabe ingeniør- og retningsfaglig kompetencer. At bruge de lærte
fagligheder i et samlet hele, til selvstændigt at udforske og
fordybe sig i et nyt emne eller en ny problemstilling indrammet som
et realistisk design. At gennemføre et projekt- og gruppearbejde
inden uddannelsens fagområder, herunder litteratur- og
informationssøgning, samt at formidle dette arbejde både
skriftligt, mundtligt og digitalt (i form af en digital model af
bygningen).
Fagprojektet gennemføres som et tværfagligt projekt, hvor
forskellige design faglighed bliver integreret, såsom arkitektonisk
design, strukturelle beregninger, energi og indeklima
dimensionering, og bygnings livscyklusvurdering (LCA).
Projektet indøver selvstændighed i opsøgning, bearbejdning og
vurdering af informationer. Desuden opnås færdigheder indenfor
anvendelsen af digitale værktøjer til beregning og simulering.
Derudover udgør Fagprojektet en væsentlig forberedelse til mere
avancerede opgaver, som bl.a. bachelorprojektet.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
- Selvstændigt analysere problemstillinger samt identificere,
afgrænse og implementere løsninger i samarbejde på tværs af både
faglige- og personlige kompetencer.
- Gennemføre relevant og kritisk informationssøgning og
-gennemgang for selvstændigt at øge sit vidensniveau i forhold til
problemstillingen.
- Formidle teknisk information, teorier og resultater både
grafisk, skriftligt og mundtligt og præsentere det for forskellige
grupper af interessenter (arkitekter, bygherrer,
bygningsejere/investorer). Ved eksamination repræsenteres
interessenter af kursets undervisere.
- Evaluere egne og andres udviklede løsninger i forhold til
opstillede krav herunder evt. bæredygtighedskriterier og
utilsigtede påvirkninger.
- Evaluere eventuelt uforudsete udfordringer i forbindelse med
problemløsning af et ingeniørmæssigt projekt.
- Anvende viden og færdigheder til at udforme og analysere en
bygning frem til projekteringsniveau i et tværfagligt
samarbejde.
- Beskrive og fastholde en designmæssig intention gennem
projektets faser.
- Identificere og analysere effekten af forskellige
løsningsforslag på de lokale forhold omkring den pågældende bygning
samt på funktionsmæssige kvaliteter inde og ude.
- Anvende beregningsmetoder der muliggør aktivt anvendelse af
energi effektivitet, indeklima og bærende konstruktioner som
ækvivalente parametre i en designproces.
- Organisere multidisciplinær gruppearbejde ved hjælp af
bygningsinformationsmodellering (BIM).
Kursusindhold
Kurset er i 13-ugersperioden organiseret omkring lektioner,
workshops og designopgaver.
I 3-ugersperioden arbejdes med fag-fokus på egne projekter indenfor
konstruktionsdesign, energidesign og indeklima, og afsluttes med en
rapport hvor de udviklede løsninger evalueres i forhold til
opstillede krav, samt mundtlig eksamen i den sidste del af kurset.
I kurset anvendes designteori og beregningsmetoder (statik analyse,
varmetab og energi behov beregning, livcyklus analyse,
arkitektonisk skitsering) som redskaber i en designproces hvor
problemidentifikation, indeklima, energi, og konstruktion indgår i
en helhed.
Der vil blive undervist i relevante simulerings- og
beregningsværktøjer (Be18, IDA Indoor Climate and Energy, LCA Byg)
og det bliver demonstreret hvordan disse værktøjer kan kobles til
designværktøjer (CAD/BIM).
Bemærkninger
Kurset er forbeholdt studerende på bachelor i Byggeteknologi.
Sidst opdateret
16. maj, 2024