41905 Fagprojekt - Bachelor i Byggeteknologi

2024/2025

Kurset er kun for studerende på bachelorlinien "Byggeteknologi".
Kursusinformation
Project work - Bachelor in Building Technology
Dansk
10
Bachelor
Projekter (BSc), Byggeteknologi
F4B (fre 8-12) og Juni
Campus Lyngby
Forelæsninger, selvstudium og gruppearbejde. Alle grupper fremlægger i løbet af 13-
ugersperioden enten en opgave eller rapport og får i den forbindelse feedback.
13-uger + 3-uger
I 3-ugersperioden er der fremlæggelser de sidste to undervisningsdage.
Mundtlig eksamen og bedømmelse af rapport(er)
3-ugersperioden afsluttes med en individualiseret grupperapport og en mundtlig gruppefremlæggelse med individuel eksamination. Karakteren gives på baggrund af rapportafleveringen i 3-ugersperioden og den mundtlige fremlæggelse med eksamination. Helhedsbedømmelse.
Alle hjælpemidler - uden adgang til internettet
7-trins skala , intern bedømmelse
11691
11690/11691
Retningsspecifikke kurser i anbefalede studieforløbs første 4 semestre er beståede eller påbegyndte
Luisa Giuliani , Tlf. (+45) 4525 1812 , lugi@dtu.dk
Asmus Skar , Tlf. (+45) 4525 1807 , asska@dtu.dk
Claus Christian Simonsen , Bygning 118 , clasi@dtu.dk
Henrik Stang , Lyngby Campus, Bygning 118, Tlf. (+45) 4525 1735 , hest@dtu.dk
Kevin Michael Smith , kevs@dtu.dk
41 Institut for Byggeri og Mekanisk Teknologi
12 Institut for Miljø- og Ressourceteknologi
I studieplanlæggeren
Kontakt underviseren for information om hvorvidt dette kursus giver den studerende mulighed for at lave eller forberede et projekt som kan deltage i DTUs studenterkonference om bæredygtighed, klimateknologi og miljø (GRØN DYST). Se mere på http://www.groendyst.dtu.dk
Overordnede kursusmål
At skabe ingeniør- og retningsfaglig kompetencer. At bruge de lærte fagligheder i et samlet hele, til selvstændigt at udforske og fordybe sig i et nyt emne eller en ny problemstilling indrammet som et realistisk design. At gennemføre et projekt- og gruppearbejde inden uddannelsens fagområder, herunder litteratur- og informationssøgning, samt at formidle dette arbejde både skriftligt, mundtligt og digitalt (i form af en digital model af bygningen).
Fagprojektet gennemføres som et tværfagligt projekt, hvor forskellige design faglighed bliver integreret, såsom arkitektonisk design, strukturelle beregninger, energi og indeklima dimensionering, og bygnings livscyklusvurdering (LCA).
Projektet indøver selvstændighed i opsøgning, bearbejdning og vurdering af informationer. Desuden opnås færdigheder indenfor anvendelsen af digitale værktøjer til beregning og simulering.
Derudover udgør Fagprojektet en væsentlig forberedelse til mere avancerede opgaver, som bl.a. bachelorprojektet.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • Selvstændigt analysere problemstillinger samt identificere, afgrænse og implementere løsninger i samarbejde på tværs af både faglige- og personlige kompetencer.
  • Gennemføre relevant og kritisk informationssøgning og -gennemgang for selvstændigt at øge sit vidensniveau i forhold til problemstillingen.
  • Formidle teknisk information, teorier og resultater både grafisk, skriftligt og mundtligt og præsentere det for forskellige grupper af interessenter (arkitekter, bygherrer, bygningsejere/​investorer). Ved eksamination repræsenteres interessenter af kursets undervisere.
  • Evaluere egne og andres udviklede løsninger i forhold til opstillede krav herunder evt. bæredygtighedskriterier og utilsigtede påvirkninger.
  • Evaluere eventuelt uforudsete udfordringer i forbindelse med problemløsning af et ingeniørmæssigt projekt.
  • Anvende viden og færdigheder til at udforme og analysere en bygning frem til projekteringsniveau i et tværfagligt samarbejde.
  • Beskrive og fastholde en designmæssig intention gennem projektets faser.
  • Identificere og analysere effekten af forskellige løsningsforslag på de lokale forhold omkring den pågældende bygning samt på funktionsmæssige kvaliteter inde og ude.
  • Anvende beregningsmetoder der muliggør aktivt anvendelse af energi effektivitet, indeklima og bærende konstruktioner som ækvivalente parametre i en designproces.
  • Organisere multidisciplinær gruppearbejde ved hjælp af bygningsinformationsmodellering (BIM).
Kursusindhold
Kurset er i 13-ugersperioden organiseret omkring lektioner, workshops og designopgaver.
I 3-ugersperioden arbejdes med fag-fokus på egne projekter indenfor konstruktionsdesign, energidesign og indeklima, og afsluttes med en rapport hvor de udviklede løsninger evalueres i forhold til opstillede krav, samt mundtlig eksamen i den sidste del af kurset.
I kurset anvendes designteori og beregningsmetoder (statik analyse, varmetab og energi behov beregning, livcyklus analyse, arkitektonisk skitsering) som redskaber i en designproces hvor problemidentifikation, indeklima, energi, og konstruktion indgår i en helhed.
Der vil blive undervist i relevante simulerings- og beregningsværktøjer (Be18, IDA Indoor Climate and Energy, LCA Byg) og det bliver demonstreret hvordan disse værktøjer kan kobles til designværktøjer (CAD/BIM).
Bemærkninger
Kurset er forbeholdt studerende på bachelor i Byggeteknologi.
Sidst opdateret
16. maj, 2024