41874 Plan og udvikling

2024/2025

Kursusinformation
Plan and Development
Dansk
7,5
Diplomingeniør
Efterår
4½ uge
Campus Sisimiut
Projektopgaver med tilhørende forelæsninger, undersøgelser, øvelser, informationssøgning, gruppearbejde og præsentationer, hvor der gives løbende feedback.
[Kurset følger ikke DTUs normale skemastruktur]
Aftales med underviser
Bedømmelse af opgave(r)/rapport(er)
1 individualiseret grupperapport og 1 mindre individuel rapport. Helhedsvurdering.
Alle hjælpemidler - med adgang til internettet
7-trins skala , ekstern censur
11829
11829
11832/1283211833/4187511836/12836
Eva B. Møller , Tlf. (+45) 4525 1403 , ebmo@dtu.dk
Birgitte Hoffmann , bhof@plan.aau.dk
41 Institut for Byggeri og Mekanisk Teknologi
I studieplanlæggeren
Overordnede kursusmål
At give Arktiske Ingeniører kompetence til at bidrage til 4 dominerende udfordringer i Arktis/Grønland:
• Behovet for planlægning i de nye grønlandske kommuner, der knytter kommuneplanlægning, lokalplanlægning, infrastrukturplanlægning, bæredygtig by-, bygde- og erhvervsudvikling sammen.
• Behovet for at udvikle, optimere og servicere infrastruktur i de grønlandske ø-driftssamfund.
• Behovet for strategisk planlægning i Grønland – at kunne tænke strategisk og sammenhængende om ressourcer, aktører og mål.
• Behovet for vidensledelse i det grønlandske samfund - at kunne forankre viden om strategier, processer og projekter i det grønlandske samfund, dels pga. den store udskiftning i forvaltninger og dels pga. de geografiske afstande og de relativt små faglige miljøer.

Kurset relateres til den aktuelle udvikling i Grønland, og knytter sig til såvel fysisk som strategisk planlægning. Der lægges vægt på, at de studerende arbejder med projektarbejdsformen. Det er et mål, at de studerende udvikler kompetencer til at bidrage til en kommunal forvaltning med tilhørende politisk system, og at de kan bidrage til at øge inddragelsen af relevante aktører i planlægningen og udviklingen af Grønland.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • Redegøre for plansystemet og de centrale vilkår for planlægning i Grønland og bl.a i de nye store kommuner
  • Udarbejde en strategi for et konkret distrikt med scenarier, analyser, kreative processer og oplæg til debat
  • Beskrive bæredygtighedsperspektiver i planlægningen i Grønland, herunder infrastruktur, miljø-, turisme-, og erhvervsperspektiver
  • Diskutere centrale aspekter af byer, bosætning og planlægning af infrastruktur i Grønland
  • Diskutere sammenhængen mellem lokale, regionale og nationale strategier
  • Beskrive forskellige nyere planformer og opstille centrale punkter i en proces, der inddrager relevante aktører i planprocesser
  • Beskrive forskellige værktøjer til planlægning
  • Kommunikere og argumentere for opgavens løsning skriftligt og mundtligt over for andre fagfolk, det politiske niveau og borgere, blandt andet med anvendelse af digitale redskaber
  • Redegøre for gruppens samarbejde og udvikling samt reflektere over egen rolle og indsats
Kursusindhold
Centrale elementer:
• Bæredygtig by- og bygdeudvikling
• Planlægning af infrastruktur i ø-driftssamfund
• Kommunal planlægning i de nye kommuner
• Bosætning og infrastruktur
• Nyere planlægningsformer og strategisk planlægning
• Koblingen mellem erhvervsgrundlag, infrastruktur og bosætning
• Planlægningsprocesser og inddragelse af relevante aktører
• Kvalitet i planlægningen og den gode by
• Kreativt arbejde
• Det politiske system og den kommunale arbejdsplads
• Projektarbejde
I kurset arbejdes der med regionale strategiske udvikling med fokus på infrastruktur, bosætning og erhvervsudvikling samt med byniveauet og inddragelsen af relevante aktører i en strategisk udvikling. Endvidere arbejdes der med at beskrive værktøjer til brug for plan og udviklingsarbejde i Grønland.
Sidst opdateret
26. november, 2024