41658 Metoder for eksperimentel materialekarakterisering
2024/2025
Overordnede kursusmål
Materialernes mikrostruktur er fuldstændig beskrevet ved
morfologien og fordelingen af det enkelte faser der dannes
materialet. Der eksisterer et stort antal tekniker for
karakterisering af morfologien, identifikation af faserne, deres
fordeling og sammensætning. Der gives et overblik over de mest
brugte karakteriseringstekniker for mikrostrukturer: lys optisk
mikroskopi (LOM), scanning og transmissions elektron mikroskopi
(SEM/TEM), scanning og atom probe mikroskopi, Røntgen diffraktion
(XRD), elektron backscatter diffraktion (EBSD), mikrosonde (EPMA),
Auger elektron spektroskopi (AES), Røntgen spektroskopi, Røntgen
fotoelektron spektroskopi (XPS) og andre spektroskopiske tekniker.
Formålet med kurset er at de studerende sættes i stand til at
vurdere anvendeligheden af forskellige tekniker til
materialekarakterisering og at foreslå en optimal kombination af
analysetekniker som giver information om mikrostruktur relaterede
problemer i anvendt materialevidenskab og -teknologi.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
- Udpege vekselvirkningsmekanismer mellem faststoffer of
forskellige strålingsarter
- Beskrive de optiske principper bag mikroskopi
- Beskrive de fysiske principper bag diffraktion
- Redegøre for informationsindholdet i det reciprokke rum
- Sammenligne forskellige spektroskopiske tekniker
- Redegøre for informationen fra det enkelte spektroskopiske
tekniker
- Identificere fordele og ulemper af brug af forskellige
strålinger (elektroner, Røntgen, neutroner)
- Foreslå en tilpassede kombination af analyse tekniker for et
konkret problem
Kursusindhold
Kurset starter med forelæsninger om de fysiske mekanismer for
vekselvirkningen mellem bølger, elektroner og partikler med
faststoffer relevant for forståelsen af principperne bag
analyseteknikkerne. Principperne af forskellige analysetekniker
(mikroskopi, diffraktion and spektroskopi) bliver behandlet med
hensyn til anvendelse i materialevidenskab og -teknologi.
Mulighederne, komplementariteten og begrænsningerne af de
forskellige metoder bliver belyst med realistiske eksempler og
litteratur studier som supplement. Deltagerne forventes at deltage
aktivt i case studies og diskussioner.
Sidst opdateret
16. maj, 2024