Overordnede kursusmål
Styring af kompleksitet er en afgørende faktor ved udvikling af
produkter og forretningsprocesser. For at undgå at skabe unødig
kompleksitet i produkter og processer er det afgørende at
innovationsprocessen også inkluderer en analyse og syntese vedr.
kompleksitet. Desuden er det vigtigt at kvantificere kompleksitet i
forhold til f.eks. omkostninger, leveringsevne, flow i
produktionen, kvalitet o.s.v. I dette kursus fokuseres på
kvantificering af omkostninger ved kompleksitet. Kursets formål er
at give de studerende kompetence og operationelle færdigheder i at
analysere og kvantificere kompleksitetsomkostninger i en
virksomhed. Desuden er det kursets mål at opnå en forståelse for de
grundlæggende principper i complexity management og hvorledes disse
kan anvendes ved udvikling af strategi for produkter og produktion.
Indlæring foregår gennem projektarbejde, hvor der indlæres
operationelle færdigheder i analyse og kvantificering af
kompleksitetsomkostninger.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
- Anvende de grundlæggende principper i complexity management, og
hvorledes kompleksitet kan styres ved udvikling produkter og
forretningsprocesser
- Analysere kompleksitet i en industrivirksomhed og identificere
de vigtigste årsager til kompleksitet, herunder sammenhængen mellem
kompleksitet i produkter og kompleksitet i
forretningsprocesser
- Inddele produkter i A (80 %), B (15 %) og C (5 %) kategorier i
forhold til omsætning og dækningsbidrag
- Identificere og kvantificere de vigtigste
kompleksitetsfaktorer
- Identificere tiltag til reduktion af kompleksitet i produkter
og processer, samt hvorledes disse tiltag bidrager til
virksomhedens strategi
- Kvantificere mulige besparelse/ gevinster ved de foreslåede
tiltag til reduktion af kompleksitet
- Modellere produkter i forhold til reduktion af
produktkompleksitet
- Optimere produktsortiment i forhold til
dækningsbidrag
Kursusindhold
Kurset omfatter kvantificering af kompleksitetsomkostninger og
udvikling af initiativer til reduktion af kompleksitet, samt
kvantificering af forventet reduktion af omkostninger ved
implementering af de udviklede initiativer. Der redegøres for
hvorledes de frigjorte ressourcer vil kunne anvendes til udvikling
af nye produkter og til at øge omsætningen for profitable kunder og
profitable produkter. Øvelsen indledes med en analyse af produkt
features og inddeling af produkter i A (80 %), B (15 %) og C (5 %)
kategorier i forhold til omsætning og dækningsbidrag. Dernæst
foretages en kvantificering af kompleksitets omkostninger, der
allokeres ud til de enkelte produkter. Baseret på en analyse af
profitabilitet og kompleksitets omkostninger for produkter og
produktfamilier udvikles initiativer til reduktion af omkostninger.
Den forventede omkostningsreduktion for de enkelte initiativer
kvantificeres, og der udarbejdes en plan for implementering.
Litteraturhenvisninger
Wilson, S.A., Perumal, A., 2009. Waging War on Complexity Costs,
1st ed. McGraw-Hill, Europe.
Sidst opdateret
02. maj, 2024