Overordnede kursusmål
Industrielle virksomheder oplever et stigende krav fra kunderne om
at kunne levere kundetilpassde produkter til omtrent samme tid og
pris som massefremstillede produkter. Mass Customization betyder
produktion af kundetilpassede produkter med masseproduktionens
fordele. Grundprincipperne i Mass Customization er modulopbygning
af virksomhedens produktsortiment og anvendelse af
produktkonfigureringssystemer i de kunderettede
forretningsprocesser. Kursets overordnede mål er at sætte de
studerende i stand til at forstå principperne i Mass Customization,
samt operationelt at kunne udvikle og digitalisere en virksomheds
kunderettede specifikationsprocesser, analysere og modellere en
virksomheds produktsortiment, samt opbygge og implementere et
produktkonfigureringssystem.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
- Analysere en virksomheds specifikationsprocesser og
digitalisere disse ved anvendelse af
produktkonfigureringssystemer.
- Analysere og modellere en virksomheds produktsortiment ved
anvendelse af en produktvariantmaster.
- Opbygge en produktmodel ved anvendelse af UML
modelleringsteknikkerne.
- Anvende principperne i Mass Customization og vurdere deres
relevans i forhold til en konkret virksomhed.
- Anvende principperne i produkt modularisering og de
forretningsmæssige incitamenter for at anvende produkt
modularisering.
- Beherske de grundlæggende principper i ekspertsystemer og
ræssonneringsformer i produktkonfigureringssystemer.
- Udvælge et standard konfigureringssystem i forhold til en
virksomheds konkrete behov.
- Anvende principperne i systemer til produktdatastyring (product
data management (pdm) systemer/product life cycle management (plm)
systemer). Herunder metoder til digitalisering af
forretningsprocesser (specifikationsprocesser) i salg og
engineering.
Kursusindhold
Kurset omfatter to større øvelser. Den første øvelse, der afleveres
i slutningen af oktober, omhandler udarbejdelse af en konceptuel
konfigureringsmodel af et produkt, samt implementering af denne
model i et standard konfigureringssystem. I øvelsen modelleres
specifikationsprocesserne for udarbejdelse af tilbud til kunder og
specifikationer til produktionen. Der udarbejdes en konceptuel
konfigureringsmodel ved anvendelse af produktvariant master,
desuden udarbejdes en formel IT model baseret på Unified Modeling
Language (UML) og ved anvendelse af CRC (Class Responsibility,
Collaboration) cards. Brugergrænsefladen defineres og modellen
implementeres i et standard konfigureringssystem.
Den anden øvelse, der afleveres ved kursets slutning omfatter en
analyse af en virksomheds specifikationsprocesser, og udvikling af
forslag til hvorledes disse processer kan digitaliseres og
automatiseres. Der fokuseres på Configure to Order processer, der
kan understøttes af konfigureringssystemer og Engineering to Order
processer kan håndtere special produkter.
Litteraturhenvisninger
Product Customization
Lars Hvam, Niels Henrik Mortensen, Jesper Riis.
Springer 2008, 277 sider
Sidst opdateret
02. maj, 2024