Overordnede kursusmål
Kurset lærer deltagerne hvordan man bruger dynamisk
bygningssimulering til at designe bæredygtige bygninger. Fokus er
på hoveddesignparametre som klimaskærm, orientering (placering) af
bygningen og klimaet. Yderligere fokuserer kurset på varme-, køle-
og ventilationssystemer. Der undervises ikke i grundlæggende
principper af varme-, køl- og ventilation. Der arbejdes med en
holistisk tilgang til estimering og evaluering af varme-, køl- og
ventilations ydeevne. De studerende lærer, hvordan forskellige
komponentmodeller i simuleringen fungerer, og hvilke empiriske
modeller de er baseret på. De kommer til at udforske konsekvenserne
af forskellige designvalg på indeklima, energieffektivitet og
bygningens overordnede ydeevne. De studerende lærer at analysere og
fortolke simuleringsresultater for at optimere designet. I løbet af
en sådan proces skal de tage højde for foruddefinerede krav
vedrørende indeklima og energiforbrug.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
- Beskrive og forklare faktorer, der påvirker bæredygtigt
bygningsdesign i forbindelse med opsætning af
bygningssimuleringsmodeller (klimaforhold, byggeplads og
orientering, anvendelse osv.).
- Anerkende krav og randbetingelser, der definerer
funktionaliteten af varme-, køle- og ventilationssystemer.
- Identificere passende komponentmodeller i simuleringsværktøjet
(facade- og vinduesmodeller, varme-, køle- og
ventilationskomponenter, regulatorer).
- Lave en simuleringsmodel af en given bygning. Beregne indeklima
og energiforbrug for typiske rum ved brug af dynamiske
simuleringsmodeller.
- Undersøge resultater for at bedømme bygningens ydeevne.
Sammenligne kritisk forskellige modelvarianter og argumentere for
den optimale løsning.
- Karakterisere indflydelsen af forskellige designparametre på
bygningens samlede ydeevne med hensyn til indeklima og
energieffektivitet.
- Evaluere kvaliteten af opnåede resultater.
- Præsentere resultaterne af simulationsbaseret design i grafisk
form på en ”poster”.
- Præsentere resultaterne i en kort teknisk rapport.
Kursusindhold
Bygningssimuleringsværktøjer repræsenterer en integreret del af
designprocesser for moderne bygninger. De bruges til at estimere
ydeevnen af klimaskærm, varme-, køle- og ventilationssystemer og
andre relevante komponenter. Desuden bruges de til at vurdere
indflydelsen af brugeradfærd og kontrolsystemer. Dette kursus
fokuserer på at anvende dynamiske bygningssimuleringer og giver et
overblik over muligheder og begrænsninger relateret til deres
anvendelse. På kurset anvendes et dynamisk
bygningssimuleringsværktøj IDA Indoor Climate and Energy (IDA ICE).
Værktøjet muliggør simulering af varmetransport i bygningen samt
luftstrømsmodellering. Desuden omfatter IDA ICE et
dagslyssimuleringsmodul. Ved hjælp af IDA ICE lærer deltagerne at
opsætte en model for klimaskærm, herunder modeller til vægge,
vinduer, solafskærmning og naturlig ventilation. Komponenterne, der
repræsenterer interne varmekilder, menneske-belastninger (emission
af varme og fugt) samt kunstig belysning mv. bruges til at definere
bruger aktiviteter og tilhørende termiske og fugtbelastninger.
Deltagerne lærer at bruge modeller for varmeelementer
(vandradiatorer, fan-coils), køleenheder (klimaanlæg) samt
ventilations aggregater og energikilder (kølemaskiner, kedler,
varmepumper, fjernvarmecentraler). Kurset introducerer forskellige
styrekomponenter (termostat, PI-regulator). Vedrørende analyse af
resultater lærer deltagerne at bruge IDA ICEs
resultatvisualiseringsmodul bestående af tabelresultater, graffer
(tidsserier), ”heat map” graffer og 3D visualiseringer. Udover
selve modelopsætningen og -brugen introduceres deltagerne til
grundlæggende designprincipper for bæredygtige og højtydende
bygninger, der omhandler klimakonteksten, orientering, form og
materialer til klimaskærm samt valg af klimaanlæg.
Bemærkninger
I undervisningen kræves at studerende medbringer egen PC. For at
afvikle programmerne, der anvendes i undervisningen, skal
studerende sørge for at de kan køre Windows-baserede programmer.
Sidst opdateret
02. maj, 2024