41462 Bygningssimulering

2024/2025

Kursusinformation
Building Performance Simulation
Engelsk
5
Kandidat
Retningsspecifikt kursus (MSc), se flere
Retningsspecifikt kursus (MSc), Architectural Engineering
Retningsspecifikt kursus (MSc), Civil Engineering
Retningsspecifikt kursus (MSc), Sustainable Energy
Retningsspecifikt kursus (MSc), Sustainable Energy Systems
Teknologisk specialisering (MSc), Architectural Engineering
Teknologisk specialisering (MSc), Civil Engineering
Teknologisk specialisering (MSc), Sustainable Energy
Tilvalgskursus (B Eng), Bygningsdesign
E5A (ons 8-12)
Campus Lyngby
Forelæsninger, opgaver og gruppearbejde
13-uger
Online quiz i sidste semesteruge.
Bedømmelse af opgave(r)/rapport(er)
Aflevering af en individuel poster. En individualiseret gruppe rapport. En individuel quiz. Helhedsvurdering baseret på afleveringer samt quiz.
7-trins skala , intern bedømmelse
11115
11115
(11121/12601). (11112/41458)
Jakub Kolarik , Lyngby Campus, Bygning 118, Tlf. (+45) 4525 1927 , jakol@dtu.dk
Rongling Li , Tlf. (+45) 4525 1806 , liron@dtu.dk
41 Institut for Byggeri og Mekanisk Teknologi
I studieplanlæggeren
Overordnede kursusmål
Kurset lærer deltagerne hvordan man bruger dynamisk bygningssimulering til at designe bæredygtige bygninger. Fokus er på hoveddesignparametre som klimaskærm, orientering (placering) af bygningen og klimaet. Yderligere fokuserer kurset på varme-, køle- og ventilationssystemer. Der undervises ikke i grundlæggende principper af varme-, køl- og ventilation. Der arbejdes med en holistisk tilgang til estimering og evaluering af varme-, køl- og ventilations ydeevne. De studerende lærer, hvordan forskellige komponentmodeller i simuleringen fungerer, og hvilke empiriske modeller de er baseret på. De kommer til at udforske konsekvenserne af forskellige designvalg på indeklima, energieffektivitet og bygningens overordnede ydeevne. De studerende lærer at analysere og fortolke simuleringsresultater for at optimere designet. I løbet af en sådan proces skal de tage højde for foruddefinerede krav vedrørende indeklima og energiforbrug.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • Beskrive og forklare faktorer, der påvirker bæredygtigt bygningsdesign i forbindelse med opsætning af bygningssimuleringsmodeller (klimaforhold, byggeplads og orientering, anvendelse osv.).
  • Anerkende krav og randbetingelser, der definerer funktionaliteten af varme-, køle- og ventilationssystemer.
  • Identificere passende komponentmodeller i simuleringsværktøjet (facade- og vinduesmodeller, varme-, køle- og ventilationskomponenter, regulatorer).
  • Lave en simuleringsmodel af en given bygning. Beregne indeklima og energiforbrug for typiske rum ved brug af dynamiske simuleringsmodeller.
  • Undersøge resultater for at bedømme bygningens ydeevne. Sammenligne kritisk forskellige modelvarianter og argumentere for den optimale løsning.
  • Karakterisere indflydelsen af forskellige designparametre på bygningens samlede ydeevne med hensyn til indeklima og energieffektivitet.
  • Evaluere kvaliteten af opnåede resultater.
  • Præsentere resultaterne af simulationsbaseret design i grafisk form på en ”poster”.
  • Præsentere resultaterne i en kort teknisk rapport.
Kursusindhold
Bygningssimuleringsværktøjer repræsenterer en integreret del af designprocesser for moderne bygninger. De bruges til at estimere ydeevnen af klimaskærm, varme-, køle- og ventilationssystemer og andre relevante komponenter. Desuden bruges de til at vurdere indflydelsen af brugeradfærd og kontrolsystemer. Dette kursus fokuserer på at anvende dynamiske bygningssimuleringer og giver et overblik over muligheder og begrænsninger relateret til deres anvendelse. På kurset anvendes et dynamisk bygningssimuleringsværktøj IDA Indoor Climate and Energy (IDA ICE). Værktøjet muliggør simulering af varmetransport i bygningen samt luftstrømsmodellering. Desuden omfatter IDA ICE et dagslyssimuleringsmodul. Ved hjælp af IDA ICE lærer deltagerne at opsætte en model for klimaskærm, herunder modeller til vægge, vinduer, solafskærmning og naturlig ventilation. Komponenterne, der repræsenterer interne varmekilder, menneske-belastninger (emission af varme og fugt) samt kunstig belysning mv. bruges til at definere bruger aktiviteter og tilhørende termiske og fugtbelastninger. Deltagerne lærer at bruge modeller for varmeelementer (vandradiatorer, fan-coils), køleenheder (klimaanlæg) samt ventilations aggregater og energikilder (kølemaskiner, kedler, varmepumper, fjernvarmecentraler). Kurset introducerer forskellige styrekomponenter (termostat, PI-regulator). Vedrørende analyse af resultater lærer deltagerne at bruge IDA ICEs resultatvisualiseringsmodul bestående af tabelresultater, graffer (tidsserier), ”heat map” graffer og 3D visualiseringer. Udover selve modelopsætningen og -brugen introduceres deltagerne til grundlæggende designprincipper for bæredygtige og højtydende bygninger, der omhandler klimakonteksten, orientering, form og materialer til klimaskærm samt valg af klimaanlæg.
Bemærkninger
I undervisningen kræves at studerende medbringer egen PC. For at afvikle programmerne, der anvendes i undervisningen, skal studerende sørge for at de kan køre Windows-baserede programmer.
Sidst opdateret
02. maj, 2024