41347 Forbrændingsmotorer - teori for anvendelse af konventionelle og bæredygtige brændstoffer

2024/2025

Kursusinformation
Internal combustion engines - theory for the application of conventional and renewable fuels
Engelsk
5
Bachelor
Kurset udbydes som enkeltfag
Obligatorisk kursus (B Eng), Maritim teknik
Tilvalgskurser, Diplomingeniørretning, Maskinteknik
E2A (man 13-17)
Campus Lyngby
Forelæsninger, øvelser, computer simulering og opgavegennemgang
13-uger
E2A
Skriftlig eksamen og bedømmelse af rapport(er)
De studerende skal aflevere 2 individualiserede rapporter ved kursets afslutning. Der kan afleveres i grupper på 1-2 studerende. Skriftlig eksamen vægtes med 50% og de 2 rapporter vægtes med 50%.
Skriftlig eksamen: 4 timer
Alle hjælpemidler - med adgang til internettet
7-trins skala , ekstern censur
41344
41344
41401/41045
Minimum 5
Jesper Schramm , Tlf. (+45) 4525 4179 , jessc@dtu.dk
Anders Ivarsson , Lyngby Campus, Bygning 403, Tlf. (+45) 4525 4230 , aniv@dtu.dk
41 Institut for Byggeri og Mekanisk Teknologi
I studieplanlæggeren
Overordnede kursusmål
At give de studerende kendskab til forbrændingsmotorer og færdighed i anvendelse af de beregningsmetoder, der anvendes ved konstruktion og udvikling af disse. Der vil blive lagt vægt på at forklare forskelle som skyldes overgang fra konventionelle til bæredygtige brændstoffer
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • Beregne fundamentale motorparametre, som har betydning for motorens drift og økonomi.
  • Simulere motordrift gennem anvendelse af ideelle modeller for luftcykler, luftskifteprocessen, brændstof/luft processer med kemisk ligevægt, tidsafhængige modeller inklusive varmetab og tidsafhængig forbrænding.
  • Bruge simple forbrændingsmodeller til beskrivelse af forbrændingsprocesser i motorer, der anvender konventionelle og bæredygtige brændstoffer.
  • Beregne friktionen for en motor som helhed.
  • Vurdere driftstilstanden for trykladningsmaskiner som kompressorer og turboladere og trykladningens påvirkning på motorens ydelse.
  • Beregne konsekvenser af anvendelse af forskellige konventionelle og bæredygtige brændstoffer på motorens ydelse, økonomi og dimensioner på brændstofsystemer for motorer.
  • Beregne forholdet mellem brændstofluftforhold og emissionerne for forskellige konventionelle og bæredygtige brændstoffer og vurdere luftforurenende emissioner på basis af motortype og brændstof.
  • Vurdere hvilke brændstoffer, der vil være relevante i de forskellige anvendelser der er for forbrændingsmotorer
Kursusindhold
Motortyper - Teoretiske principper og driftskarakteristikker for motorer der opererer med konventionelle og bæredygtige brændstoffer.. Forbrændingsmotorens termodynamiske grundlag. Simple beregningsmodeller og computer simulering. Brændstoffer, konventionelle (benzin, diesel og naturgas) samt biobrændstoffer og ”electro fuels”, herunder bioolier, biogas, brint, alkoholer og ammoniak. Motorregulering. Brændstofsystemer, herunder nødvendige ændringer med henblik på anvendelse af alternative brændstoffer.
Forsøg: Motorforsøg med henblik på at få indledende erfaring med drift og forsøg med en motor. Udvikling af et simpelt simuleringsprogram til en forbrændingsmotor. Anvendelse af eksisterende simuleringsprogrammer til bestemmelse af motorkarakteristikker.
Sidst opdateret
02. maj, 2024